3:e - 8:e SeptemberVind Vind o VIND! Vi var nu mitt emellan Australien, Nya Caledonien, Salomonöarna och Papua New Guinea. Vinden skulle öka till ca 10-12 m/sek snett akterifrån. Detta är helt ok o den vinden seglar vi bra på. Vinden ökade till 16-18 m/sek med över 20 i byarna. Sjön växte till tvåvånningshus som kom rulland in akterifrån och ibland vräkte ner över oss. Inte kul precis. Det blev en jobbig dag o natt innan det dagen därpå lugnade sig till en mer hanterbar styrka. Under ovädret hade vi förlorat vår livboj som tydligen blåst iväg trots att den sitter fast bra ombord. Enda fördelen är att vi susar fram på bara revad genua i upp till 12 knop ibland. Snittet är på dryga 7 knop. Tillslut kom vi fram till en waypoint straxt norr om Coral Sea. Därifrån är det raka spåret in till Grafton pass utanför Cairns. De sista dygnen var det fortfarande stark vind o grov sjö. Vi hoppades på att det skulle lätta när vi kom innanför revet men då blev sjön riktigt krabb istället. Sista sträckan över 15 m/s när vi gick i den smala muddrade kanalen in till Cairns. Det var skönt att knyta fast i bryggan o pusta ut lite grand. Det blev dock kortvarigt för nu kom tull o imigration med 6 personer plus en hund. De höll på under några timmar o gjorde en nogrann genomsökning. Vi fick under tiden sitta på däck o svara på en massa frågor. Rätt som det var blev vi nerkallade under däck..för de hade hittat två saker de ville fråga om... Vad är det för "korv" som ligger i kölsvinet? svar: det är en oljeabsorbtionskorv som suger upp ev olja så vi inte förorenar havet. (det borde de väl sett innan?). Var är ölfatet till ölkranen i köket? svar: det är inte för öl det är för kylt vatten att dricka. (det tyckte de var smart.) Efter klartecken från tull o imigration fick vi inte lämna LAYA ändå. Sista kontrollen skulle vara hälso och biosecurity o de kunde inte komma förän dagen efter. Vi fick stränga order att stanna ombord och fick heller inte prata med nån iland.. Detta gjorde inget o vi somnade snabbt i bingen. |