Seglingssäsongen 2010

Här kommer lite loggboksanteckningar över årets seglingar. Vi kommer att bli kvar i Vättern hela året och utforska norra Vättern under vår semester.

Innan dess blir det helg och kvällseglingar som gäller. Nya uppdateringar av denna sida kommer löpande. Välkommen tillbaka!

Söndagen 9/5

Var det dags att ta ut LAYA på en första tur. Tyvärr var det ingen vind så vi fick puttra runt för motor. Det var väldigt mysigt ändå och vi passade på att gå till Sjöbo som är JSS uthamn. Där åt vi lunch och tittade på omgivningarna innan vi gick till Jönköpings hamn där vi köpte glass och drack kaffe...

En lyckad dag men nu vill vi ha lite segling nästa gång.

Jss uthamn Sjöbo NV om Jönköping

Klubbstugan i Sjöbo

LAYA ensam vid bryggan

Hasse klipper av de spretiga bitarna

Kristihimmelfärdshelgen 12-14/5

Segelhaveri och dimma

Gränna/Visingsö

Så var det dags för en riktig segling. Onsdagen 12/5 kastade vi loss och hade en frisk NO vind ca 9 M/sekund men uppe i 12 M/sekund i byarna. Vi satte segel och kryssade mot Gränna. Strax utanför Tjyvanabben small det till ordentligt och vajern till uthalet på storseglet släppte. Raskt gick vi upp i vind och tog ner storen. Det visade sig att när vi renoverade bommen i vintras hade det slarvats med vajerlåset som gled av vajern. Inte mycket att göra just då förutom att kapa av vajern lite så det inte spretade vassa ståltrådar som kunde skada seglet.

Vi fortsatte glatt med genua och mesan. Men tro det eller ej men strax innan Fingalshamn gick uthalet till mesan av också!!? Det visade sin att schaklet som uthalet satt i, satt fast ett fäste i bommen och detta fäste gick av. Då återstod bara att reva även mesanseglet och fortsätta sista biten per motor. Bägge uthalen reparerades senare i hamn i Gränna.

På kvällen Tacoafton i båten... Mysigt!

Agneta varm o god

Visingsö skymtar ovanför dimman

När vi vaknade morgonen därpå hade vinden mojnat. Istället var det en rätt så tät dimma över Vättern. Vi låg kvar i hamn ett tag och passade på att putsa lite på ventilerna. Men till slut så kastade vi loss och gav oss iväg över till Visingsö för motor. Det är skönt att ha radar så vi kunde se färjorna och hålla oss ur vägen för dem.

Vi anlände till Öa och fick en fin plats vid piren. Efter ett tag kom Lasse och Helen i sin båt och lite senare kom Henke i sin. Vi hade en trevlig kväll i sittbrunnen med grillat och annat gott....

Dagen efter tog vi en promenad och tittade på karpdammarna och en massa ekar :-)

Därefter satte vi kurs hemåt. Tyvärr ingen vind så det blev motorgång hem till vår hamn Rosendala/Huskvarna

Fina platser akter om sjöräddningen

Christina Brahe när dimman lättat lite

Midsommarhelgen 2010

Hasse midsommarklädd

Vi firade midsommar i Sjöbo Jönköpings segelsällskaps uthamn. Vi gick över med LAYA redan på torsdagen för att få plats.

Dessutom skulle Hasse traditionsenligt hålla i midsommarfirandet vid Risbrodammen kl 12,00. Då hade vi inte hunnit över med LAYA innan och efter kändes som allderles försent.

Det var en trevlig kväll i Sjöbo med gemensamt långbord.

Senare kom ett dragspel fram och det blev en mycket lyckad midsommar med trevliga människor och fint väder.

På midsommardagen gick vi till Baskarp och Svedåns hamn. Där fick vi inviga deras nyrenoverade brygga.

Midsommarfint i sittbrunnen

Agneta vilar i hängmattan

LAYA i månskenet

Vid den nyrenoverade bryggan i Svedåns hamn

Nymonterat ankarspel

Ankarspelet äntligen på plats

Nu är äntligen det nya ankarspelet på plats!!

Vi beslutade att byta det gamla spelet som inte kunde ta kätting utan bara lina.

Valet föll på ett LEWMAR ankarspel V4. Under en månads tid har vi rivit ut det gamla spelet. Plastat igen de gamla hålen i däck. Plastat upp en ny ankabox med dränering ut ur skrovet. Byggt upp en ny placering av batterierna. Dragit ny el till ankaspelet samt bogpropellern.

Mycket mer jobb än man kan tro men nu är det klart.

Söndagen 27/6 kom en massa starka kompisar och hjälpte oss med kättingen. 80 meter 10 mm kätting väger 216 kg, så det var tur att vi fick hjälp.

Spelet verkar funka fint och var mycket tyst. Nu ser vi fram emot att ankra upp.....

Hasse plastar ankarbox

Var är änden....?

Kättingen spelas ombord

Mats i ankarboxen för att fästa kättingen med schackel

I ankarboxen

Nya ankarboxen och batterifacket (skall vara lock på)