Tyvärr så missade jag att ta med hemsidan när vi gav oss iväg hemifrån...! Detta strulade då till sig så att Tobias hjälpte till med att lägga den på dropbox för att vi skulle kunna tanka ner hemsidan i Skottland. Detta innebar att sidan ej blev uppdaterad som den skulle.Men NU kommer den :-)Fredagen 1/7Efter månaders förberedelser var det äntligen dags, Fredagen den 1/7 packades bilen med Hasse, Agneta, Louise Bert & Per som styrde ner till Tjörn och Ängsholmen där vi mötte Fanny. Alla fann sin plats ombord och stuvade in sina prylar. Vi lagade en god middag som intogs tillsammans med några glas vin. Under middagen la vi upp planer över vakttjänstgörning matlistor o dylikt. Kom i kojen ca 00.30. |
Ett glas vin i sittbrunnen |
Alla tar en sista titt på sina datorer |
Lördagen 2/7 Vi vaknade tidigt och käkade frukost. Därefter stack Agneta, Louise, Per & Fanny till Stenungsund för att bunkra mat för överseglingen. Hasse & Bert stannade kvar ombord och småpysslade med lite grejor som skulle fixas. Shoppinggänget var tillbaks vid 12 tiden och vi stuvade in MASSOR med inköpt mat i alla LAYAS skrymslen. Därefter beslutade vi att laga o äta lunch innan vi gav oss iväg. Hela besättningen fick nya fina CREW tröjor från S/Y LAYA så att vi kan visa upp oss på de Skottska pubarna… Kl 14,30 kastade vi loss och satte kurs norr om Skagen. Seglingen gick fint och vi höll fina 6-7 knop första kvällen. Besättningen fick dock problem med sjösjuka som drabbade en del med större eller mindre kraft. Vi beslutade tidigt att reva storseglet och mesan för att kunna segla lugnt genom natten, vi hade dock 9-10 m/sek så det var skönt att ha revat i tid. Natten flöt på och vi gick genom massor av trålande fiskebåtar. Det är jätteskönt att ha AIS nu för vi ser vad alla båtar ligger och vilken kurs de håller samt fart. De ser samma information om oss så möten till havs funkar fint utan oro. |
Uppställda inför seglatsen |
Mot Skottland i fina CREW tröjor |
Söndagen 3/7 Söndagen rullade på och vi passerade Kristiansand i södra Norge på gott avstånd under sen eftermiddag. Därefter ökade vinden till nära kuling och sjön byggdes upp. Vi revade då hela storen, revad mesan och en ca en treddjeedel ute på genuan. Den segelsättningen funkade fint och vi höll 5-6 knop i snitt hela natten. Det var grova 5 metersvågor och i en surf kom vi upp i rekordfarten 14,5 knop |
Laga mat i grov sjö kräver lite av kockarna |
Bert lyckades med en pålstek |
Per gör special sallad--- MUMS |
Måndagen 4/7 Måndagen var lugn och vi hade fin segling. Plötsligt utbrister Fanny DELFINER! Vi fick påhälsning av ett gäng fina delfiner som lekte framför LAYA. På eftermiddagen siktades de första oljeplattformarna och besättningen satt andäktigt med sina mobiltelefoner i högsta hugg och väntade på mobilnät. Stort jubel utbröt när de kunde skicka ett SMS och få ett snabbt svar från Sverige innan vi tappade täckning igen. I kvällningen blev vi uppropade av en oljeplattform som bad oss att vi skulle passera på behörigt avstånd. Jag frågade då på vilken sida av dem de ville att vi skulle passera styrbord eller babord? Fick då ett förvånat svar att de ville att vi skulle passera på VÅR barbord sida. Själklart har ju inte en oljeplattform styrbord eller barbord!! Vi gjorde oss klara för natten och vaktlista upprättades. Alla skulle sitta i 3 timmar med 1,5 timme förskjutning så att man fick sitta med 2 olika under sitt pass. Detta funkade mycket bra. Kl 02.00 ropade de upp oss på VHF radion. Jag fick då kasta mig ur bingen för att snabbt uppfatta situationen. En bogserbåt med långt släp bad oss mycket vänligt att passera minst 1 sjömil akter om dem. Självklart så girade vi som de ville. AIS är ett fantastiskt redskap. Nu fattar man att jag aldrig skulle ge mig ut i Nordsjön utan detta. Nu kan man förstå vad som önskas av oss och samarbeta med andra fartyg på ett vettigt sätt. Det är också lätt att fatta när de ropar upp oss med vårt namn. |
Oljeplattform i fjärran Vår soptunna på akterdäck funkade fint |
|
|
Mammadelfin med unge lekte vid båten |
Tisdagen 5/7 Tisdagen flöt på med frukost och film för en del. Lunch blev Köttbullar och pasta med Pers hemhackade råkostsallad. På eftermiddagen justerades klockorna ombord till skottsk tid, strax därefter passerade vi 000 grader öst och plötslig befann vi oss på västra halvklotet. Vi hade också ett fantastiskt fint delfinmöte där 2 mammor med var sin unge simmade runt oss.. På efter middagen klarnade det upp och vi fick lite välbehövlig sol. Natten rullade på med vind akterifrån vilket gjorde att vi bara körde på genuan. Vi har också insett att det kan bli tajt att hinna in i sealocket i Inverness i morgon innan de stänger kl 18,00 |
0 meridianen passerades och vi är nu på västra halvklotet |
Skottska gästflaggan hissas |
Onsdag 6/7 Vi har varit tvungna att köra lite med motor i natt för att komma framåt. Vinden var svag akterifrån och lite dyning som gjorde fina rullningar ombord. Alla nattvakter har dock fungerat fint. Kul att se hur besättningen fungerar tillsammans och vi har många härliga skratt åt alla tokiga historier. Vi hade tur med vind och tidvatten vilket gjorde att vi höll nästan 10 knop in mot Inverness. Besättningen var glada när vi insåg att vi skulle hinna in innan de stänger kl 18.00 Under insegling genom Moray Firth mot Inverness fick jag sitta ett bra tag och lägga upp Waypoints för att göra inseglingen trygg. Det var inte helt lätt för skalorna på sjökorten ställde till det lite, men tillslut hade vi en fin rutt utlagd. Vi ropade upp Clachnaharry sealoch och fick fin hjälp av en otroligt hjälpsam kanalkille. Det gick bra upp i kanalen trots att vi hade en kraftig sidvind som gjorde att vi hade lite problem att ta oss ur sealocket. Tillslut la vi till i Seaport marina. Tog en SKÖN dusch och ett härligt pubbesök. Total distans: 558 Nm Gångtid 100 tim Snitthastighet 5,58 knop |
Per & Bert surfar in mot Inverness |
Insegling mot Inverness |
Fast mark under fötterna i sealocket |
Kanalkontoret |
Fanny, Bert, Agneta, Per & Hasse. Louise höll i kameran Nöjd o glad besättning på pubesök |