14:e Januari Halade upp ankaret o satte sydlig kurs utefter Koh Lanta. Väldigt lätta vindar som blev lite byiga när det kom från land, så ingen vettig segling förrän efter vi passerat sydspetsen på Lanta. Nu seglade vi nån timme innan vinden dog. Vi mötte vår gamla kompis Thord på YANA med fru Anvor. Vi försökte ropa på VHF, vinka och skrika men inte ett liv… De bara seglade på haha! I samma veva skulle vi starta motorn för att köra lite närmare. Men NEJ! Motorn vägrade starta!! Inte ett liv. Tack o lov var Christer ombord som hade en elektrikerkompis hemma som han ringde. Snabbt konstaterades att jorden (-) till motorn var för dålig. Vi satte dit en ny kabel o vips så gick den som en klocka igen. Anlände Koh Muk. Åkte in till land där hela den fina Charlie Beachresorten hade förfallit och var helt riven o stängd. Det visade sig att myndigheterna har stängt anläggningen och skall göra nationalpark där?? Ja inte såg det vackert ut precis. Tuk Tuk till stan där vi vandrade runt. Här hade det öppnat mycket restauranger och var förändrat. Middag på kvällen på vår favoritrestaurang med utsikt över havet där LAYA låg. 26,6 Nm |
Lätta vindar |
Koh Mok en favorit |
Longtailbåtar |
Alltid skönt i solnedgången |
Pappan på vår favoritrestaurang på Koh Mok alltid glad |
15:e Januari Upp tidigt och frukost under gång. Lång dags färd med obefintliga vindar så vi gick mest för motor. Lunch bestående av ugnsomelett. På seneftermiddagen kom vi fram till Koh Tarutao som är sista thailändska ön innan Malaysia där vi ankrade för natten. Middag ombord under stjärnorna. Denna dagen fungerade allt. 55Nm |
Magisk utsikt |
16:e JanuariSkönt att vi gick så långt igår. Nu var det rätt nära till Langkawi som låg på synligt avstånd. Keith ville vi skulle gå till Telaga Harbour marina där han skulle träffa en riggare för byte av förstag. Vi anlände dit innan lunch och hade ett snabbt möte med imigration och fick passen stämplade. Tyvärr var vi tvungna att ta taxi till Kuah för inklarering hos harbourmaster och customs. Vi passade också på att göra ett snabbt stop hos en marinaffär för att köpa ett nytt startbatteri till LAYA. Hemma på LAYA gjorde vi så upp affären. Alla papper skrevs under i behörig ordning och bevittnades av Christer. Sedan tog vi oss en slurk av whiskyflaskan som legat ombord sedan LAYA köptes 2009. Enda gången den får röras är vid försäljning eller båten sjunker o nu var det ju dags. Sedan lite pyssel och packning innan sista middagen tillsammans på restaurang. 12,2 Nm |
Telaga Harbour Marina |
Whiskeyn från köpet av LAYA |
Försäljningen är klar |
17:e Januari Så var då dagen här. Dags att lämna över LAYA till en ny och engagerad ägare. Hoppas verkligen att de får många trevliga år tillsammans. Självklart är det med en tår i ögat som vi lämnade LAYA. Hon har ju gett oss så mycket under de 9,5 åren som vi ägt henne och de ca 35 000 Nm som hon tryggt fört oss över världshaven. Efter avskedet tog vi en taxi till ett hotell vi bokat 3 nätter innan vårt bokade flyg hem. Världens brantaste linbana |
Gemensam skål!! .... Varmt |
18-20:e JanuariNu var vi turister ett par dagar. Självklart tog vi en tur upp med linbanan till en av topparna här på ön. Hisnande färd på den brantaste linbanefärden i världen. Däruppe finns också en skybrigde hängande över stupet och det var darriga knän som tog oss över och tillbaks. På kvällen trevlig middag på favoritstället Sun Café som alltid håller hög standard. Dagen därpå vandring på stranden i soluppgången innan frukost. Ett besök på Underwater World blev det med ett fint akvarium värt ett besök. Vi hittade även en Koreansk restaurang som vi åt på sista kvällen, så kul med nya smaker. Så var det då dags att påbörja resan hem via Kuala Lumpur och Doha i Qatar. Vi landade i ett kallt o ruggigt Sverige o detta äventyret var över. |
Skybridge på skakiga ben |
Sammanställning av hela seglatsen sedan juni 2013 |
Fin utsikt Underwater world |
|
|
Till Samanfattningen av hela seglatsen |
|
|
|
|
|
|
|