Göteborg-Kiel

Göteborg

25 - 29 Juni

Lilla Bommens gästhamn vet vi inte riktigt vad vi skall säga om. Ligger ju fint centralt i Göteborg. Men servicen o priset har väl lite mer att önska...

Hade några fina dagar i Göteborg. Med stortvätt och målande av halkskyddsfärg till doghousetaket. Vi monterade även bomstödet Lennart, som nu har fint sällskap av luftrenehållaren Blom.

På torsdagen var vi hos vår kompis Gunnar Malm som driver restaurang Gabriel i Feskekyrka. Där käkade vi god lunch o myste ett tag.

När vi kom hem var de gamla ägarna av LAYA - Sven & Inger, på besök hos oss o kollade in alla ombyggnationer vi gjort under 4 år.

Bomstödet Lennart

Tobbe, Agneta & Louise

Familjemiddag på Manana

LAYA lämnar Göteborg Foto:Louise Palmberg

Morfar Sven vinkar. Foto Louise Palmberg

Ny besättning Åsa, Tobias & Leif

På fredagen kom Tobias, Louise o Agnetas pappa Sven på besök för att vara tillsammans med oss ett par dagar. God mat blev det på kvällen i form av pocherad rödtunga o vittvinsås.

På lördagen gick vi på stan tillsammans och även tog emot ett antal besök av vänner som passade på att kolla in LAYA.

På kvällen gick vi på spanska tapasrestaurangen Manana där Sven bjöd på middag. Jättetrevligt!!

Agnetas favoritposition

Mot Grenå

30:e Juni

Efter frukost kom Leif och Åsa som är vår nya besättning tillsammans med Tobias. De skall vara med till Kiel.

Avsked togs av Louise och Sven. Louise träffar vi nästa gång i Karibien o Sven kommer till oss på Kanarieöarna... Skall bli kul.

Vi satte kurs ut ur hamnen och vid Vinga intogs en lättare lunch. Sedan sattes segel och vi susade fram mot Grenå i snittfart 7 knop.

Flaskpost skickades till Peter som har husvagn på Anholt när vi passerade. Det var han som lämnade skumpaflaska i Forsvik.

Fram på natten gick besättningen o la sig för att vara utvilade om vi behövde assistans vid tilläggningen. Men när vi kom till Grenå var det vindstilla så vi kunde själva glida in på en hamnplats i lustbådehavnen kl 02.30. Blev en dryg dag med fin segling tot 90Nm på 15 tim.

Flaskpost

Fin segling 8,2 knop

Leif & Åsa läser navigationsböcker

Ballen, Samsö

1:a Juli

Vi kastade loss från Grenå direkt när vi vaknat. Hade inte lust att betala hamnavgift för att ha sovit ett par timmar bara.

Denna dag fick vi motvind hela vägen till Samsö så motorn fick putta på. Blev en dryg dag för vi hade även 1 knop i motström.

Anlände till Ballen kl 18.00 som var en trevlig hamn där vi fick ligga utanpå en stålmotorbåt från Västergötaland. Tillslut kom det 2 båtar till o la sig utanpå oss så det var rätt fullt. Leif och Åsa fixade middagen. Blev god kyckling och ris. Sedan en liten promenad och en pilsner på krogen. Totalt 41 Nm denna dag.

Hasse & Tobbe i aktion

Omö

2:a Juli

Vi drog iväg från Ballen o satte kurs rakt söderut i Stora Bält. Fin segling en bra bit av vägen. Vinden mojnade strax innan bron så vi revade för att inte behöva ta hänsyn till seglen vid bropassagen.

När vi kom under bron kom det flera stora segefartyg mot oss. Det blev ett häftigt möte! Det ena skeppet misstänker vi är Götheborg men vi såg ingen svensk flagga så lite osäkra... Hasse filmade med GoProkameran.. (se nedan)

Vi anlände till Omö som är en liten ö strax söder om Stora Bält. Jättefin liten ö och cycklarna åkte iland o Tobbe & Agneta tog en tur.

God grillmiddag blev det :-)

Stor Bältbron

Götheborg?

Spodbjerg

3:e Juli

Lite dåligt väder på morgonen och inte så lång dagsetapp så vi tog det lugnt o kastade inte loss förän 11.00.

Fin segling till Spodbjerg som ligger mitt på Langeland. Där fick vi en långsidesplats i hamnen. När vi käkade lunch kom Carpe Diem från Ronneby som vi haft kontakt med innan avfärd. Hälsade på ombord hos dem en stund - trevligt. Sedan kom de till oss o kollade in LAYA. Kul att träffa några som är på väg åt samma håll och vi kommer säkert att ses på vägen igen.

Middag o tidig nattning.

Mumsig grillmiddag

Kiel

4:e Juli

Avgång innan 08.00. Frukost intogs på sjön. Lätta västliga vindar så vi fick motorsegla utefter Langeland. Funderade på hur vi skulle sätta upp den obligatoriska motortratten i riggen. Denna är viktig i Tyskland för att undvika dryga böter. Skall sitta i riggen för att visa att man kör för motor samtidigt som segel är uppe och alltså är ett motordrivet fartyg och inte skall dra nytta av väjningsregler för segelbåtar.

Över Kieler Bucht mojnade vinden o vi puttrade fram på ett spegelblankt hav.

Väl i Kiel hittade vi en plats i Dustenbroker Marina. Vi passade på att tvätta av LAYA som blivit saltstänkt och smutsig. Framförallt äckliga fendrar. Nu fint igen!

På kvällen blev det trevlig middag på restaurang i Kiel. Besättningen mönstrar ju av i morgon.