Ännu mera Tuamotos

Nyfiken haj letar efter godsaker...

24:e April

Dykning utanför Makemo

På förmiddagen tog vi jollen o åkte ut till ett liten korallrev i närheten av ankarplatsen. Där hoppade vi i o såg flera små svartspetsade revhajar o massor av andra kul firrar. Lagom uppvärmning inför eftermiddagen.

Zai hade hittat en kille som hade ett litet "dykcenter" här på ön. Självklart skulle vi passa på att dyka. Han kom o hämtade oss i sin båt o körde oss ut ur passet. Planen var att dyka precis efter slackvatten för att få strömmen med oss genom passet o in i lagunen.

Vi hoppade i. En fantastisk bra sikt på över 35 meter o mycket levande fina koraller. Simmade bort mot passet men där blev det stopp. Strömmen gick ut eftersom för mycket vatten sköljdes över revet inne i lagunen. Dessutom sköt strömmen från det stigande vattnet på från andra hållet. Konstigt... det strömmade åt två håll samtidigt! Men dyket var fint ändå med mycket fisk o 3 sorters olika revhajar. När vi kom upp var det ett riktigt skitväder med kraftigt regn o blåst som höll i sej hela kvällen.

Zai redo för plurret

Hasse sugen på haj.

Fina koraller

25:e April

Utsikt från kyrktornet

Vi tog en promenad i byn. Hamnade i kyrkan som stod öppen. Mycket vacker med snäckkronor som lampor. Vi träffade en dam där som tyckte att vi skulle gå upp i tornet för att se utsikten (eller vi tror det i alla fall att det var det hon sa). Vi klättrade upp på knarriga skrangliga steg o kom tillslut ut på en balkong högst upp. O vilken utsikt så vackert det var! Helt obeskrivligt. Här lite bilder som bara till en bråkdel visar den rätta vyn.

Det kom in en katamaran o la sig längst in. De hade gått på revet under natten i 6 knops fart och tog in vatten nu. Vi  fick reda på att den som hade vakten hade sovit! 4st ombord. Mycket oansvarigt! Tur de har kommit till en hamn utan personskador...

På kvällen middag på restaurangen med danskarna och Leija sjuksköterskan i byn. Blev också en trevlig kväll.

Agneta på läktaren

Ser ni LAYA för ankar utanför Makemo? OBS Klickbar bild för att få upp i helskärm!

IMG_0987_redigerad-1.jpgAndra sidan av ön. OBS Klickbar bild för att få upp i helskärm!

26:e April

Dåligt väder även i paradiset

Denna dag var det planerat att segla vidare. Men när vi kollade väderprognosen så såg vi att det slulle bli mycket vind o regn så vi beslutade att stanna kvar ett dygn till.

På förmiddagen ruskväder, men fram på eftermiddagen var det bättre.

Vi var inbjudna att titta på spjukastningstävling. När vi kom dit så hälsades vi välkomna. Borgmästaren var också där med familj och startade tävlingen med ett spjut. Det var en kul variant av tävling. Längst upp på en 9 meter hög stolpe satt en torr kokosnöt. Den skulle de träffa med sina spjut. Spjuten var tunna fina som sköts iväg med ett sorts underarmskast. Men kraften var stor o när de träffade nöten satt de stenhårt fast. Tävlingen var lång. Vi räknade ut att de kastade 180 spjut var. Men tillslut stod en man som segrare och skall representera ön tillsammans med 2 st till på tävlingar i Tahiti.

Färggranna musslor

Här gäller det att sikta

Var är mitt spjut?

Alla tävlande med borgmästaren

Vinnaren till höger

27:e April

Problem - Vi seglar vidare

Vi upptäckte att watermakern lät konstigt. Vid undersökning upptäcktes att högtryckspumpen läckte sjövatten in i elmotorn! Snabbt monterades allt isär och vi konstaterade då att det fanns inte så mycket att göra. Tack o lov har vi vatten så det räcker till Tahiti. Schenker i Italien kontaktades via mail o de återkom med att det finns service att få på Tahiti så bara att lägga detta åt sidan för stunden.

Vi satte kurs ut ur passet innan lunch. Var lite motström men inga problem. Ute på öppet hav sattes segel för undanvind. Seglade bra ett par timmar, sedan vred vinden som vanligt o mojnade tillslut nästan helt. Vi fick motorsegla hela natten på svaga vindar men det gick fint.

Tjejen som skötte siffrorna o talade om vem som vann

28:e April

Fakarava

Vi lunchtid anlände vi till Fakaravas norra pass som beräknat. Det var högvatten o slackvatten så bara att puttra in på den släta lagunen. Fakarava är den näst största atollen i hela Tuamotos så den är jättestor 70 km lång och 35 km bred. Vi gick in till byn o droppade ankaret på helt slätt vatten. Här ligger vi fint, bara det inte blir för varmt...Finns ett rev precis jämte båten för snorkling.

Promenad in till byn på eftermiddagen, beställde bröd för morgondagen. På kvällen extra god middag. Helstekt oxfilé med råstekt potatis o vitlökssmör. Detta för att "fira" att vi nu är på sista stället innan Tahiti!

Agneta styr genom passet från Makemo

29:e April - 1:a Maj

Snuva i tropikerna

Under natten blev vi förkylda! Ont i halsen o lite feber. Undrar var det kommer ifrån? Vi har inte varit sjuka på länge. Hoppas det går över snabbt! Lite jobbigt när det är över 30 grader varmt.

En av dagarna var vi o kollade på pärlor som framställs här. Det är odlade svarta pärlor som de är kända för i Polynesien. Tyvärr kunde de inte visa själva processen där man planterar in ett frö i ostronet som pärlan skall bildas på. Mycket vackra men dyra. Vi köpte inga nu men några ur besättningenn handlade några fina o även vackra smycken.

Valborgsmässoafton firades ombord med god drink i solnedgången och pasta carbonara. Dock inga vårtal.. Det är ju höst här.

1:a maj var allt stängt på ön. Promenad över till utsidan. På kvällen middag på ett pensionat som hämtade oss med buss vid hamnen. Var en ovanlig kvä'll där vi först satt o kollade solnedgången och sedan inmundigade en typisk fransk 3 rätters meny.

Imorgon drar vi vidare mot Tahiti, beräknar att det tar ca 2 dygn dit.