Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

,

Underhåll och reparationer våren 2012

Vintern 11/12 passerade rätt smärtfritt. LAYA låg i torrdockan och vi var bara uppe ca 1 gång i månaden o tittade till henne. Det är 22 mil t/r från Jönköping så vi kan inte åka utan att verkligen ha något att göra. När det är som kallast är det ju inte heller så trevligt att jobba. Men NU är våren på gång och arbetet har kommit igång ordentligt

Helgen 10 -- 11/3 2012

Bordsgenomföringar

För några helger sedan upptäckte vi att en kulventil hade frusit sönder. Vi hade redan beslutat att se över bordsgenomföringarna ordentligt men hoppades kanske på att vi inte behövde byta. Nu var vi tvugna att byta denna som frusit sönder. Tar man bort kulventilen så är det lika bra att byta hela vägen och byta även bordsgenomföringen. Bredvid satt en bordsgenomföring till och den satt så till att enda sättet att komma åt den var att ta bort den första så vi beslöt att byta även denna nu när den första var borta. Vi hittade även en som det blivit galvaninsk korrosion i så vi tar även denna. Alltså totalt 3 st bordsgenomföringar med tillhörande kulventiler.

De gamla var i brons som är dyrt och svårt att få tag i. Mässing kommer inte ens på fråga. Rostfritt var väl också tveksamt... Hittade då komposit! Både genomföringar och kulventiler som inte kan korridera eller frysa sönder, dessutom är de godkända av försäkringsbolagen så sådana blir det.

Att få bort de gamla var inte enkelt. Vi fick slipa bort flänsen på utsidan med vinkelslipen och skjuta dem inåt i skrovet med domkraft. Hålen slipades till och allt gjordes rent o grundade med epoxy i hålet och alla bara ytor.

Dock kan vi konstatera att genomföringarna var i gott skick, och vi kan ju därmed förmoda att de som är kvar är lika fina.

DSC_0082-2.JPG

Allt gammalt skrot

DSC_0019-3.JPG

De 2 genomföringarna i motorrummet TRÅNGT!

DSC_0031.JPG

Ca 4 cm tjockt skrov i homogent laminat

DSC_0033-1.JPG

Offeranoder

Offeranoderna var lite slitna och anfrätta. Alla togs bort och nya beställdes redan i vintras.

4 anoder fick svetsas dit på skäddan varefter resterande skruvades fast på sina platser samt på propelleraxeln. Skönt att veta att vi har nya fina monterade så vi inte behöver byta på några år.

Tätning av fönster/ventiler

Ett återkommende strul vi haft är läckande fönster/ventiler. Det är inte själva rutan som läcker utan gummimassan/tätningen mellan ramen och skrovet som har krympt! Totalt har vi 19 st fönster med denna konstruktionen.

Vi började förra året att täta om fönstren. Tillslut kom vi på hur vi snabbast skulle göra detta. Nu tar det ca 1 timme för oss att göra ett fönster. Vi gjorde i helgen 2 st och vi tänkte här visa lite bilder på hur vi gör.

Maskering är det viktigaste och det går åt mycket maskeringstejp. Också viktigt att få bort all gammal och lös tätning o göra rent noga med aceton. Mycket sikaflex går åt och riktigt tränga ut, skrapas sedan av och fogarna jämnas av med såpvatten.

DSC_0046-1-2.JPG

Sargen runt fönstret har lossats

DSC_0051.JPG

Gammal lös tätning är bortskuren och allt är rengjort.

OBS! springan där tätningen krympt.

DSC_0061.JPG

Maskerat runt fönstret

DSC_0064-2.JPG

Även ramen maskerad

DSC_0070-3.JPG

Mycket Sikaflex går åt

DSC_0073.JPG

Ramen ditskruvad

DSC_0078.JPG

Fogarna jämnade. Allt klart. Nu är det tätt!

1:a April - Inget skämt! Bordsgenomföringarna på plats.

Första april och ett kallt väder. Henke följde med Hasse och monterade klart bordsgenomföringarna. Redan förra helgen satte vi dit själva bordsgenomföringen men nu hade detta torkat och kulventilerna och slangnipplarna skulle på plats.

Allt gick bra även om det är riktigt trångt ibland och man får jobba med en hand långt ifrån kroppen. Ibland ser man heller inte vad man gör utan får känna sig fram.

Vi kopplade ihop avloppet till diskbänken så till påsk kan vi koppla på vattnet igen. I motorrummet är det lite jobb kvar med slangarna och en ventil som gör att man kan koppla om och suga kylvatten ur kölsvinet med. På så vis kan man även använda huvudmaskin till länspump, det får vi ta i påsk.

Om Ni undrar varför själva bordsgenomföringen är vit så beror det på att det fanns inga svarta i Sverige. De vita är dock exakt samma som de svarta. Skall målas ändå.

Läs mer om Tru design bordsgenomföringar.

Vi monterade även impellerpumpen som varit på renovering och bytt tätningar och stödhylsa.

DSC_0002-2-2.JPG

De nya kompletta bordsgenomföingarna i komposit

DSC_0025-1-2.JPG

Monterade på utsidan

DSC_0031-1.JPG

På plats i motorrummet

DSC_0036.JPG

Klart avloppp till diskbänk

DSC_0037-1-2.JPG

Nyrenoverad impellerpump.. Ja behöver lite färg!

Påskhelgen med 4 dagars arbete

Eftersom vädret i år inte varit på vår sida. så hade vi hoppats på fint väder hela påsken. MEN! Så blev det inte!! Vädersiterna hade lovat skitväder o kallt hela helgen. Skärtorsdagen skulle kanske bli något bättre innan busvädret skulle dra in. Agneta var ledig och Hasse tog semester så vi kunde åka till Motala redan på torsdagen.

Vi började med att plasta med epoxy runt bogpropellern och skadan i fören. Vi hade med en infravärmare för att få upp temperaturen så det skulle härda. Sedan monterade vi vår nya luftrenare. Vi har köpt en lightair luftrenare som fungerar genom att jonisera luften så att föroreningarna fastnar på en plåt/rör som man kan ta bort och diska av. Inga rörliga delar och går på 12 volt, inte heller ozonalstrande. Denna är ej direkt avpassad till båtbruk och vår gamla granne Lennart har hjälpt oss att snickra en fin båtanpassad hållare i teak.

På långfredagen våtslipade vi hela skrovet så att bottenfärgen skulle fästa bättre.

Vi var hemma under påskaftonen och firade påsk med familjen.

På påskdagen åkte vi tillbaks och fortsatte våra plastjobb i fören. Vi bottenmålade också en stor del av skrovet. Tyvärr vi kan inte måla klart allt innan vi är klara med plastjobben men det som är gjort är ju gjort.

Gjorde också klart slang till nya bordsgenomföringen. Vi har en specialkran halvägs på denna slang som gör att vi kan använda huvudmaskin som länspump. Köpte en ny sådan och kopplade in den.

På annandagen tätade vi 3 fönster till så nu är det bara 2 st kvar av de 19..

Nu börjar också luftrenaren att samla föroreningar, som syns tydligt nu. Det skall bli intressant att känna om luften är bättre när vi kommer tillbaks nästa helg!

DSC_0004-6.JPG

Nya luftrenaren med fina båthållaren

DSC_0014-2-3.JPG

Agneta bottenmålar

DSC_0006-1.JPG

Allt färdigt med slangar, kopplingar o bordsgenomföringar

DSC_0015-3-2.JPG

Hasse plastar

DSC_0026-5.JPG

Föroreningar som fastnat på luftrenaren

Helgen 21 - 22/4

Jodå vi var o jobbade förra helgen också men skrev ingen uppdatering. Allt flöt på med måleriarbete etc... Var också förbi en vardagskväll o målade ett lager i vattenlinjen.

Denna helgen fick Hasse åka ensam för Agneta jobbade på motocross som sjuksköterska. Det var viktigt att allt klaffade denna helgen för målerijobbet är tvunget att vara klart inför utdockningen fredag 27/4.

På lördagen målades vattenlinjen för andra gången. Mesan och genua sattes. Det nya krysstaget till bågen med vindgeneratorn som haft vibrationer i vissa varvtal, nu verkar mycket stadigare. Utombordaren hämtades på Motala båtvarv som haft den på service. Funderade en stund hur man skulle få den ombord... Inte så lämpligt att klättra på en stege med en utombordare i famnen! Kom på att mna kunde använda mesanskotet och vinscha den ombord. Hur enkelt som helst! Nu hänger den på sin nya plats.

 

På söndagen målades bottenfärg i 5 timmar innan allt var klart. Ni kan förstå att det var skönt att kasta penseln tillslut. Bytte även olja och offeranod på bogpropellern.

Skruvade dit en nyinköpt vinsch till mesanfallet.

Var rätt mör när jag åkte hem. Nu skall det bli skönt att docka ut på fredag!!

DSC_0008.JPG

Nya vinschen

DSC_0023-2-2.JPG

Nya stag på bågen

DSC_0016-2.JPG

Färdigmålat..!!

Utdockning 27/4

Äntligen var det dags att komma ut från Dockan. Hasse & Agneta åkte upp till Motala redan på kvällen innan och tvättade av däcket med högtryck, så att allt gammalt damm kom bort. Vi passade även på att sätta storseglet så att vi skulle vara redo för Vätterns böljor direkt efter utdockningen. Vi monterade också vår vinch till storskotet som vi kromat om.

Kl 07.00 satte kanalbolagets gubbar igång o lossa alla de stöttor som skulle lossas. Vid ca 9 tiden kunde de öppna luckorna och börja fylla dockan med vatten. Mycket folk hade samlats för att titta på skådespelet, däribland en massa dagisbarn. Allt gick bra och vid 10.30 tiden kunde de öppna portarna och vi kunde puttra ut på kanalen.

Vi fick vänta en stund innan vi gick på kollonn ut genom broarna och passerade ut till Motala hamn.

Passade på att tanka vid sjömacken innan vi gav oss ut på Vättern. Självklar blåste det ordentligt på Vättern som vanligt, 13 m/sekund rak motvind. Så det blev en lite jobbig färd ner till Hästholmen där vi stannade för natten.

På kvällen passade vi på att montera vårt nysydda skydd till nedgången till akterhytten. Det gamla var fult och hade gjort sitt.

På lördagen fortsatte vi hem till hemmahamnen i Huskvarna. Då på ett vindstilla Vättern!

DSC_0030-1-2.jpg

Nykromade vinchen som ny.

DSC_0034-2.jpg

Luckorna öppnas

DSC_0048-1.jpg

Portarna öppnas

DSC_0065-2.jpg

Hasse glad att komma ut.

DSC_0058-1.jpg

Kollonnen på väg genom kanalen

DSC_0068.jpg

Nya fina skyddet till aktre nedgången.

Därmed avslutas denna loggbok,och vi ser fram emot sommarens seglatser.

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt