Branden var ett faktum! Skräcken tar tag i oss. Vad skall vi göra? Det brinner! Vi ligger för ankar! Hjälp – hur? Nu gällde det att själva lösa detta. Ingen fanns i närheten som kunde hjälpa oss. Agneta, som är ambulanssköterska till yrket och vet hur farlig brandrök är, fick raskt fram en andningsmask (för kemikalier, som man har vid plastning och dylikt). Hasse fick på sig denna och kröp in i vårt stora motorrum. Sikten var obefintlig, han såg inte ens handen framför sig. Framme vid brandkällan så släckte han med en kolsyresläckare. Det var svårt att komma åt branden för det brann inne i laddaren/invertern. Totalt fick vi släcka tre gånger innan branden var under kontroll Andningsskyddet gjorde sitt, men det viktigaste var att hålla andan för att inte dra ner den giftiga röken och den stickande kolsyran. Vad gör vi nu? Till slut satte vi oss på fördäck och försökte samla oss. LAYA var totalt utan el och hela båten var rökfylld. Bredvid oss låg det flera andra båtar. Ur luckor och ventiler på LAYA strömmade det rök, men ingen observerade vårt problem. När vi hämtat oss lite och verkligen konstaterat att vi inget kunde göra just då, beslutade vi att åka in till land för att få lite frukost på ett café. Eftersom båten var helt öppen så åkte vi över till en engelsk båt för att be dem se efter LAYA, medan vi var i land. När de fick höra vad som hänt, så bokstavligt talat lyfte de oss ombord och gav oss kaffe och mackor. Fantastiska människor som tog hand om oss i en jobbig stund, när vi fortfarande var chockade. På eftermiddagen tog vi kontakt med försäkringsbolaget. Vi ringde också till försäljaren som vi köpt laddaren/invertern av. Hon blev förskräckt när hon hörde vad som hänt och kontaktade tillverkaren, som beslutade att skicka en ny laddare/inverter omgående. Så gick det ett par dagar då vi fick koppla om 12V- elen för att få fungerande system ombord igen. Tack och lov hade vi en reservladdare som vi kunde koppla in. 230V-elen fick vi också igång så att vi kunde leva ombord och laga mat igen. När vi undersökte laddaren/invertern upptäckte vi att en av säkringarna på 230V sidan hade löst ut, medan inga säkringar på 12V sidan hade löst ut. Ingen kortslutning av 12V kablar, de var helt intakta. |