Jul & Nyår i Panama

18:e & 19:e December

Förberedelser....

Nu hade vi två dagar på oss så snabbt började vi med att montera nya solpaneler på doghousetaket. Tog några dagar innan allt var klart men vi hoppas det kommer att ge lite mer solenergi...

Vi åkte över till en grannbåt som sköter marinnätet runt ankringsplaterna. Trevligt par som välkomnade oss hit. Vi skulle åka in till shoppingcentret o Nellie som damen ombord hette skulle göra detsamma så hon följde med o visade oss hur bussarna fungerade. Det kostar 25 cent för att åka buss... ca 2:-. När vi kom fram så hjälpte hon oss att köpa busskort och även med ett strulande telefononkort. Dessutom följde hon med till en optiker så att Agneta kunde beställa nya linser. Fantastisk snäll o trevlig dam som hjälpte oss i flera timmar bara för hon tyckte det var kul.

Hemma igen med hemmagjord pizza ombord med efterföljande filmkväll.

Dagen därpå lite slappande och ett besök hos syateljen som vi hittat. Där vände de snabbt på en dragkedja som hamnat upponer på ett nysytt segelskydd som vi haft med från Sverige.

På kvällen anlände Joacim & Ingrid vår nya besättning som skall vara med över jul & nyår. De är medlemmar i samma båtklubb som oss så vi känner varandra sedan innan. Lite strul blev det för taxichauffören släppte av dem på fel marina så innan vi hittat varandra var alla lite förvirrade. Väl ombord så tyckte Ingrid & Joacim att det var lite varmt här... Konstigt det har vi aldrig märkt... haha!

Lite snack i sittbrunnen över en macka o en öl innan alla somnade in.

Hasse i monterartagen

Agneta, Ingrid & Joacim med Laya i bakgrunden!

Solnedgång

Seglats till Las Perlas

20e december

Bunkring, bunkring, bunkring...

Vi tog bussen in till shoppingcentret. Lite svalare kläder skulle inhandlas och ett par sandaler. Dessutom hämtade vi Agnetas linser som hade kommit. Priset var 110 USD, ca 850:- för ett halvårs förbrukning, mycket billigare än i Sverige.

När shoppingen var avklarad tog vi en taxi till en närbelägen mataffär. Där handlade vi två stora shoppingvagnar med mat så vi skall klara oss över helgerna.

Taxi hem o köra ut allt till LAYA för stuvning ombord. På kvällen kom Henric o hämtade en almanacka som Ingrid o Joacim hade haft med sig från Henrics mamma som bor i Sverige. Sedan middag ombord.

Julpyntad båt

21:a - 23:a December

Las Perlas - Contadora igen

Direkt efter frukost halades ankaret o fulla segel sattes. Fin seglats till Contadora i Las Perlas där vi droppade ankaret på "våran" plats. På morgonen därpå snorklingstur då vi såg en massa fina fiskar. På eftermiddagen gick vi iland och Hasse & Agneta hade ett julsamtal på Skype med familjen medans besättningen strövade runt. På hemvägen så bokade vi bord på en restaurang för nyårsmiddag. När vi skulle hoppa i jollen upptäckte vi till vår fasa att vi nästan hade tappat hela akterspegeln. Den hade lossnat på ena sidan och en stor glipa uppstått där vatten kunde forsa in. Lite oroade band vi ihop jollen o puttrade ut till LAYA där jollen snabbt lyftes ombord. Vi lyckades med operationen att täta ihop ankerspegeln med sicaflex och skruva fast en lossnad gummiflörp på ankerspegeln. Sedan fick allt torka över natt. Passade även på att serva utombordaren när vi ändå hade den uppe. Bytte olja i motorn och växellådan.

På morgonen drog vi söderut till Isla la Mina en liten ö där vi låg rätt oskyddade över natten o guppade.

Drink i kvällssolen

Bästa tiden på dagen

SKUM Tomte har funnit nya vänner

24:e December

Jul i paradiset

Under frukosten fick vi en julklapp som våra barn och Agnetas pappa Sven skickat med besättningen. En Ipad mini!!! Oh vad glada vi blev!! Vi hade faktiskt funderat på att köpa en, och nu fick vi en istället :D

Vi gick söderut efter ostkusten på Isla del Ray som är den största ön i ögruppen. Gick in bakom Isla Esperitu Santo en liten ö där vi droppade ankar och intog där vår jullunch. Smakade gott med sill, lax, salami, ägghalvor och gott bröd. Man får vara glad för det vi fick ihop.

Efter lunch så gick vi ett stycke till innan vi hittade en bra nattankring vid Isla Cañas. På kvällen blev det en grillad köttbit med coleslawsallad. En annorlunda jul men väldigt trevlig.

Vårt julbord

25:e - 26:e December

På internet jakt...

Vi såg en liten by Esmeralda längst ner i söder på Isla del Ray o tänkte att där bör det ju finnas internet. Framme i byn fanns det tyvärr inte något. Och det är ju just nu under julen som man vill ha kontakt med familjen. Efter en rundvandring i byn som var riktigt fin så satte vi segel o hade en bra seglats norrut igen. Mitt ute på havet small det till o vi fick en fin tonfisk på ca 20 Kg.

Gick in bakom Isla Esperitu Santo igen där vi visste det var fin ankring. Fisk till middag som tillreddes på 3 sätt. Sachimi, cheviche och lättstekt smakade mumma...

Dagen därpå tidig start med revade segel i den ökande vinden. Kurs på Isla Chapero där vi hittade skyddad ankarplats. Rejäl snorklingstur då vi såg en massa fisk o koraller. På em jolletur till Mogo Mogo en ö där American Survivor ibland spelas in. Där hittade vi Lime/Mandariner som blev en underbar bas till kvällsdrinken. Beslutade att uppkalla drinken efter ön. Här fanns det lite mobilnät så vi kunde få igenom något sporadisk mening med en halvtimmes mellanrum

Glada fiskare

Byn Esmeralda

Grabbarna som för liten peng vaktade jollen

Jollen på stranden på Mogo Mogo

Vilda citrusfrukter från Mogo Mogo - goda i drinken

27:e - 30:e December

Alla är på Contadora

På morgonen gick vi tillbaks till Contadora. Där låg redan massor av stora motorbåtar och vi lyckades att få ner ankaret på en toppenplats mellan alla bojar. Mer båtar kom och tillslut låg det båtar överallt o vi hade en kul kväll då vi tittade på showen runt oss. En ägare till båten bredvid oss gav sig in till en restaurang med sin fru. Lämnade nonchalant jollen i strandbrynet med ett litet ankare. Då stiger tidvattnet ca 2 meter och plötsligt ligger jollen långt ut o guppar. Spännande följde vi dramat utan att få reda på hur han fick tag i jollen. Mörkret kom så vi såg inte längre.

Dagen därpå gick i dykningens tecken. Först snorkling på morgonen. Sedan passade Hasse på att dyka o skrapa havstulpaner på LAYA. Konstigt att det kan bli så mycket på så kort tid.

På eftermiddagen snorkling igen och då hade vi turen att utöver alla vanliga fiskar få se örnrocka, sköldpadda, skorpionfiskar, languster och en manta.

Dagen därpå var det Muränornas tur att bli upptäckta under snorkelturen. De sträckte stolt på sej när vi kikade in i deras hålor.

En mycket tidig morgon promenad visade Contadora från en fin sida. Mycket fina växter och vackra hus. Även fåglarna var aktiva o vi såg ett par pagegojor.

Gjorde en liten videofilm från en av våra snorklingsturer som kan ses här nedan.

LAYA utanför Chapera

Muräna som stolt visar upp sig

En lite grotta med fisk

Joacim, Ingrid, Agneta & Hasse på väg till snorlking

Rom, Citrusjuice, socker & is = Mogo Mogo

Mogo Mogo i solnedgång

Konstiga spår på stranden ..... Från vår jolle!

Papegoja på Contadora

31:a December

Gott Nytt År

Efter lång frukost drog vi iväg med fikakorg och snorkelgrejor. Hittade en ny strand där vi drog upp jullen o simmade ut. Mycket stora papegojfiskar och småfisk som gjorde att det kändes som i ett akvarium.

Fika på stranden innan vi drog hem för lunch och slappande inför kvällens firande.

Nu sitter vi på Restaurante Romantico där vi bokat bord för nyårskvällen. Precis fått in varsin Piña Colada. Beställt räkcoctail o varsin köttbit skall bli MUMS!!