Vi flyttar ombord

FLYTTEN!

När vi seglat hem LAYA från sin vintervistelse i Motala, började ett stort arbete. Flytta med STORT "F". Först började vi att måla om Tobias nya lägenhet och hjälpte honom att flytta sina grejor.

Sedan flyttade vi in Louise i Tobbes gamla lilla etta och såg till att hon kom bra i ordning...

Sedan började vi att röja våra egna grejor. Otroligt vad skit man har. Varför samlar man på allt detta? Vi trodde att när vi flyttade från huset för 3 år sedan hade vi väl gjort oss av med det mesta... Vad vi bedrog oss! Vi körde lass efter lass till sortergården och Erikshjälpen. Tillslut kunde vi köra de sista grejorna till vårt förråd och tisdagen 15/5 var vi inflyttade ombord på LAYA för gott. Oh vad skönt!!

Nu var det inte klart med detta utan då fick vi börja röja ombord också för att få plats med allt. Fina lådor inköptes på IKEA för att packa ner lättare kläder o dylikt. Vi tror att de kommer att stå kvar i vår akterhytt även vid busväder med hjälp av halkunderlägg och i värsta fall ett spännband som håller lådorna på plats.

Vi kände att om det kommer någon o hälsar på vid bryggan kan vi ha svårt att höra när de skriker på oss utanför grinden som ibland kan vara låst. Därför satte vi upp en dörrklocka som ev gäster kan ringa på. Självklart en liten blomma också.

Laya vid bryggan vårt nya hem

Ring på klockan om du skall hälsa på

Helgen 19 - 20/5

Vi tog hemmet med på seglats.

Helgen skulle bli fint väder. Nu var vi trötta på allt flyttande så vi kastade loss på fredagseftermiddagen. Seglen sattes i ett nafs och vi fick en fin segling norrut mot Gränna. Nu svarar ju alltid Vättern sitt rykte och som vanligt när vi kom halvägs så blev det vindstilla :-/ . Järn genuan sattes på och tillslut anlände vi till Gränna vid 19-tiden. Käkade god middag ombord, för att sedan bege oss till nyöppnade, mysiga Bergströms kök & butik där vi tog en pilsner.

Lördagen blev det en glass på Torget i Gränna, innan vi satte genuan i den ostliga vinden och seglade över till Visingsö. Tog fin promenad i de gröna bokskogarna på eftermiddagen.

Middagen bestod av god köttgryta ur vår nyinköpta

tryckkokare sedan TV kväll ombord.

Innan vi for hemåt på söndagen så tog vi ett av de återstående två fönstren o tätade detta. Skönt, nu har vi bara ett kvar i motorrummet. Tog varsin macka till lunch på sjön och efter detta kaffe & glass - Nu är det snart sommar!

Liten video hur vi har det ombord :-)