Jul i Jakarta & nyår

Louise på besök till Jul!!

19:e - 20:e December

Inblåsta i Cirebon

Vädret var fortfarande för blåsigt för att ge sig av. Så bara att vackert vänta i hamnen. Lite trötta på detta. Skitigt o luktar illa. Massor med flugor o mygginvasion på nätterna. Vi KAN INTE vara kvar här till Jul...

Igår hos vaktstyrkan träffade vi en man, Mr Rudi som är nån höjdare här i hamnen. Han ville ta oss ut på lokal restaurang och ärta lunch. Han och hans fru kom o hämtade oss och körde till en sylta i stan. Detta var en upplevelse vill jag lova... Massor med rätter kom fram. Kokta kodelar med dallrigt fett var Rudis favorit. En del var brännande heta och andra oansenliga. Höjden var torkad kolunga som var i konsistensen som wellpapp o smakade nästan det samma. Tyvärr gick det inte att fotografera allt detta på ett vettigt sätt av artighetsskäl. Men det blev i alla fall en bild.

Efter lunchen bjöd vi ner Rudi och fru i båten. Tror aldrig de sett något liknande.

Gerth mönstrade av o tog tåget till Jakarta för att kunna vara hemma i Sverige till jul. Vi tog en cykeltaxi till ett stort shoppingcenter där det fanns en stor Hypermart supermarket. Hittade lite fina matvaror som inhandlades. Vanlig taxi hem igen.

Sedan gjordes LAYA klar. Vi hissade jollen på fördäck så att den skulle vara ur vägen om det blev busväder. På kvällen lämnade vi hamnen o droppade ankaret utanför för att kunna ge oss av under morgontimmarna.

Indonesisk lunch

Gerth mönstrar av

21:a - 22:a December

I motvinden

Vi satte kurs mot Jakarta kl 03.00 på morgonen. I början gick det fint o vi höll bra fart i nån timme. Men när vi la nordlig kurs för att runda oljefälten innan Jakarta var det kört. 10 - 13 m/sek rakt i näsan. Inte lätt att ta sig fram då. Kryssa var inget alternativ heller då hela oljefältet var restricted area och utanför detta en fartygsled. Nä.. bara att köra för motor rätt emot... 176 Nm tog 40 timmar och vi anlände till Jakarta sent på kvällen.

Men det blev spännade då vi försökte lotsa oss fram mellan ankrade fartyg och stora kolpråmar som släpades av bogserbåtar utan vettiga navigationsljus.

Marinan gick inte att gå in i så vi fick ankra utanför i ett ankringsområde för bogserbåtar. Och tillslut kunde vi somna in gott i Jakartas hamn.

Lång omväg runt stort oljefält

23:e - 24:e December

Tomten kom

På morgonen körde vi bort till marinan. En båt mötte upp och lotsade oss in i marinan som var lite besvärlig att navigera in i.

Fin plats fick vi o vi julstädade och pyntade båten så fort vi kunde. Sedan åkte vi iväg till ett närbeläget shoppingcenter för att handla sista julmaten. Gigantiska shoppingcenter har de här. Allt finns att köpa o lite till. Massor med restauranger o caféer och julmusiken strömmade ur högtalarna så man blev precis yr i huvudet. Lunch på en fiskrestaurang och sedan handlade vi på Carrefour. Där fanns ett hyfsat utbud. Även fläskkött att köpa. Dock finns inte pressad citron på flaska. En produkt vi använder rätt mycket.

På kvällen blev det middag på marinan. Gigantiska hamburgare som smakade ljuvligt.

På julaftons förmiddag tog vi taxi ut till flygplatsen.Louise skulle komma med flyg från New York. Hon anlände på utsatt tid och det blev ett kärt återseende efter väldigt lång tid.

Taxifärden hem blev kaotisk. Chauffören visste inte vart marinan låg och vår Google maps visade en väg in som var stängd över julhelgen. Men efter ett körande runt i kvarteren kom vi till slut fram i alla fall.

Självklart blev det en förenklad julmiddag ombord. Louise hade med sig matjesill så det blev skivad potatis, hackat ägg, hackad lök, och matjesill. Allt överöst med brynt smör. Vilken smaksensation! Till detta en öl och en liten snaps. Köttbullar hade vi också gjort. Men när de skulle ställas in i ugnen för värmning upptäckte vi att hälften av bullarna var borta?? Frågade Henke om hade varit lite sugen men nä! Han var oskyldig... Tillslut fattade vi vad det var. De hade stått och svalnat på spisen när vi hade varit inne i marinabaren. En katt hade hoppat ombord och varit o snott hälften av köttbullarna... hm hm!

Men efter middagen blev det julklappsutdelning.

Förutom köttbullarna och myggbetten en toppen julafton!!

Hasse klär granen... uppblåsbar!

Louise anländer med flyget

Agneta o Louise efter lång tid...

O vad GOTT!!

25:e December

Juldagen

Vi tog taxi till shoppingcentret igen. Idag var trafiken lugnare o det gick snabbt att ta sig fram. Vi gick runt i aircondition o svalkade oss, fikade o passade på att handla lite mer mat.

Hemfärden strulig som vanligt för ingen taxichaufför hittar till marinan. Tur att vi har Google maps i telefonen och nu själva lärt oss att hitta hjälpligt, haha!

Vi tankade LAYA så vi har diesel för fortsatt färd norrut i morgon.

På kvällen juldagsmiddag i marina restaurangen. Sedan skulle vi betala vår marinakostnad. Då blev det besvärligt. Först hade de debiterat 4 nätter i stället för 3. Men när vi tydligt hade räknat på fingrarna så ändrades detta. Elkostnaden var det värsta. De hade satt upp en förbrukning på 340 KWh!! Visade mätarställningar o höll på. Men tillslut så fick de inse att det var totalt omöjligt att en båt utan aircondition kan förbruka så mycket. Tillslut så gick vi med på 34 KWh som säkert var för mycket det, men vi fick i alla fall ner kostnaden till en hanterbar nivå. Lite tråkigt slut på en fin marinavistelse men någon försökte väl sko sig lite extra.

Megastort shoppingcenter i Jakarta

Konstnärliga Jultårtor i tropikerna

Batavia Marina i Jakarta

26:e - 27:e December

Norrut i Java Sea

Efter frukost lämnade vi marinan o satte kurs norrut. Vi bör försöka komma upp till öarna söder om Singapore därifrån Louise skall lämna om 2 veckor. Det är skönare att veta att distanserna är hanterbara. Dessutom skall ögruppen Riau vara mycket fin mitt på ekvatorn. Bra segling till en början, men vår oflyt står sig. Tillslut rak motvind som vanligt samt även motström.... Konstig är det i Indonesien antingen ingen vind, motvind eller motström. Sliter på tålamodet...

Sent på kvällen kom vi fram till Palau Bangka som ligger utanför Sumatra. Vi har beslutat att gå på insidan av denna ö på vår väg norrut. Droppade ankaret på en lerbotten o alla somnade snabbt o smärtfritt.

Fiskare som nyfiket närmar sig

28:e - 30:e December

Lång kämpig väg att gå

Denna dag beslutade vi att inte gå så långt och ha en grillmiddag ombord. På eftermiddagen hade vi bara kommit ca 30 Nm pga den jobbiga motströmmen. Men vi droppade ankaret och drog igång grillen. Det blev en trevlig kväll med god mat o prat.

På sennatten väcktes vi av en fiskebåt som kom in o la sig respektlöst nära. Att de dessutom smög gjorde att vi blev lite misstänksamma. Eftersom vi ändå inte kunde somna om så halade vi upp ankaret kl 04.00 o satte fart. Hela dan ett malande i motvinden o motströmmen. På kvällen  kom vi till Muntok på norra Bangka. Rundade fyren o gav oss ut i nattmörkret. Ett riktigt skitväder med 12 m/sek rakt i näsan. Kraftig åska och regnet som bara öste ner hela natten. En riktigt otrevlig natt...

På morgonen lite bättre men en envis bråkig sjö. Nu vill vi bara komma fram och droppa ankaret i lä.

Tillslut så kom vi fram till den lilla byn Muntok där vi ankrade för natten... Skönt!

Stolt visar sin fångst

Strandvandring med LAYA i bakrunden

Plast överallt. En riktig miljöbomb

31:a December

Nyårsafton

Vi gick ca 15 Nm till en ö där vi droppade ankaret. Först strandvandring o bad o sedan flyttade vi närmare byn för där fanns 2 st telemaster och mobilnät! Lyckan var fullkomlig.. haha.

Vi besäkte byn o fick en rundvandring runt byn. Alla hälsade o vinkade o det blev många bilder tagna av våra självutnämnda guider, 10 st flickor i 15 årsåldern. Det var kul o vi delade ut presenter i form av tandborstar,tandkräm o pennor.

Sedan tillbaks till LAYA för att förbereda aftonens festmåltid. Stekt fläsksnitzel med potatissallad, till dessert en vanilj och jordgubbsparfait.

Därmed avslutar vi detta årets loggböcker och önskar alla ett riktigt Gott Nytt År... Nu skall här FIRAS!

Flickorna visade sin skola

Alla skulle fotograferas med oss

Moskén i byn

Utdelning av tandborstar o pennor