Aruba2

17:e April

Gerth mönstrar av

Efter 2 månader ombord så var det dags för Gerth att mönstra av och börja den långa hemresan till Sverige. Gerth har ju varit ombord så länge nu och detta är ju tredje gången så han känns lite som en del av projektet. Tack för allt o välkommen tillbaka! Hoppas din nästan 2 dygns resa gick bra.

Under ett tag har vi observerat små små insekter som kryper runt. De har inte besvärat oss direkt men inte kul. Vi har inte kunnat se vad det är men vi lyckades att ta kål på en utan att krossa den och kunde se genom lupp att det är en ca 0,5 mm lång myra. Myrmedel införskaffades och nu började vi jakten. Alla utrymmen städades ur och sprutades. Verkar direkt som vi var på rätt väg för det minskade drastiskt direkt. Bara att fortsätta o köra hela båten. Tar ett tag men det är det värt o vi får städat på köpet haha..!

Agneta städar ur kylen..haha

Tältläger på stranden

Fint sjöborrskal

18:e - 21:a April

Påsk

Här på Aruba firas inte påsken vad vi kan se förutom att alla tältar på stranden. Vår strand ser nu ut som ett tältläger med massor av folk som sitter under träden o pratar hela dagarna medans barnen leker i vattnet. En rätt så lugn historia förutom alla generatorerna som går på kvällarna o driver belysning o musikanläggningar.

På påskafton så gick vi in till stan. Tänkte bara ta en öl men vi hamnade på en restaurang som hade grillade revben. Ät så mycket du kan för 13 USD. Så gott ut så vi passade på. Det var ju påskafton.. Vi orkade inte mer än vad vi fick serverat första portionen. Alla andra grufsade i sej så de storknade haha.

På påskdagen gick vi iväg till kinesen o bunkrade. Nu har vi tröttnat på att ligga här i viken.

LAYA utanför hotellstranden - långt till land

22:a - 23:e April

Playa turistico

Vi hade tröttnat på viken vi låg i. Därför halade vi upp ankaret o skakade ut genuan. Seglade runt hörnet till turistområdet där alla hotell ligger. Där var det grunt kan jag lova. Vi fick vända om flera gånger och försöka på ett nytt ställe. Tillslut hade vi kommit så nära vi vågade. Ca 800 meter till land. Frånlandsvind på över 10 m/sek gjorde att vågorna växte sig rätt stora där vi låg. Därför blev det ingen rolig historia varje gång vi skulle iland. Genomblöta blev vi allt som oftast.

På eftermiddagen kom en amerikansk båt PASSAGE med hemmahamn Honolulu som vi träffat flera gånger innan. De var på väg till San Blas men tyckte att vinden var för stark, så när de såg att vi låg för ankar så kom de in och ankrade bakom oss. Vi hade en trevlig kväll tillsammans innan de drog vidare.

Turiststranden var väl inte riktigt vad vi önskade. Allt var fint och turistanpassat men för oss långseglare fanns ju inget att handla ens. Dessutom var vi helt ensamma förutom jetski o parasailingbåtar så tyvärr vi hade det bättre i vår gamla vik och efter 2 dagar beslutade vi att gå tillbaks igen.

Arubas guvenör Fredis Refunjol håller tal

Denne soldat hade äran att vakta baksidan av en staty

Glad o stolt scout marscherar

24:e - 30:e April

Flygplatsviken igen

Väl tillbaks gick vi denna gång längre in i viken och ankrade lite närmare stranden. Detta för att få torrare jolleresor in till stranden. Det blåser frisk hela tiden ca 15 m/sek. Hela båten är täckt av brun fin sand och vinden ylar i riggen. Men tack o lov har vi ett mycket bra ankarfäste här. Ankaret draggar inte en centimeter så vi kan tryggt sova på nätterna och lämna LAYA och dra in till stan på dagarna utan att vara nervösa.

Vi var på posten och försökte spåra vårt efterlängtade kretskort till tvättmaskinen som postades i sverige för över 2 veckor sedan. Fick då till svar att det fortfarande var kvar i Holland. Men dagen efter så såg vi på spårningen att det kommit fram till Aruba och kommit till tullen. Vi lät det vara över helgen o knatade iväg till posten igen. Då hade det kommit fram. Men det tog oss en bra stund att få dem att inse att kretskortet hade inget värde så vi skulle inte betala tull. Efter många turer så fick vi i alla fall rätt och kunde glatt installera kortet och provköra maskinen som nu fungerade perfekt.

En dag var det kungens födelsedag. Ja inte Arubas kung för det finns ingen utan Hollands kung. Detta firades i parken med militärer i vita fina kostymer som spelade o sköt salut. Guvenören höll ett lagom lång tal på Piemento(deras inhemska språk) så vi kan inte säga om det var bra, men alla verkade nöjda. Sen var det en trevlig parad med scoutkårer som paraderade förbi guvenören med sällskap.

Nu väntar vi bara på Hasses körkort som skulle varit framme på konsulatet för länge sedan. Vi har skickat en efterlysning på detta nu via Transportstyrelsen. Får väl se vad som händer annars får vi väl strunta i detta till i höst när vi kommer hem.

Fin parad

Guvenörens flotta Lexus med nummerplåten A-1

Äntligen kom kretskortet till tvättmaskinen

Papegoja

1:a maj - 5:e maj

Vill komma iväg

Nu vill vi verkligen komma iväg. Vi har varit här på Aruba alldeles för länge. Är väl bra på alla sätt men lite för turistigt med höga priser för oss.

Dagarna flyter på med att vi jobbar med våra föredrag som vi räknar med att hålla när vi kommer till sverige i höst. Nu har vi ju tid och vi försöker få till dessa bra nu. Roligt är att nu har flera hört av sig och bokningarna börjar komma in.

Våra klubbflaggor börjar se riktigt risiga ut. JSS fyrkantiga flagga gav upp först i stort sett bara en trasa kvar. OSK:s flagga med en spets på kortsidan höll bättre men den också har blåst sönder. Colinordens vimpel håller faktiskt riktigt bra. bara lite fransar på spetsen. Av detta kan man läsa ut att en vimpel eller spetsig flagga är bättre än en fyrkantig.

Måndagen den 5:e ägnades åt att vi tog bussen till Superfood och bunkrade. Handlade käk för överseglingen. Två ryggsäckar o STORkasse skall nog föda oss på vägen. Sedan fick vi byta jokerventil på toaletten igen..? Konstigt att de inte håller tätt? I morgon drar vi vidare till Colombia. Har haft mailkontakt med marinan där som har en plats åt oss. Beräknar vara framme torsd em.