Panama Öar & Djungel

14:e - 15:e Juli

Besättningsbyte

Efter en stadig frukost mönstrade så Calle, Anette, Rebecca & Marcus av. De hade en chaufför som hämtade dem o körde dem till Panama City där de skall bo på hotell i några dagar då de skall se Panama från land.

Vi tog det lite lungt denna dag o fixade bara lite med båten. Pizza o film till middag.

Tidigt upp nästa dag då vi tog bussen in till ett shoppingcenter o handlade massor med mat igen så vi skall klara oss i ca 2 veckor. Tog en bra stund att stuva in allt när vi kommit hem.

Sen väntade vi på Tobbe som skulle komma på em. Naturligtvis var flyget försenat 3 timmar och dessutom fastnade han i trafiken plus 30 minuters väntan för öppning av Gatun slussen. Så han kom kvart över nio på kvällen. Blev en hamburgare ombord och mycket kärt snack i sittbrunnen.

Besättningen mönstrar av för nya äventyr

Tobbe mönstrade på och gav sig ut i djungeln

Fort Sherman

16:e Juli

Vi beslutade snabbt att stanna en natt ytterligare. Kändes fel att skynda iväg utan att Tobbe kunnat se djungeln runt marinan. Två turer hans med in på den gamla amerikanska militärbasen. Agneta o Tobbe blev rejält skrämda av en vrålapa som skrek o kastade ner grenar. De såg den inte tyvärr. Sen utforskade vi lite mer o hittade en gammal militäranläggning där djungeln tagit över. Lite läskigt med de långa mörka gångarna in i betongfortet i  djungeln där man inte vet vilka djur som bosatt sig. USA lämnade denna basen år 2000 och det är fantastiskt vad djungeln kan hinna ta tillbaks på 14 år.

Vi blev tillsagda av marinan att vi behövde fixa ett Zarpe för att gå tillbaks till San Blas. Inne hos hamnkaptenen upptäcktes då att vi inget Zarpe fått när vi lämnade San Blas i förra veckan? Tillslut så tolkade vi detta som att vi struntar i allt o går tillbaks till Porvenir när vi skall tillbaks till marinan igen o begär ett Zarpe då istället. Förstår inte varför detta strul med Zarpe i spansktalande länder!

Hungriga gamar

17:e Juli

Diesel & öde ö

På morgonen flyttade vi LAYA till dieselbryggan eftersom marinan föreslagit att vi skulle vara på plats o tanka tidigt. Ingen på plats. Vi fick vänta 3 timmar innan tankpersonalen kom o trädde i tjänst. Här får man inte ha bråttom :-) Tillslut hade vi tankat 100 gallon och puttrade ut mellan pirarmarna. Kurs sattes till Isla Naranja där vi droppade ankaret. Tobbe svidade om till djungelklädsel o utrustades med VHF radio o kördes in till ön där han klev iland. Var borta två timmar innan han ropade upp oss o ville bli hämtad. Hade hittat ödlor och orkideer och var nöjd med utflykten.

Middag, pasta med köttfärssås i sittbrunnen under stjärnorna.

Ut på havet

Tobbe med nyreparerade glasögon

Portobello by night

18:e Juli

Portobello igen

Vi gick för motor i motvinden tillbaks till Portobello där vi droppade ankaret. Lyckades att hitta ett öppet wifinät så vi kunde surfa o skypea obehindrat.

Tobbe tog en egen utflyckt långt upp till ett annat fort högt uppe över bukten. Där var det rena djunglen o han hittade en massa växter o djur som han är intresserad av. Vrålapor finns det gott om här. De låter som en blandning mellan galna hundar och spöken. Riktigt läskigt ibland.

På kvällen gick vi till Captain Jacks o tog en öl. Sen blev det middag på en liten restaurang där vi var helt själva. Jättegod ostpanerad kyckling med pasta. Till detta en öl var. Priset för 3 pers med dricks blev 32 USD = 224 SEK, helt överkomligt :-)

För ankar vid Playa Blanca

19:e Juli

Playa Blanca

Vi drog iväg en kort bit från Portobello. Ca 5 Nm rakt norrut. Där ligger en liten skyddad vik med en sandstrand. Bara en båt får plats i viken och vi fick lägga ut ett aktrerankare för att ligga still och inte hamna tvärs dyninen som gick in i viken.

Tobbe drog iväg i jungeln o var borta några timmar. Kom tillbaks med bilder på pilgiftsgrodor han hittat. Totalt var det 5 st varav en hane o hona som höll på med lite "fuffens"... Latinskt namn: Dendrobates auratus portabelo.

Satt på fördäck i natten o kollade på stjärnor o stjärnfall.

Pilgiftsgroda. Foto: Tobias Palmberg

Palmer palmer palmer

Nybakat bröd - Gott!

20:e Juli

Mot San Blas

Tidig väckning och kurs satt mot San Blas. Vi gick för motor någon timme i motvind tills vi rundat hörnet och fick ett kryssben hela vägen 50Nm till San Blas. Vi provade fisket på vägen men utan lycka.

Vi Anlände till Dog Island vid 15- tiden. Droppade ankaret o Tobbe o Agneta passade på att snorkla på ett vrak som ligger där.

LAYA för ankar i San Blas

Falk väntar på nåt gott....

Törstig liten ödla tar en slurk - öl!

21:a - 26:e Juli

På kryss i Kuna Yala

Under en vecka for vi runt bland öarna. Ny ankarplats varje natt med en ny spännande vy att vakna till varje morgon.

Träffade några trevliga indianer som hade en liten restaurang på West Naguargandup. En av männen frågade oss efter ett par glasögon, han kunde inte läsa längre. Ni skulle se minen när han fick ett par damläsglasögon. Själaglad! Han hade dem på sig hela tiden vi var kvar o tittade på allt.

På Green Island snorklade vi o såg både stingrocka & eagleray. Men den mest fantastiska var när vi hamnade i ett jättestim med småfisk. Det blev helt mörkt under så tjockt var det. Vi simmade igenom o hade en hel vägg med fisk runt om oss som glittrade i solskenet.

En dag drog vi in till byn Nargana o "storhandlade" eller ja... köpte det som fanns. Här gäller att handla det som finns för leveransbåtarna kommer sporadiskt. Vi lyckades med det mesta utom ägg som tydligen var slut överallt.

Så hamnade vi på Hollandercayes där vi lotsade oss in i lagunen. Ankaret droppades på 8 meter på sandbotten. Här var det strömt ca 2 knop. Vi hoppade i och hade den bästa snorklingen. Fina levande koraller, vackra fiskar rockor och en sköterskehaj. Vi gjorde ett strömdyk där vi drev i den kraftiga strömmen tillbaks till båten, för fisk o haj gillar när det är srömt. Vi gjorde också ett dyk inne i mangroveträsket. Här var det kristallklart vatten med massor av fisk under mangroven. En annorlunda upplevelse. Hit kom även en grönsaksbåt o sålde grönsaker och ägg så nu har vi så vi klarar oss.

Rätt som det var så dök det upp en båt med indianer som hade motorproblem. De hade kört på korall så propellern snurrade bara runt. De hade ingen brytpinne utan hade borrat 3 st hål där de kört in en aluminium pinne som gjorde att propellern låste mot axeln. Vi fixade detta snabbt o lätt genom att banka in pinnarna med en hammare. Rätt smart system egentligen, man behövde inte demontera propellern för att fixa felet. Sen for de iväg glada igen.

Vi bytte ankarplats i samma ögrupp och hade ännu en gång fantastisk dykning. Här ett nära möte med eagle ray.

En ovädersnatt blev det också med åska o vindbyar från alla håll. Uppe flera gånger då ankarlarmet larmade men det berodde på att vi svängt 180 grader.

En intressant sak här i Kuna indianernas land. Det är kvinnorna som sköter ekonomin och även ärver all egendom.

Senor Lopes glad över sina nya brillor

Här får man lära sig tidigt att sälja

Reparation av indianernas motor

Nypålagda langusterstjärtar med vitlökssmör på grillen

Blir så här mumsiga efter 10 min

Indiankvinnan räknar noggrant kokosnötterna

Folkmyller i Nargana

27:e - 29:e Juli

Västerut igen

Så började vi sakta att dra oss västerut. Blev några nätter utanför turistöar och utklarering från Porvenir. Denna gång lyckades vi att få ett Zarpe från myndigheterna på Porvenir. Snabbt o smidigt gick det så nu är vi nästan lagliga igen. Eller ja... Vi gömde Tobbe ombord så att han inte skulle behöva betala 100 USD i seglarvisa. Han har ju redan ett turistvisa till Panama så vi tyckte det var onödigt o betala denna summa. Hoppas ingen upptäcker detta.:O Sista natten blev på Chichime där vi gick iland och tog en öl på den lilla baren. Där träffade vi ett kanadensiskt par som vi mötte i Santa Marta. Världen är liten och man träffar samma båtar om o om igen - kul!

Tidig uppstigning kl 05.30 och vi lämnade San Blas kl 06.00 med kurs mot Isla Linton dit vi anlände på eftermiddagen. På kvällen restaurangbesök.

Glada skolflickor i uniform

Nät dras upp, rejäl fångst med småfisk

Agneta läser i paradiset

Många öar ses från vårt doghouse

Indiankvinna poserar - men det kostar en dollar