Sydafrika 2020

Sydafrika har alltid lockat oss och eftersom vi inte kom förbi denna vägen under vår seglats bokade vi en resa hit i samband med Hasses 60-års firande. Vi läste mycket på nätet och bokade allt på egen hand via nätet. Vi fastnade för Garden route utefter kustvägen på sydkusten. Vi hyrde bil som vi körde mellan Port Elisabeth till Kapstaden. Boende bokades till en del innan och en del efter hand. I kapstaden hyrde vi lägenhet via Air BnB. På hemvägen tog vi ett stopp på Mauritius.

I Kapstaden finns Waterfront. Självklart lite båtar att titta på

Resan gick via Dubai och Johannesburg. I Johannesburg var det bara 1,5 tim till nästa flight inrikes till Port Elisabeth. Vi blev lite sena pga flyget körde för långt fram vid gaten och fick backas så de kunde få dit landgången. Sedan väntade långa köer i immigration och vi blev tvingade att hämta våra väskor som skulle forslas genom tullen, trots att de var incheckade hela vägen. Dessa väskor dök aldrig upp på bandet så tillslut tvingades vi att springa till vår anslutning för vi ville inte fastna i Johannesburg.

Anlände till Port Elisabeth utan väskor och ombyten. Det var bokat en natt på hotellet på flygplatsen. Vi knatade dit och fick ett rum som vi snabbt somnade i. Morgonen därpå var vi tillbaks på flygplatsen och pratade med en trevlig kille som hade letat rätt på våra väskor som hamnat i Johannesburg. Han lovade att skicka dessa med taxi till vårt hotell i Knysna 25 mil bort. Så vi hämtade bilen och rullade ut på de Sydafrikanska vägarna.

Personalen på hotellet överaskade med skumpa.

Nyinköpta kläder och på väg till födelsedagsmiddag

Första hotellet The Lofts boutiqe var bokat i Knysna 27 mil väster om Port Elisabeth. Här hade vi slagit till med ett bättre hotell eftersom Hasse då fyllde år denna dag. Detta uppmärksammades av hotellpersonalen och direkt efter vi checkat in kom de o överraskade med en flaska bubbel. Denna intogs på vår fina balkong med utsikt över bukten. Vi ringde o kollade var vårt bagage var o fick besked att det anlänt men hade inte skickats iväg än. Vi var ju inte riktigt sugna på att gå på restaurang i skitiga flygkläder. Vi blev rekommenderade av personalen att ta oss till Wollworths som hade stor sortering på kläder. Där inhandlades nya kläder och toalettartiklar och efter dusch o ombyte satte vi av mot förbokad restaurang.

Där käkade vi väldigt gott med tre rätter och tillhörande dryck. Maten höll mycket hög kvalitet och när vi skulle betala blev vi rejält överraskade över de låga priserna!

När vi kom hem till hotellet hade våra väskor kommit - Skönt!

Fantastisk fisk & skaldjurstallrik

Agneta i härlig solnedgångsljus

IMG_2239.HEIC.jpgFirande på balkongen

Efter två nätter i Knysna for vi vidare västerut. Med stopp på några nationalparker för att beundra utsikt och vandringar.

En övernattning i Mosselbaai innan vi for vidare mot Cape Aghulas som är Afrikas sydligaste punkt. Här hade vi bokat in oss på ett trevligt Bed and Breakfast 2 nätter. Mycket vandringar utefter den vilda kusten. Längst söderut möts Indiska oceanen och Atlanten med grov sjö från flera håll. Här finns även en vacker fyr som vi klättrade upp i. Hela området här nere i syd är lite annorlunda med vild karg kust och lite små samhällen.

B&B vi bodde på var fantastisk. Underbar frukost som serverades i rummet varje morgon. Mycket trevligt ägarpar som gav oss förslag på vidare färd.

Fina utsikt från Map of Africa

Här möts oceanerna längst söderut i Afrika

Cape Aghulas fyr

Underbar frukost

Fyren på avstånd i det karga landskapet

Vi körde vidare efter kusten via den vackra vägstäckan söder om Harmanus. Otroliga vyer med branta berg som sluttade ner mot Atlantens vatten. Efter lång dags körning anlände vi till Franschhoek där vi bokat in oss på Ashbourne house ett litet hotel där man verkligen kände sig som en speciell gäst. Mycket trevligt rum och fantastisk service. På eftermiddagen vid poolen kom ägaren och bjöd alla på lokalt vin.

Nu var vi ju i Sydafrikas vindistrikt Franschhoek som ligger mycket vackert i en dalgång med höga berg runt omkring. Självklart skulle ju vingårdar besökas och visst kan man åka runt själv men vi beslutade att boka in oss på en rundtur med proffesionell vinguide. Vi var bara 4 personer och guiden Danielle som körde oss runt bland vinhusen och ledde provningarna. Under en heldag provade vi 18 kvalitetsviner men turen bjöd även på massor av historia och fakta om landet. Priset för denna heldag var ca 750 kr / person och väl värd pengarna.

Kustvägen söder om Hermanus

Vinodlingar på sluttningarna

Utsikt över dalen

Tror konstnären fått inspiration av dalahästar

Annan konst vid en vingård

Vackert på vingårdarna

Efter två dagar i vindistrikten körde vi ner till Godahoppsudden som tyvärr var inhöljt i dimma. Övernattning på ett B&B i Simonstown.

Sedan for vi upp till Kapstaden och en bokad lägenhet via AirBnB. Denna låg på gångavstånd från det nya vackra området Waterfront. Där fanns butiker och restauranger i överflöd och naturligtvis lite båtar att titta på. Kapstaden har mycket att erbjuda med naturligtvis Tablemountain dit vi åkte upp och fick uppleva både fint och dramatiskt väder. Mycket promenerande runt centrum, bland annat det färgglada området Bo Kaap.

Säkerheten är generellt bra men det gäller att tänka sig för i stora städer och inte utnmana ödet. På landsbygden inga problem.

Generellt kan man säga att det är förhållandevis billigt i Sydafrika. Mycket bra restauranger med bra mat och viner till rimliga priser. Vi åker gärna tillbaks och att köra bil på egen hand kändes helt rätt!

Linbanestationen som tar oss upp på Tablemountain

Färgglada byggnader håller målaren igång

Svindlande utsikt från linbanan

Härlig god mat av hög kvalitet. Här en råbiff