Mera Marquesas

Hanavave bay på Fatu Hiva

11:e - 12:e April

Vaitahu & Snorkling med mantor

Vi låg kvar i Vaitahu två nätter till. Jättevacker ankarplats men på nätterna förvandlades den till ett rytande monster. Det är väldigt höga lodräta berg runt viken. Troligtvis så blir det fallvindar av temperaturskillnader på nätterna. Vindarna kommer ylande ner för bergssidorna o då gällde det att ha bra ankarfäste o mycket kätting ute. Vårt ankarlarm höll oss vakna flera gånger per natt men vi låg fast. Larmet gick pga att vi hade så mycket kätting ute.

Vi gjorde en snorklingsutflykt till Hanamoenoa, en vik norr om byn. Där tog vi jollen o åkte till uddarna runt viken o snorklade. På väg tvärs över viken såg vi nåt svart i vattnet. Snabbt hoppade vi i o hade en makalös upplevelse Vi snorklade runt med ett gäng Mantor som åt plankton i vattnet. Efter ett tag så brydde  de sig inte om oss o vi lyckades komme rikigt nära. En fantastisk upplevelse!!

Manta äter plankton

Hanamoenoa bay

13:e April

Hapatoni

Efter tidigt morgonbesök hos bagaren och inköp av telefon/internetkort på posten så halade vi ankaretr o satte kurs söderut 2 Nm till Hapatoni. Där ankrade vi norr om den lilla byn.

Utflykt in till den lilla trevliga byn där alla var mycket vänliga o hälsade glatt. I byn bor väl ca 100 pers. Liten affär, kyrka, skola och en marknadsplats. Hur mysigt som helst.

Vi tog jollen o skulle snorkla vid en udde. Då kom ett gäng med delfiner o simmade mot båten. Snabbt ihopp men de var blyga. Bara en liten skymt av dem innan de försvann ut i det blå. Men vi såg dem i alla fall.

Pytt i panna till middag. Hemstekt med SPAM i en produkt vi gillar och som har oförtjänt dåligt rykte. Går att göra mycket gott av SPAM. Är en helkonserv som står sig i flera år.

Lilla kyrkan i Hapatoni

IMG_0891_redigerad-1.jpgUtsikten från kyrkan

LAYA för ankar

Mycket småfisk under snorkelturen

Tvätt på tork

14:e April

Fatu Hiva - Hanavave

Tidig morgon och avfärd. Frukost under gång. Fulla segel sattes och vi fick en pinkryss mot SSV. Tyvärr räckte detta inte för att nå Fatu Hiva så på ca 18Nm avstånd fick vi gå för motor rätt mot mål istället. Anlände under eftermiddagen.

Hanavave eller Bay of Virgins är en mycket känd ankarplats. Så otroligt vackert. Bergen runt viken består av spetsar o bumlingar som balanserar för att inte trilla ner. Sedan störtar bergssidorna brant ner mot viken där vi ligger ankrade tillsammans med 6 andra båtar.

Byn är väldigt fin o välkomnande. Alla hälsar o undrar var man kommer ifrån. Direkt blir vi indragna i flera hus för de vill sälja sina hantverk. Men inte alls påträngande utan trevliga även om vi just nu inte köpte nåt. Här tar alla chansen att tjäna lite pengar o uppfinningsrikedomen är stor.

Tropiskt paradis

Kyrkan i Hanavave

Vackra stenformationer

15:e April

Vai´enui falls

Vi vandrade iväg på morgonen innan det blev för varmt. Målet var ett vattenfall vi läst o hört om. Tack o lov fick vi bra vägbeskrivning av en grannbåt för annars hade vi aldrig hittat fram. Vägen var mycket brant o ibland gick vi i manshögt gräs. Sedan en vådlig klättring bland lösa klippblock men tillslut kom vi fram.

Säkert 100 meter högt fall som störtade ner i en liten pool. Nu var det väldigt lite vatten så inte så dramatiskt men man kunde förstå krafterna som var efter ett skyfall. Själjvklart svalkade vi oss i det klara vattnet på 23 gr, innan vi vandrade hem igen.

På eftemiddagen gjorde Zai en tatuering. Något han bestämt sedan länge. Det blev en fin sköldpadda.

På kvällen hade besättningen beställt middag hemma hos Katy, en dam i byn. Hon lagar mat o serverar hemma hos sig. Mycket trevlig kväll då det serverades både fläskkotlett o stuvad get. Till detta sallad, ris o potatis, samt ångade bananer.

Bad i vattenfallet

En familj sålde pizza i byn

Stenfigur vi hittade på vägen

16:e April

Hemmastadda i byn

Efter 2 dagar känner vi oss hemma här i byn. Alla vinkar o vet vilka vi är. Så lätt är det att bli "bofast" här. Vi var på besök hemma hos John idag o kollade in hans internetuppkoppling. Han skulle ha bäst nät i byn... Ja, det ger en återblick hur det var på 90- talet i Sverige när internet var nytt och hastigheten var slött. Nät har funnits i byn i 1 år, så ja det ÄR nytt här!

Posten är lite kul. I samma lilla byggnad är även sjukstugan inhyst. De turas om att ha öppet omväxlande antingen förmiddag 3 tim eller eftermiddag 2 tim.

Imorgon drar vi mot Tuamotos atollerna som ligger halvvägs till Tahiti. En seglats som beräknas ta ca 3 dygn.

Middag hemma hos Katy

Zai fixat permanent souvenir - Tatuering.

Mannen med gula tröjan... Idag i rosa?