Södra Portugal

Peniche

3 - 4:e September

Peniche var en lite turistig stad med trevliga restauranger utefter hamngatan. Alla restauranger o caféer hade internet som inte fanns i marinan så på kvällarna fick vi köpa en kaffe eller en pilsner o surfa loss på krogen.

Vi fick ju vänta på vår servicegubbe ett par dagar då han var bortrest så vi fortsatte med monteringen av solpanelerna.

Till slut dök han i alla fall upp tillsammans med en trevlig tolk. Motorn undersöktes noga och vi fick ingående beskriva våra problem. Inget vatten konstaterades i oljan nu och intercoolern var ju lagad, men till slut kom han på problemet. Han säger att vårt avgassystem är felbyggt, vilket innebär att vatten blir stående i avgaskröken efter motorn. Vid sjögång och om ventilen till den sista cylindern står öppen kan sjövatten baklänges tränga in i motorn. Detta var ju ett fel som vi kan hantera! Kortvarigt löser vi detta genom att via en ventil tömma avgaskröken på vatten. Denna ventil är egentligen till för att tömma systemet på vintern men funkar ju fint nu. Service gubben menade på att om vi gör så, så skall allt vara ok. Motorn har inte tagit skada än tack o lov för vi kört varje dag. När vi frågade vad vi skulle betala säger de bara att eftersom de inte skruvat på något så kostar det inget. Underbara människor på Penimar i Peniche som verkligen kan rekomenderas! Hoppas de gillade pepparkakorna och snapsen de fick av oss.

I glädjeruset efter detta så monterades solpanelerna i en ruskig fart för vi ville komma iväg morgonen därpå.

Fiskebåt kommer in i Peniche

Hasse löder ihop elkoppling till solpanel

Cascais

5:e - 6:e September

Vi gick iväg på morgonen. Motorn startade som en klocka och de nya solpanelerna alstrade fint med ström. Nu var glädjen på topp :-)

Anlände till Cascais på eftermiddagen. Detta är en stad som ligger ca 20 km väster om Lissabon. Mycket vacker, lite turistig med många restauranger. Marinan här skall vara svindyr så vi droppade ankaret i viken istället.

På kvällen den 6:e när vi kom tillbaks efter stadspromenad träffade vi på S/Y LIV en annan svensk båt på väg åt samma håll. Kom överens med dem att de skulle köra in oss till kajen i vår jolle dagen efter. Vi ville inte lämna jollen i stan obevakad hela dagen för vi skall åka in till Lissabon på besök.

För ankar i Cascais

Marknaden i Lissabon

Den berömda Julia hissen

Lissabon

7:e September

Vi fick skjuts in till stan därifrån vi tog tåget in till Lissabon som ligger inne utefter fjorden Tejo. Resan tog ca 30 minuter och man hade fin utsikt över alla förorter.

Vi tog tunnelbanan in till gamla stan Alfama. den enda delen av Lissabon som står kvar efter den stora jordbävningen 1755. Där var det marknad o massor med försäljare efter gator o gränder.

Vi knatade upp o ner för gatorna. Åt lunch på en restaurang och försökte få tag i en marinbutik utan framgång.

Lissabon tyckte vi var lite svår att ta till sig. Hela centrum kändes utspridd och vi hade nog behövt en bättre karta o guidebok för att uppskatta stan bättre.Trötta tog vi tåget hem till Cascais igen.

Spårvagn kämpar sig upp för backen

Cascais

8:e September

Varje natt sedan vi kom hit hade det blåst kraftigt upp emot 15 m/sek. Då är det skönt att man kan lita på ankaret. Det kändes som vi verkligen låg still o sov tryggt på nätterna, i och för sig hade vi ankarlarmet på men det var alltid tyst. En natt blåste det så mycket så att den Portugisiska gästflaggan blåste bort. Vi fick inte tag i rätt igen så det blev en portugisisk flagga för fotbollsbruk som vi fick sy om. Men denna blev faktiskt snygg eftersom den var lite större.

Sista dagen här gick vi runt i omgivningarna. Passade också på att bunkra på en gigantisk supermarket där de hade det mesta. Sedan la vi oss i den kraftiga vinden o vaggades till söms.

Den nya flaggan

Sesimbra

9:e September

På morgonen blåste det för fullt. Vi funderade på om vi skulle ge oss av över huvud taget. Framför allt hade vi ingen lust att tanka som vi var tvugna till eftersom vinden blåste från bryggan o vi var tvugna att lägga till på "fel" sida.

Vi halade upp ankaret o då plötsligt mojnade vinden tvärt. Så det blev tankning innan vi satte kurs mor Sesimbra. På vägen ingen vind, för att sedan öka till 15 m/sek när vi kom fram. Ja man blir inte riktigt klok på vinden här ibland :-)

Droppade ankaret utanför Sesimbra som är en badort på lagom avstånd från Lissabon. Mycket vacker med fin strandpromenad och en underbar strand.

Gubbe... har du fått nåt än?

Sines

10:e - 11:e September

På morgonen halades ankaret upp och vi satte kurs mot Sines, en lagom dagsetapp därifrån. Nu hade vi legat för ankar under 5 dagar o energiförsörjningen funkade jättebra med de nya solpanelerna. Självklart får vi köra igång hjälpkärran/generatorn när vi lagar mat men utöver det så klarar vi allt.

Framme i Sines gick vi in i marinan för vi ville ha vatten o göra lite reparationsjobb, då kan det vara skönt att vara i en marina.

Sines är Vasco da Gamas födelseort så självklart gick vi upp i byn o tittade på hans staty där han blickar ut över havet. Vasco da Gama är känd för att ha hittat sjövägen till Indien så det var i fint sällskap vi hamnat.

Dagen efter så flyttade vi ut från marinan o la oss för ankar utanför i stället. Det är lite dyrt i marinorna 43 euro kostar det här per natt. Känns som vi kan spara dessa stålar ibland.

Vasco da Gama skådar ut över havet

Vackert beväxt hustak i Sines

Sines fiskehamn

Mot Algarvekusten

12:e September

Vi stack kl 08.00 o satte sydlig kurs. På denna kuststräcka finns inga hamnar så det gäller att komma runt sydspetsen innan man kan hitta marina eller en vettig ankring. Ner till spetsen från Sines är det 57 Nm så det är en styv dags seglats.

Ingen vind till en början så våran motor fick puttra på. Skönt den går fint nu! Sedan lite lätt vind så seglen åkte upp men fortsatte o stötta med motorn.

Lunch blev en grönsakssoppa med morötter, lök o spetskål mumsigt ihopkokat med vår sista burk Bullens Pilsnerkorv.

Då jäsiken brallade det i! 30 knop vind = 15 m/sek så vi fick reva ordentligt. Sen gick det fint till Cabo Vincente som är Portugals sydvästligaste hörn. När vi rundat såg vi två segelbåtar för ankar så vi gick in i viken strax efter udden o droppade ankaret vi också. Här ligger vi fint i natt.