Vavau, Tonga

Knölvarar samlas runt Tonga Juli - Oktober för att föda ungar och att para sig

15:e - 16:e Juli

Neiafu

På morgonen hoppade vi i o snorklade. Mycket små genomskinliga maneter fanns det nu. Fina o titta på men rätt som det var så kändes det att de brändes lite grand. Tyckte väl inte att det var så farligt. Men det visade sig senare bli ilskna röda blåsor som kliade o vållade obehag.

Sen sattes kurs på Neiafu, huvudstaden i Vavau. Där la vi oss vid en mooring och for in till stan. Här fick vi klarera in igen så både tull o imigration skulle ha sin dos av papper.

Bredvid vår jollebrygga fanns en restaurang, Aquarium som hade fritt wifi till sina kunder. Detta räckte ut till LAYA o funkade fint ända till de ändrade lösenord. Då fick vi köpa en kopp kaffe till så vi kunde surfa på.

Stan var liten o det fanns några kinesaffärer med ett rätt smalt utbud. Marknaden med färska grönsaker var fin med hyfsade priser. Men det går bra att överleva på det som finns.

Vi vandrade runt stan o slogs av hur många skolor det fanns här. Var kommer alla barn o ungdomar ifrån? Vi tror att de kommer från hela ögruppen o får bo här under terminerna på internatskola.

Ulf & Ann hyrde en scooter o fräste runt ön. De tyckte att det var lite dåligt skyltat men mycket fint att titta på.

Neiafu hamn med alla segelbåtar

Typisk affär med sparsamt utbud

Ulla, Agneta, Ann & Ulf i solnedgången

Agneta snorklar på revet

17:e Juli

Vaka´eitu island

På morgonen bunkrade vi så gott vi kunde. Grönsaker o torrvaror fick sällskap av lite fruset kött vi hittade i en affär.

Vi betalade vår mooring hos Beluga diving och kom även överens med dom om en valutfärd på måndag.

Sedan drog vi iväg. Färden tog 2 tim och vi upptäckte rätt snart att sjökorten här har mycket mer att önska. På ett ställe skulle det vara 12,8 meter, men vi uppmätte ca 4 o var säkert grundare på sina ställen. Därför får man navigera i dessa vatten med nogrann utkik o hålla koll på alla korallhuvuden o uppgrundningar. Vi ankrade bakom en liten ö där vi fick lä från ostvinden. Tog jollen in till ett rev där Ulf & Hasse hoppade i på utsidan av revet,medan resten vandrade uppe på revet. Mycket fint med levande koraller. Var lite stökigt att ta sig i och ur så vi hoppas att det blir enklare imorgon med lite högre vattenstånd

Kina wok till middag o en film.

Bra sikt o fina koraller

18:e Juli

Tonga Feast

På morgonen snokling utanför revet. Det visade sig bli en lite för häftig erfarenhet då det gick in stora vågor på revet. Vi fick då simma ut till djupare vatten genom rullande vågor o sedan när vi skulle in så surfade vi nästan in på revet igen. Inte helt ofarligt då man kan slås mot revet o riva sig på vassa koraller. Men det gick bra o vi hade en fin snorkeltur med bra sikt o vackra koraller.

På eftermiddagen kom en fiskegubbe o bjöd in oss till Tonga feast. Detta är en traditionell fest med helstekt gris o en massa tillbehör. Självklart tackade vi ja till detta. Familjen som anordnade festen hade bjudit in flera segelbåtar. Totalt var vi 7 st båtar som var med. Mycket trevligt var det o familjen bjöd verkligen på sig själva. Sång o traditionell Tongadans o därefter en festmåltid på lokala specialitéer. De anordnade denna fest var 14:e dag o på så sätt drog in lite pengar till hushållet. Sent puttrade vi hem i nattmörkret o var glada för allt vi hade fått vara med om.

Helstekt gris - alltid på Tonga feast

Barnen leker på stranden

Mor styckar grisen

Dottern dansar för oss på Tonga vis

Sång o musik

Buffén är färdig

Hungriga seglare tar för sig

19:e Juli

Ibland går allt fel...

På morgonen skulle ankaret upp. Men nä! Laddningen på batterierna var obefintlig. En laddkabel hade hoppat isär o då hade ju självklart batterierna laddat ur sig.. Vi fick köra med laddaren ett tag o fick sedan med muskelhjälp från Ulf upp ankaret o vi kunde komma iväg.

Kurs var satt på en liten ö där vi skulle dyka o snorkla över dagen.

Vi såg val på vägen flera gånger på avstånd. Mäktiga djur som vi hoppas komma nära imorgon.

Framme på dykplatsen så kunde vi inte ankra som tänkt. Vinden kom från fel håll o det var tvärdjupt där vi kunde ligga i lä. Agneta erbjöd sig att ta LAYA om vi ville dyka. Hasse & Ulf hoppade i o hade ett fint dyk med bra sikt o hyfsade koraller.Ann o Ulla snorklade. Efter dyket så simmade vi i ytan ut mot LAYA o Hasse stoppade då i vår GoPro kamera i västfickan. Men troligtvis så hamnade denna vid sidan om och försvann ner i djupet. Bedrövade letade vi länge men det verkar som den hamnat ner mot 50 meters djup. Sura o ledsna satte vi sedan kurs mot vår ankarplats där vi skall träffa MILLA och vara i morgon för att bli upphämtade för valskådningen.

Byn Matamaka där vi la till visade sig vara en pärla. Hur mysig som helst. Där fanns mooringbojar att använda. Hyran för dessa är 10 Panga/dag. En avgift som skall betalas till skolan. De säger att ofta blir man inbjuden i skolan för att berätta varifrån man kommer. Det skall bli kul.

Äter gör man på en bananstam

Kjell o Agneta ser nöjda ut

Matamaka välkomnar seglare

Grisar springer lösa överallt

20:e Juli

Val, Val Val...

Kl 9 på morgonen blev vi hämtade med valskådningsbåten. Vi åkte bara en liten bit innan vi såg de första knölvalarna. Här på Tonga så kommer valarna hit mellan juli - oktobert för att föda ungar och för att para sig. Under tiden de är här så äter de ingenting. Sedan simmar de söderut och befinner sig runt Antarktis för att äta krill o  småfisk.

I början var det lite svårt att närma sig valarna. De ville liksom inte vara med. Sen hittade vi 2 hanar och en hona som simmade fort o hade parningslek i vattnet. Det gick så fort ibland att båten knappt hann med. Efter en stund så stannade en hane o började sjunga. Då hoppade vi i vattnet o andäktigt simmade fram ovanför valen o låg i ytan o lyssnade på sången. Den är så  hög att det skakar inuti kroppen av de lägsta tonerna. Sen kom han sakta upp ur djupet o simmade iväg igen. Detta upprepades flera gånger så vi hade verkligen chansen att se o höra valen.

På eftermiddagen lyckades vi att närma oss en valmamma med en unge. En fantastisk känsla att ligga i ytan o titta på när ungen simmade runt o hade kul. De var så oberörda av oss så mammam diade till och med kalven framför våra ögon.

På kvällen käkade vi middag tillsammans med MILLA ombord på LAYA. Under middagen gjordes även en affär. Kjell o Lise på MILLA hade tappat sin systemkamera i sjön o vi hade ju tappat vår GoPro. Kjell & Lise har sålt sin båt o är på väg hem till Norge så de var intresserade av att byta sin GoPro mot vår gamla Nikon D80. Kamerahuset är ju helt ok men objektivet är trasigt. De tyckte detta var ett bra byte o vi tyckte det samma. Hela dan en höjdare...!

Valar som tävlar om honans gunst

Stora stjärtar

Dyker

Hoppar upp

Landar med ett jätteplask

Video: Knölvalarna på Tonga

21:a - 23:a Juli

Neiafu

På morgonen gick vi upp till skolan för att betala för vår boj. Träffade där två fröknar som hade var sin klass. Den minsta för barn 6-9 o den största 9-12 Totalt var det bara ca 15 elever i skolan. Vi välkomnades o fick berätta varifrån vi kom.Vi skänkte lite block o pennor till barnen. De hade även en jordglob så vi kunde peka ut var Sverige var. Vi är ju nu, på andra sidan av jordklotet så barnen fick stora ögon när de fattade att vi kom rakt nerifrån..

Sen drog vi in till stan. Där plockade vi upp en boj o njöt av internet igen.

Videofilm från valsafarin skulle färdigställas o vi beslutade att göra en gemensam film med MILLA där vi utnyttjade samma material. Kjell klippte ihop sin variant o vi gjorde vår. Konstig vad olika filmerna blev även om det var samma grundmaterial. Allt beroende på hur man klipper ihop, musik etc...

Idag fick Vavau besök av den nykrönte kungen. Stort pådrag med massor av skolbarn som vinkade, o så vi turister naturligtvis.

På onsdagskvällen gick vi till Bounty Bar. Där är det varje onsdag Fakaleite show. En helfestlig företeelse som finns här på Tonga. Transvestiter är jättevanliga i den polynesiska kulturen o man ser dem överallt. Helt accepterade i samhället. Just här så ger de en dansshow varje onsdag. Oh vad vi skrattade när stora polynesier dansade runt i högklackat med glimten i ögat. Publiken bidrar med jubel, applåder och 1- pangasedlar som stoppas in i de minimala klädesplaggen. Går ej att beskrivas!

Sista dagen gick åt till att handla mat o bensin till jollen.

På besök i skolan i Matakaka

Vävning av traditionell matta som används som klädesplagg

En glimt av kungen

Alla skolbarn vinkar

Fakaleiteshow

Jo en man!

24:e Juli

Vi lämnar Tonga

På morgonen flyttade vi LAYA till den komersiella hamnen. Dit hade vi beställt skattefri diesel som man får tanka när man klarerar ut.

Imigration o hamnkaptenen besöktes och gjordes glada med lite papper o några panga i betalning.

Sen kom tankbilen som snabbt o enkelt fyllde tankarna med 450 liter diesel. Sen var det tullens tur att ge oss clearence ut ur landet. Detta clearence papper visar att man gjort rätt för sig i landet o skall alltid visas upp i nästa land. Utan detta är det stora problem o kan även medföra böter.

Därefter gjorde vi en snygg avfärd från piren. Vi hade kraftigt vindtryck in i piren o vållade problem för många båtar som dunsade i o fick skador. Men inte vi. Det gick som vi bestämt o vi for ut på öppet hav.

Vädret var ca 10-13 m/sek snett akterifrån. Vinden helt ok men sjön var lite besvärlig. På natten även squalls som vräkte ner regn o vinden ökade. Men det vållar inte några större problem då vi bara gick med genuan så det är lätt att veva in seglet lite när det behövdes.

Fiji nästa...

Ulla stoppar i en peng...