Våren 2010 renoveringar
Efter den tuffa vintern 09/10 så har äntligen vintern släppt sitt grepp. Isen är borta och vi jobbar för fullt med förberedelserna som skall vara klara till seglingssäsongen sätter fart.
Elsystemet har gåtts igenom och en ny elcentral har installerats som komplement till den stora.
Det gamla 110 volt systemet har byggts om och vi har nu 220 volt i hela båten. Detta gjorde att vi var tvugna att bygga om alla lampor och monterade nya lågenerilampor. Vi fick också byta lysrörsamarturena som gick på 110 volt till nyinköpta 220 volt. Dessutom passade vi på att sätta in 12 volt lysrör bredvid så nu har vi belysning så det räcker.
En köksfläkt har installerats för att minimera matos, dessutom fick vi på köpet fin belysning över spisen.
Ny microvågsugn och kaffebryggare båda i rostrfritt har inköpts.
Vi har rivit ut de gamla toaletterna och håller på att installera nya fina eltoaletter från Jabsco. Detta har naturligvis lett till att alla slangar är bytta och elen till toaletterna är ombyggd. Vi fick bygga om lite inne på toaletterna för att de nya skall passa bra. Nu väntar vi på golvläggaren som skall komma och lägga in plastmatta på toaletterna innan vi gör slutmonteringen.
Ett nytt ankarspel är beställt komplett med 80 meter kätting, ankarspelet som valet föll på blev ett Lewmar V4. Det är fortfarande för kallt att göra denna montering än för vi måste plasta upp en del och då bör det vara varmare temperatur.
-
Nya marinhögtalare är installerade i sittbrunnen. Dessutom en switch så att man kan välja ljud i sittbrunn/salong.
Nya spisfläkten, micron och kaffebryggaren på plats |
Nya toaletter finfina. |
Full fart vid bryggan
Visingsöfärjan (bilfärjan) Ebba Brahe ligger i torrdockan för sin årliga översyn. Bredvis oss ligger Passagerarbåten Madame Tingley som legat i torrdockan hela vintern men nu har fått vatten under kölen igen. Så flitens lampa lyser inte bara hos oss.
Översyn i riggen
Efter vintern var det då dags att se över riggen innan segelsättningen. Vi tog även ner det innersta förstaget som focken gått på. Tyckte inte att focken med sitt nuvarande utseende var speciellt bra så vi beslutade att ta ner den under denna säsongen till vi kommit på vilken variant på fock vi vill ha.
20 meter är masten så det var lite högt men allt gick bra..
Ny är LAYA riggad igen och klar för segling.
Fartygsbefäl klass VIII
Sedan i julas har Hasse gått och läst Fartygsbefäl klass VIII. Han var uppe i Stockholm i slutet på mars och tentade så nu är även detta klart. Fartygsbefäl klass VIII innebär att man får köra kommersiell sjöfart på Svenskt vatten innomskärs. Nu skall vi bara kolla upp med sjöfartsverket vad de sätter för krav på LAYA, sedan kan vi köra lite turer med t.e.x företag som vill ha en kvällstur.