Malaysia / Langkawi

Malaccasundet ett av världens mest trafikerade farleder

10:e - 14:e Januari

Malaccasundet

På morgonen gjorde vi klart LAYA för segling. Gick till bränslebryggan o tankade o betalade allt till marinan. Sedan var vi klara för havet igen.

Vi puttrade ut på vindstilla hav och rundade udden och fortsatte in i Malaccasundet. Detta har varit en av världens farligaste farleder med mycket piratangrepp och otäckheter. Men nu anses det säkert att segla igenom bara man håller sig på den Malaysiska sidan. Vår plan var att dra hela vägen upp till Langkawi utan att klarera in i Malaysia. Ankra på nätterna kustnära och sedan fortsätta under dagsljus.

Första natten hittade vi en fin ankarplats i och för sig långt från kusten men bra fäste o efter en god middag så somnade vi in. Vaknade kl 04.00 av stråkastare o blixtljus. Det var en fiskebåt som lyste på oss o betedde sig konstigt. Efter ett tag så började vi dragga. ankarlarmet gick. Allt var mycket konstigt för det blåste inte specilellt mycket. Ähh vi drar sa vi lika bra för vi har lång väg att gå. Skall hala upp ankaret o upptäcker då att vi har ett nät ända uppe vid ankarrullen. Fiskebåten har altså lagt ett nät runt LAYAs för och när det långa nätet spändes i strömmen förorsakade detta att vi draggade. Vad göra? Bara ta kniven o skära oss loss! Synd på det fina nätet men är man  fiskare och gör så får man stå sitt kast.

Dagarna rullade på. Mest motorgång och segling på sjöbrisen som kom efter lunch. Ibland tur med strömmen o vi gjorde bra fart.

När vi passerat Port Klang, Kuala Lumpurs hamnstad och sundet vidgar sig beslutade vi att gå över natt direkt mot Langkawi. Blev en natt med mycket åska o dunder.

En sak som vi slås av är så mycket plast och skit det är i havet. Det verkar som det driver in mot Malaysias kust från Indonesien. Detta är ett stort miljöproblem där folk måste inse att havet inte är en soptipp.

Sista biten in till Langkawi blev dramatisk. Åska o blixtar precis över oss med blixt i knall bara med en sekund emellan. Skrämmande när man är på havet. Vi navigerade sakta in i mörkret på färjelinjens farled o smög in i en liten skyddad vik där vi ankrade över natten.

Plastskräp i stora sjok, ett miljöproblem

Många vackra solnedgångar.

15:e Januari

Kuah - Langkawi

På morgonen gick vi in o ankrade utanför staden Kuah där inklarering sker på färjeterminlalen. Det visade sig vara en mycket smidig historia. 3 kontor att besöka, inget tog mer än 5 minuter. Kostade inget heller!

Här på Langkawi är det taxfree zon. Det innebär att det är billigt. Förvånade billigt på en del varor som alkohol o dyligt. Känns konstigt då vi blivit vana vid att allt är dyrt.

På kvällen vandring i stan då vi försökte köpa kaffe... Men nä det finns inte! Bara Nescafe och konstiga sorter bryggt med mjölk och socker. Men inte malna bönor för filterkaffe som vi vill ha. Får väl dricka fulkaffe (Nescafe) så länge.

På kvällen åt vi svenska delikatesser. Matjesill på en bädd av kall kokt potatis, hackat ägg och rödlöksringar. All överöst med rikligt av brynt smör.... Mums!

Örnar flyger överallt , här som staty

Paragliding en stor grej på Langkawi

Fina fruktstånd

16:e Januari

Tillbaks igen

Vi gick runt till Pantai Chenang o ankrade där. Vi var här för 12 år sedan på familjesemester och tyckte det var kul att se vad som hänt.

Inne vid stranden kördes paragliding i ett makalöst tempo. Häftigt att se när de startade och landade på stranden samtidigt ibland. 6 båtar var igång samtidigt.

På kvällen middag på Sun Café, ett ställe som vi var på för 12 år sedan och tyckte då var så bra. O vad kul att se att det är lika bra fortfarande. Bra mat till billiga priser serverade med en fantastisk service. Toaletterna är en egen historia. Vackra med egen "flod" som rinner utanför/genom toan. Om ni kommer hit så rekommenderar vi varmt ett besök här.

Mums med Matjesill

Sun Café, Langkawi värd ett besök

Grillade jätteräkor... Mums

17:e-19:e Januari

Rebak marina - Ny besättning

Vi hade bokat två nätter i marina. Så vi puttrade in o fick en fin plats. Tyvärr var marinan sliten o toalett o dusch hade väl lite övrigt att önska. Men resorten med pool där vi fick bada var toppen och fin.

Fredrik och Linda som är gamla grannar till oss anlände med flyg och mönstrade på. Vi hade trevlig dag i marinan med bad i poolen och middag på restaurangen. På morgonen den 19:e så  lämnade vi marinan o satte kurs tillbaks till Kuah. Där handlade vi mat och bunkrade diesel vid en bunkerbåt som låg ankrad. Priset 3,40 SEK/liter är ju överkomligt.

Sen droppade vi ankaret utanför en ö där vi spenderade natten... Imorgom Thailand.

Fredrik o Linda mönstrar på

Fredrik, Agneta & Linda njuter i poolen

Handling av käk..

Vacker natur och fina öar