Tahiti

Tahiti, huvudön i Franska Polynesien med Papeete som huvudstad

2:a - 4:e Maj

Mot Tahiti

Tidigt på morgonen tog vi jollen in till affären o hämtade förbeställda baguetter. Ankaret halades upp och vi satte kurs mot passet. Frukost på vägen.

Vi kom  1/2 timme för tidigt till passet så det var inte riktigt slackvatten än men vi susade ut i medströmmen utan några problem bara lite stökig sjö en stund.

Vi såg våra norska kompisar på MILLA på AIS:en. De var på väg till Fakarava. Hade en pratstund på VHF radion o utbytte nyheter. Bestämde att träffas på Tahiti. Plattläns hela dagen o natten samt förmiddagen därpå. Sedan sämre vind.

Nu skulle vi ha fisk. Alla dragen var slut så vi tillverkade en av gummihandskar, gula buntband och röd eltejp. Blev jättefin, men fick vi nån fisk? Nä!

Under natten fick motorn startas och vi puttrade sakta mot Tahiti dit vi anlände på förmiddagen.

Port Control anropades på radion och vi fick tillåtelse att komma in i lagunen. Sedan skulle flygplatsen passeras och vi fick begära nytt tillstånd inte bara en gång utan en gång för varje banände som vi passerade väldigt nära... Hade ett plan landat eller startat så hade masten friserats..

Fick en fin plats i Taina marina där vi skall stanna några dagar.

Nu avslutar vi denna seglats från Panama till Tahiti. Vi har varit på väg i 10 veckor. Allt har gått enligt planerna. Vill ni läsa lite detaljerad seglingsdata så finns det här.

Inte heller denna hemmagjorda nappade det på

Taina marina Papeete

Franska godsaker...

5:e - 8:e Maj

Avmönstring & arbete

Vår watermaker gick ju sönder på Tuamotos. Vi fick tag i Promarine, firman som tillverkaren Schenker i Italien rekommenderade. Han kom o kollade. Konstaterade att hela högtryckspumpen måste bytas. Dessutom hade det läckt in saltvatten i kopplingen till elmotorn så den måste också bytas. Dessutom byte av grovfiltret. Det är nog detta som ställt till problemen. Den har varit otät och sugit lite luft som gjort att pumpen har pajjat. Sedan läckde det in i kopplingen... Han beställer grejorna i Italien. Transport till Sverige och besättningen som kommer i slutet av maj för vidare transport hit. Detta för att undvika de skyhöga importskatterna på Tahiti. Allt blir ca 3 gånger dyrare här! Vi har också beställt reservdelar hemma i Sverige som de skall ha med ner.

På Tahiti finns Carrefour, en stor butik fylld med franska godsaker. Här passade vi på att handla lite ostar, chark och paté för att njuta av lite gott tillsammans en sista kväll ombord.

Nu börjar också besättningen att mönstra av. Först ut var Ola som skulle resa runt lite på egen hand.

Vi tog bussen in till Papeete där vi vandrade runt o kollade i stan. På kvällen åt vi vid ett stort torg där massor med foodtrucks var uppställda. Där fanns mat för alla smaker och plånböcker.

Vår tuta hade lagt av o fungerade inte längre. Felsökning gjordes o efter ett tag hittade vi dåliga elanslutningar vid relät. Tog hela förmiddagen o ett antal svettiga klättringar i masten innan det var klart :-)

Zai lämnade skeppet på natten mot fredagen. Taxi väntade o tog honom till flygplatsen för vidare flygning hem till Sverige o familj och arbete.

På förmiddagen därpå så var det då dags för Marc & Bibbi att lämna oss. De skall resa runt på Tahiti på egen hand några dagar innan deras flyg också tar dem hem till Sverige. Strax därefter kom världens oväder in. Skyfall och kraftiga vindar. Vi upptäckte en läcka i köket o fick riva ner en bit av innertaket innan vi lokaliserade o kunde täta med Sicaflex.

Ola mönstrar av

Bibbi, Marc o Hasse tar avsked

9:e -10:e Maj

Ösregn på Tahiti

Här kan de regna vill jag lova!! Under natten vräkte det ned både på längden o tvären. Dessutom stormbyar. Skönt att vara i marinan då.

Vi fortsatte med servandet. Nu var det huvudmaskin som fick en tillsyn. Kylsystemet backspolades och vi fick ut massor med skit. Tror det kommer att öka kylningen som varit lite sisådär. Även nya offeranoder i kylsystemet.

På eftermiddagen gick vi o handlade lite på Carrefour. Fruset kött är hyfsat billigt, och lite godsaker att mumsa på. Här på Tahiti är en del saker snordyra. 4 gånger dyrare än hemma kan du få betala för Kellogs Cornflakes t.ex. Även vin kostar skjortan. En flaska enkelt franskt bordsvin kostar över 200 kr i butik.

Dagen efter klart o fint väder igen. Skönt att allt torkar upp ombord.

Confiterad anka - Jättegott för svultna seglare

Gatumusikanter i Papeete

Blomsterkransar på marknaden

11:e Maj

För ankar igen

Vi tog en tidig morgonbuss in till Papeete. Där knatade vi runt hela hamnen till tullen som ligger på en liten ö med broförbindelse mitt emot stan. Problemet är att det är bara ett stenkast egentligen men säker 4 km att gå i värmen. Hos tullen fick vi godkännande att tanka taxfree diesel. Detta blir då ca 7 kr per liter mot dubbelt annars. Alltså mycket att tjäna.

Kaffe i stan och sedan buss tillbaks. Giorde klart LAYA och betalade marinan, 4500 kr för 7 nätter.

Sedan fyllde vi tankarna på LAYA vid tankbryggan innan vi puttrade ut i lagunen o droppade ankaret utanför marinan. Det hade blivit för sent att segla till Moorea, dit vi vill komma i dagsljus. Men vad skönt att ligga på svaj igen!

Vår utombordare har krånglat. Nu skruvades förgasaren isär och felsöktes. Vi upptäckte att flottören stängde inte bränsletillförseln som den skulle. Efter massor med försök och 5 gånger av av o påmontering av förgasaren så fick vi den att fungera. Tur det nu när vi skall ligga för ankar.

Härlig solnedgång bakom Moorea i fjärran. Dit drar vi i morn...

Kanotträning

Moorea i fjärran, dit drar vi imorn.