Colombia2

Skuggspel på uteservering i Santa Marta

19:e - 25:e maj

Santa Marta

Dagarna rullar på i marinan. På morgonen drar alltid Agneta till gymet som hör till marinan för att träna. Hasse tar kaffetermosen och sätter sig i captains lounge för att kolla mail och internet. Här har vi bra nät och vi roar oss med att ringa till folk via SKYPE. Jättekul att höra människor vi inte pratat med på ett år. Men det är svårt att få folk att förstå att man kan ringa till oss på vårt skypenummer från en vanlig telefon för bara svensk lokaltaxa! Samma pris som att ringa till ett vanligt nummer i Göteborg. Vårt nummer är 031-3607711 om du vill prova. Det är uppskattat. Bara vi har wifinät som ju är förutsättningen.

Vi har ju besättning som kommer till Cartagena i slutet av juni. Då passar vi på att beställa reservdelar hemifrån. Mycket grejor går inte att få tag i här överhuvudtageget eller är så dyra så man smäller av. Hoppas att de 4 som kommer kan ta med allt vi beställt :-)

En kväll var vi på restaurang i stan. Fördrink, och middag för två för dryga 100:- känns ju helrätt.

En grannbåt hade satt igång att tillverka yoghurt. Vi har läst om detta o beslöt att försöka vi med. Man gör detta från pulvermjölk och tillsätter youghurtkultur o låter allt stå ute i värmen under dagen, resultatet blir fantastiskt bra med en krämig syrlig yoghurt som man inte kan fatta är gjord på pulver. Kommer att bli bra att ha under Stilla Havsöverseglingen :-)

Här i Colombia har de presidentval. Valhelgen var det alkoholförbud på alla butiker och restauranger för att befolkningen skulle vara pigga o nyktra för att kunna göra sitt val rätt.

Vi tog en taxi till ett stort shoppingcenter. Taxiresan var en skrämmande upplevelse. De kör som idioter i sina små gula bilar, kryssande mellan filerna i upp mot 100 knutar mitt i stan tutande konstant. Men så gör alla, fattar inte att det inte händer fler olyckor. Shoppingcentret var stort med fina butiker. Svenska priser kan man säga. Här handlar nog överklassen. I matbutiken var köttet dubbelt så dyrt som inne i stan i samma butikskedja. Men inte bättre för det :-)

LAYA fick lite översyn o fix. Offeranoder i kylsystemet byttes och fläktar monterades i crewhytterna för lite svalka.

Yoghurt tillverkning ombord

Mycket fina fåglar

Näckros i en liten damm

Leguan vilar i ett träd

26:e - 31:a maj

LAYA som mejeri!

Försöket med yoghurten blev ju så bra så vi var tvugna att även prova med färskost. Silade av yoghurten under ett dygn o fick en fin ostmassa som går bra att krydda efter eget tycke o smak. Passar bra vid långa överseglingar då man inte har så mycket färskvaror:-)

Vi har just nu rätt så varmt. Över 40 grader på em och inte under 30 på nätterna. Dessutom mycket elaka mygg som mumsar på oss (fra. Hasse!) hur vi än försöker skydda oss. Det enda som funkar är ju att svepa in sig i lakanet med det är för varmt...

Vi körde airconditionen en kväll! Oh! vad skönt det var. Tyvärr går det ju inte att köra på landström utan generatorn måste gå o det blir ju ohållbart i längden. Skall bli skönt o komma ut på svaj igen då det luftar igenom bättre o myggen förhoppningsvis inte hittar oss...

Här i Colombia pratar nästan ingen engelska, bara spanska. Men vi måste bara berätta hur otroligt bra det går ändå att kommunicera. Vi har varit runt på en massa ställen och köpt reservdelar till LAYA, handlat mat, beställt tröjor med tryck osv. Igår var vi hos optikern för Agnetas linser börjar ta slut. Under tiden de höll på att kolla om de gick att beställa så satt vi i en halvtimme o pratade med två tjejer som jobbade där. Vi berättade om Sverige. De ville veta om våra barn, hur långt tid vi seglat osv och utan att vi kan speciellt bra spanska så lyckas vi förstå varandra riktigt bra. Mycket teckenspråk och många skratt hjälpte till. Men förutsättningen till detta är att man vill kommunicera och släpper fantasin loss en stund. Tyvärr kunde de inte få tag i rätta linserna hit utan vi får försöka i Panama istället..

Färskost gott på mackan

Gatuvy från Santa Marta

Gatuförsäljare överallt

Skön skugga på uteservering

1:a Juni - 7:e Juni

Vardag i Santa Marta

Dagarna flyger fram och vi trivs i marinan. Mycket jobb blir gjort med LAYA och det är välbehövligt. Bland annat fick vi uppsytt 2 st regn/solskydd till vår däcksluckor för en billig peng. Kommer nog väl till pass nu när vi skall till San Blas och väntar lite mer regn.

Under helgen hade polisen party här i marinan. Scen byggdes och bord dukades. Lokala poliser var med o hjälpte till i uniform, alltid nåt o fixa. Bland annat såg vi 5 st i uniform som satt runt en högtalare och försökte reparera högtalaren. På morgonen efter var poliskåren här med lastbilar o rev allt o städade.

Apropå poliser. Det är så oerhört mycket poliser här så var man än tittar så ser du minst 3 st. Vi uppskattar till att det måste vara flera tusen som patrullerar här i stan. Känns tryggt.

Vi har haft det nervöst några dagar. Vår dotter studerar ju till fotograf i USA. Hon hade kommit in på en bra utbildning i San Fransisco och allt var frid o fröjd. Då får hon ett mail från en skola i New York som erbjuder ett bättre ekonomiskt upplägg. Att skolan var hennes förstahandsval gjorde ju inte allt sämre. Strulet var att skolan i San Fransisco blev sura o satt på hennes visumhandlingar. Tog några dagar för henne att få detta i ordning men nu skall allt vara klart för studier i NY. Tur att det finns internet så att vi föräldrar kan vara tillgängliga för stöd o support.

Våra gamla upptryckta tröjor är borta sedan länge. Vi hittade ett ställe här där de syr upp loggor o bilder på tröjor. Vi beställde 3 st var som blev klara efter flera "manjana"... Vi blev jättenöjda. Brodyren blev fantastiskt bra. Direkt när vi hämtade tröjorna beställde vi ett gäng till som att vi kan erbjuda vår framtida besättning dessa exklusiva tröjor.

När man handlar på ett supermarket här så har de ett för oss lite konstigt system. När man går in i butiken så står det en vakt o kollar i väskan. När man går ut ur butiken så kollar han bara kvittot...! Inne i butiken så finns liksom inga separerade zoner för innan kassa o utanför kassan, allt är en salig röra. Måste vara en stor snatteririsk.

På sveriges nationaldag blev vi bjudna till ett par som har båt här i marinan. Kanelbullar o kaffe smakade fint. De är filmare och seglar runt och bedriver ett naturvårdprojekt vid sidan av filmskapandet. Se deras hemsida här.

Brodyr av våra nya tröjor

Fina både bak o fram

Knytkalas - Potluck

Många olika språk pratas här

8:e Juni - 11:e Juni

Mañana

Vi var hos vår tröjtillverkare vaje dag. Alltid samma svar.. färdiga i morgon. När vi kom tillbaks så var de inte klara i alla fall. Tillslut så skulle de komma till oss o leverera tröjorna i marinan. De ville dessutom se båten så vi köpte lite dryck o snacks som vi kunde bjuda på. De båda  grabbarna o deras fruar skulle komma lördag kväll kl 20. Väntan blev lång... Ingen kom!! Tillslut så fick marinan ringa o tjata på dem så vi inte behövde åka hela vägen dit i värmen framo tillbaka.. o tillslut så var de klara o vi kunde hämta dem. Ett engelskt par här i marinan säger att mañana är ett koncept här i sydamerika. De vill inte få ett dåligt anseende genom att säga om 4 dagar utan säger alltid i morgon oavsett hur länge något beräknas ta. Vi tänker ju presis tvärt om, ge mig ett datum o håll det.. Bara o acceptera vi är ju gäster här.

En kväll ställdes det till med knytkalas i marinan. Eller POTLUCK som det heter på engelska. Blev en trevlig kväll där vi bjöd på svenska köttbullar i gräddsås med kokt potatis och fick smaka på många andra delikatesser.

Kaffe rostas över öppen eld..

Härliga bönor

Agneta lyckas att hitta nät i jungeln...NÄT!

12:e Juni

Minca i Sierra Nevada

Vi tog en tur upp i bergen. Kollektiv 4X4 jeep avgår från ett ställe i stan. Där åker man på bumpiga vägar upp i bergen till Minca som är en liten by uppe på 600 meters höjd.

Därifrån hoppar man upp bak på en motorcykel som tog oss upp till en ekologisk kaffeplantage där vi fick en trevlig rundtur. Det är inte skördesäsong nu så vi fick inte se när allt är igång men den duktiga guiden kunde förklara bra på engelska. Sedan drog vi upp till ett vattenfall där vi svalkade oss i det sköna vattnet.

Dessa motorcykelturer är inget för rädda människor. Fordras en hel del mod att sitta bak när de kör i en svindlande hastighet på ibland obefintliga vägar. Men de måste hålla hastigheten uppe annars hade det inte gått att ta sig fram alls. Tack o lov fick vi varsin hjälm som i alla fall gjorde att det kändes lite säkrare. Men grabbarna var mycket bra förare så allt gick bra. På eftermiddagen kom vi trötta hem till marinan igen.

Härlig svalka i vattenfallet

22 grader i vattnet - Skönt

Tät grönska runt fallet

God soppa serveras alltid här som del av lunchen

Lilla ön med fyr utanför Santa Marta

13:e - 14:e Juni

Vem tar kallvattnet i duschen?

När man skall duscha här i marinan måste man passa på tidigt på eftermiddagen. Är man för sen har någon annan tagit kallvattnet och kvar blir bara varmvatten på ca 35-40 grader. Inte skönt när det är svalka man vill ha. Grejen är den att vattenledningarna i huset kyls ner av airconditionanläggningen till ca 20 grader. Vattnet i gatan håller 35-40 grader alltid o kan inte bli kallare. Snacka om bakvänt :-)

Nu är fotbolls VM igång och marinan har satt upp en TV utomhus i skuggan. På lördagen var det match mellan Colombia o Grekland. Vilket liv det var när Colombia gjorde mål. Jag önskar jag hade spelat in kommentatorn som skrek både på in o utandning. :-)

Videoåterblick till avseglingen. Foto Louise Palmberg

15:e Juni

1-år sedan avseglingen

Idag är det ett år sedan vi seglade iväg från Jönköpings hamn. Mycket har hänt sedan dess.

Känns bra att vi varit iväg ett år.

Idag skall LAYA göras i ordning för imorgon drar vi söderut mot Cartagena.

Santa Marta har varit trevligt och vi har trivts här.