Queenslands östkust

Det sägs att allt är farligt i Australien, krokodiler, spindlar, fiskar, ormar ja listan kan göras lång.. VI VET NU!

15:e Oktober

Green Island

På morgonen skulle vår reparatör komma för en sista kontroll och även för att få betalt. Självklart blev han sen, så vi hann inte tanka som planerat för de stängde kl 10.00? Men det finns diesel längre norrut så vi får väl lösa detta senare. Allt var OK med styrningen o det var ju skönt.

När vi var klara kastade vi loss och gav oss iväg ut på havet igen. Kursen var på Green Island 14 Nm utanför Cairns. Hasse jobbade där som dykinstruktör för 30 år sedan så det var kul att komma dit o se hur ön har utvecklats. Nu är det ett ännu större turistmål. En ny resort är byggd på ön och många stora båtar trängs utmed piren för att kunna frakta turister som besöker ön bara över dagen.

Vi gick runt på ön o tittade en stund. Pratade med en dykinstruktör som fick stora ögon när han fick reda på att Hasse jobbat här för 30 år sedan.

Vi snorklade en stund runt båten innan vi låg på en orolig sjö vid en boj över natten.

Green Island - IGEN!

Numera lifeguard på Green Island

Prawn/räktrålare vanlig syn i dessa vatten

16:e Oktober

Low Isles

Fin seglats hela dagen i akterlig tradewind. På eftermiddagen nådde vi Low Isles där vi hittade en ledig mooring som vi knöt fast vid. Jollefärd in till ön där vi vandrade runt på en liten stig som gick runt ön. Det var lite turister även här som hade detta som snorklingsutfärd från Port Douglas. Ibland kan det komma krokodiler ut till denna ö men då sätter de upp varningsskyltar på stranden. Men inte denna gång. Julius snorklade runt ett rev o vi tog det lugnt på stranden. Grillad köttbit till middag smakade mums.

Low Isles med dess fyr

Hasse förbereder grillen

Agneta o Kapen Cook, två långseglare

17:e Oktober

Cooktown

Efter en heldags fin seglats anlände vi till Cooktown. Sista staden innan outback. Stan ligger i en flodmynning och när vi kom in var det lågvatten o GRUNT! Vi försökte sakta lotsa oss över en sandbar in till ankringsplatsen men omöjligt. Tillslut droppade vi ankaret o åkte in till en nybyggd bränslebrygga o frågande om vi tordes ligga där över natten. Ägaren tittade lojt på oss o sa att jo det gick bra men i morgon bitti skulle det vara 1 meter lägre vatten o då skulle vi nog ligga på sidan i dyn. Men han erbjöd oss att gå in över natten till hans brygga för en smärre avgift o vi skulle ju ändå tanka där på morgonen så det passade oss bra.

Cooktown var en mysig håla. Breda gator men nästan inga bilar. Vi käkade på kvällen på den lokala puben o det var både gott o trevligt.

Cooktown stilla o lugnt

Cooktown hotel

Gott pubkäk

Frangipani i full blom

Små papegojor äter i träden

LAYA i Cooktown

LAYA för ankar utanför Cape Flattery

18:e -19:e Oktober

Cape Flattery - Lizard Island

Efter promenad i land och tankning så satte vi kurs mot Cape Flattery, en udde sticker ut och erbjuder fint skydd mot tradewinden. Vi ankrade och tog jollen in till land o promenerade på den ödsliga fina stranden.

Morgonen därpå satte vi kurs mot Lizard Island. En större ö som ligger halvvägs ut till revet. Där finns en stor nyrenoverad resort och en flygplats. Just när vi var där var det stor fisketävling efter havets storvilt Black Marlin. De kan bli imponerande 500 Kg stora o anses som det tuffaste du kan fånga. Många stora fiskebåtar hade Lizard Island som bas under de 7 dygnen som tävlingen höll på.

Julius försöker få ner en kokosnöt

Bra skylt att luta sig på

Ankarplatsen på Lizard Island

Fint gräs på Lizard

En större fågel?

20:e Oktober

Cod Hole

Utanför Lizard Island ligger Cod Hole ett av Stora Barriärrevets mest kända dykplatser. Självklart skulle vi dit o vi drog iväg för motor i motvinden tidigt på morgonen.

Väl framme gjordes klart för dyk. Vi passade på att ta ett apparatdyk här o hoppades att få se de stora Potato Cods som lever här och blivit vana vid dykare som matar dem. Men tyvärr de verkade inte vara hemma. Bara en liten en på ca 50 Kg visade upp sig medans hans större bröder på upp till 200 Kg var upptagna med annat. Men dyket var fint annars o det blev lite bilder och video. Efter dyket så snorklade vi nån timme innan vi satte kurs tillbaks till Lizard Island för ankring över natt.

Utombordaren krånglade igen o gick dåligt så förgasaren fick skruvas isär o göras ren. Undrar var all skit kommer ifrån för flottörhuset var fullt. Efter rengöring gick den fint igen.

Hasse & Agneta redo för dyk

Fina koraller

Färggranna sjöstjärnor

Vackra hårstjärnor

Angelfish

Agneta i det blå

Hasse o Julius i jollen

Rengöring av förgasaren

I nästa loggbok utlovas DRAMATIK ombord!!

Klicka här så kommer ni till nästa loggbok