Frankrike tar aldrig slut

Ny besättning.. & Motorproblem!

31:a Juli

Jenna & Ina anlände sent i går kväll 2 st svenska tjejer som ville vara med över Biscaya. Tyvärr är inte vädret lämpligt än att ge sig ut. En envis sydvästlig vind som enligt prognoserna inte kommer att ge sig förrän i början av nästa vecka.

Vi är rätt trötta på Brest som inte är speciellt trevligt. I vår hamn finns absolut ingenting. Inte ens en bagare. Skall man handla får man gå ca 40 minuter upp för en brant stigning.

På eftermiddagen STOR katastrof!! Skulle kolla vår ibland trilskande motor. Startade inte som den skulle, kollade då alla elanslutningar till startmotorn. Upptäckte då att det rann ut vatten ur laddluftkylaren!

Tog kontakt med lokal Volvo Penta service som trodde att problemet med trilskande motor och vattnet hörde ihop. Han skulle komma i slutet av veckan?

Jenna, Hasse o Ina har säkerhetsgenomgång

Grillad kyckling med risotto - Gott

Agneta på wifijakt i Morgat

Ännu värre - Nu vatten i oljan!

1:a Augusti

Ville kolla alla elkopplingar till startmotorn så vi eliminerat detta problem. Vid provstartning upptäcktes att vår huvudströmbrytare var varm. Kopplade bort denna o anslöt elkablarna direkt till varandra. Då startade motorn hur fint som helst :-) Skönt då byter vi huvudströmbrytaren så är detta fixat.

Stannade motorn efter en liten stund. Kollade oljan... upptäckte då att oljan var FULL AV VATTEN!! Den var precis krämig o tjock. Sög ut all olja med vår handpump. Inte lätt när oljan inte är varm och tjockare än normalt pga. oljeemulsionen. Kontaktade Motala båtvarv som har Volvo Penta service och de trodde att om dräneringshålet i laddluftkylaren varit igentäppt kunde kondensvatten hamnat i motorn. Ny olja o filter sattes i. Vid provkörning såg allt ok ut.

Äntligen kontakt, här på caféet

Vi drar från Brest - Morgat

2:a Augusti

Vi beslöt att ställa in servicegubben som ev skulle komma nån gång under dagen.

Gav oss av på morgonen med rikting mot Morgat söder om Brest. Vi var ju tvugna att ge tjerjerna chans att känna lite på LAYA innan vi ger oss iväg över Biscaya.

Vid framkomsten ser allt OK ut med motorn. Oljan hade fin färg o konsistens. Så vi hoppade att problemen var över och att vi kunde komma iväg när vädret skulle bli bättre ev 5 el 6 Augusti.

Hamnen i Morgat, Vackert

Fransk lokal pilsner

Cyklarna hissade under solcellerna

Katastrofen ett faktum

3:e - 4:e Augusti

Vid koll på morgonen ser vi att oljan har lite vatten i sig. Dessutom kommer det SALTVATTEN ur dräneringshålet till laddluftkylaren. Detta vågar vi inte dra över Biscaya med. Dessutom är det helg nu så vi får inte tag i någon hjälp. Vi meddelade Jenna & Ina detta som inte blev så glada. De hade sett fram emot att ta sig över Biscaya. Dessutom hade Ina datum att passa i Sverige så tyvärr blev det ingen seglats för dem denna gång utan de mönstrade av och gav sig hemåt.

Vi flyttade LAYA till bättre plats vid visitors pontoon.

Resten av helgen gick åt att jaga wifinät som inte finns i hamnen utan man får ge sig in till byn o caféer o restauranger.

Utanför grottan i Morgat

Inne i grottan

Utsikt

Hjälp från trevlig fransman

5:e Augusti

Måndag morgon och klockan ställd för att jaga tag i någon servicegubbe. Vi hade fått tag i 2 st tel.nr till två olika firmor. Men ingen svarade.

Träffade en trevlig fransman vid namn Philip som bor här i byn och har en större katamaran. Han sa att de jobbar inte på söndag & måndag!? Sa då att vi hade ringt i lördags också hela dagen, då menar han på att de var väl lediga då med :-)

Trevlig var han så han sa att han tar kontakt med en kille som kör eget, dessutom jobbat med VP service. Han erbjöd sig också att komma med och översätta för servicekillen kunde ingen engelska (inte svenska heller) De kommer imorgon kl 09.30. Då skall domen falla...

På kvällen restaurangbesök med fransk mat. Fisk & skaldjur som smakade fint.

Vackert uppifrån skogen

Lilla badstranden

Agneta o de färggranna husen

Motorn fixad :-)

6:e Augusti

Vår nyvunna vän Phillip och hans servicekille kom på morgonen. Efter diverse skruvande och undersökande bedömdes att läckan var tätad. Han vill dock att vi håller noga koll på motorn under en tid och kör den lite hårdare så att turbon får jobba lite. Glada blev vi :-) Dessutom ville han bara ha 40 Euro i betalning.

Fick en ny båtgranne akter om oss. En engelsk familj som också skall dra över Biscaya.

Vi tog en tur med jollen på eftermiddagen för att kolla in en av grottorna här. Den vi åkte till sträckte sig över 100 meter in i berget och var väldigt vacker.

Nu hoppas vi på BISCAYA :-)