Los Roques - Venezuela

8:e - 10:e Mars

Mot Los Roques

Skurkar ombord!

Seglatsen gick fint. Spirad genua och mesan drev LAYA framåt i upp till 8 knop ibland. Vi hade egentligen ren plattläns på den kurs vi ville men det drev bättre om vi "kryssade" lite o fick slör istället. Sista 18 timmarna dog vinden helt och järngenuan fick göra sitt jobb i stället av den billiga dieseln.

Vi anlände till Gran Roques som är huvudön på förmiddagen 10/3, nu var vi i Venezuela och alltså i Sydamerika.

Åkte över till en engelsk båt för att höra hur inklareringen skulle gå till. Han gav oss en lista över myndigheter som skulle besökas och kunde även växla till oss en hög med bolivarer. Officiella växelkursen är ca 10 bolivar per dollar och svartkursen är 85!!! Mycket pengar att tjäna.

Vi tog jollen in till kustbevakningen som var först på listan. Där blev vi tillsagda att vi skulle till flygplatsen istället. Träffade där en kille som på spanska förklarade hur vi skulle göra o visade oss. Allt var nytt för denna vecka o efter att vi varit på flera kontor o betalat parkavgift och varit på banken för att betala immigrationsagvift tillslut kom till imigration där de högtidligt stämplade våra pass med inresestämpel. Vi tror vi var först...Det kändes så.

Var runt i byn o letade efter internet som tyvärr bara fanns på ett internetcafé på huvudgatan så inget wifi på hela ön. Träffade två svenskar på SHANGO V som visade oss till butiker o svartväxligsställen.

Tillbaks på LAYA fann vi nedgångsluckan uppbruten!! Och hela sittbrunnen genomrotad. De hade simmat ut o klättrat ombord o hittat ett handtag till länspumpen som de använde till att bryta upp luckan med. Tack o lov hade vi vårt larm som direkt hade gått igång o tjutit uppifrån mesanmasten. Detta har skrämt iväg skurkarna utan att de fått tag i något värdefullt - TACK O LOV!!

Hasse o Agneta åkte in till byn o hyrde ett telefonkort för 5 dagar för att kunna få ett slött internet via mobil. Gerth var kvar o vaktade samt krökte till låsbeslaget som varit uppbrutet så nu är allt lagat igen.

Vi ville inte ligga kvar utanför stan utanför drog iväg för att hitta en ankarvik istället. Blev förvånade när vi upptäckte att GPS positionen skiljde på ca 500 meter här. Svårnavigerat då vi bara hade cruisinguidens sjökort att lita till men de kändes felritadde de också. Tillslut så låg vi fint för ankar utanför en ö som passligt hette Pirata och hade en trevlig kväll ombord med grill o god dryck...

Solnedgång över Karibien

Venezuela och parkflagga

Toa renovering

Ett riktigt skitjobb

11:e Mars

Sarqui

Morgonen började på ett sätt som man kanske inte har lust till. Efter frukost säger Agneta att vår toalett inte spolar ut något utan det är stopp. Efter mycket letande så konstaterar vi att slangarna är igensatta av urinsten. Innerdiametern är numera bara som ett sugrör o då hade det självklart blivit stopp.. Alla slangar och toastol plockade ur o rensades invändigt med en latta. Inte världens roligaste jobb men bara att göra. Tog en bra stund att få rent hela systemet, men lika bra att göra det ordentligt med en gång. Stod på badbryggan o gjorde detta så man kan skölja rent direkt. Tror ni inte att man klumpar till det o tappar i en slang. På med snorklingutustningen o lyckades o hämta upp slangen från uppskattningsvis 12 meters djup. Tillslut var allt tillbakamonterat o provkördes. Nu funkade toan som aldrig förr och spolade så bra att man inte hann blinka innan det var klart!

Efter lunch så drog vi iväg till Sarqui en liten ö ca 8 Nm västerut. Där hade vi räknat ut att med missvisningen så skulle vi hitta rätt ändå. Trots detta så gick vi först till fel ö för här stämde positionen igen. Tur är att vattnet är så klart att man lätt ser alla rev i det gröna vattnet.

Snorkling på eftermiddagen. Gerth hittade en jättestor conchsnäcka som var otroligt fin. Dessa snäckor äter de här så den var redan uppäten. Passar nog fint på hyllan i Nässjö.Sedan pizzakväll med film.

Innan läggdags satt vi på fördäck o tittade på en magisk himmel o hav som möttes över ett brytande rev. Helt utan elektriska ljus. Vi diskuterade stjärnor och vi letade upp polstjärnan. Just då kom ett jättestjärnfall mitt emellan polstjärnan och Karlavagnen, en otroligt upplevelse som vi såg alla tre. Tre önskningar for iväg - Undrar om?

Härlig strand på Crasqui

Pelikaner överallt

Utsikt från skjulet

Gerth med jättesnäckan

12:e mars

Morgon dyk - Crasqui

På morgonen tog Hasse o Gerth ett dyk direkt från båten. Riktigt fint med massor av orädda blå fiskar och fina koraller. Agneta snorklade och tyckte det var kanon det med.

Efter lunck o lyftfyllning så drog vi runt hörnet till Crasqui en långsmal ö med en lång kritvit sandstrand. På vägen hit upplevde vi fenomenet med gröna moln! När det är mycket grunda vatten och turkosgröna vatten kan denna färg reflekteras upp i molnen så att molnen ser gröna ut. Konstigt o häftigt...

På Crasqui ankrade vi utanför några skjul. Tog jollen in o promenerade på stranden en bra bit. Tillbaks igen hörde vi musik från ett av skjulen. Visade sig vara en restaurang där 2 tjejer som bodde på ön huserade. De fixade snabbt 2 st Cuba Libre och en Strawberry Daquiri. När vi skulle gå så bjöd de på fisksoppa, smakade underbart. Allt kostade ca 50 SEK!

Morgondyk har guld i mun..

13:e Mars

Ett rent elände.

På morgonen skulle vi köra en maskin tvätt. På något sätt så glömdes att lägga ner avloppslangen i handfatet. Vatten trängde in i maskinen och förorsakade kortslutning i programkretskortet. Allt plockade isär och konstaterade att en del av kortet var brändt. Vi höll på i flera timmar med att löda förbikopplingar på det brända stället men på eftermiddagen gav vi upp och satte kurs tillbaks till Gran Roques. Vi får fortsätta en annan dag med reparationerna...

Vi hade beslutat att lämna och fara vidare till Bonaire. Då vi inte vill komma på helgen så klarade vi av utklareringen snabbt o enkelt hos de trevliga gubbarna på imigration och Guardia Costa.

kl 18.00 gav vi oss ut på havet igen för att segla de 100 Nm till Bonaire

Tvättmaskinen lagas...!?

14:e Mars

Framme på Bonaire

Natten har varit bra men ibland väldigt rullig. Rullandet gjorde det ibland svårt att sova i vår akterkoj. Men det gick bra i soffan o på durken bredvid spisen.

På förmiddagen varmt ombord i medvinden, solen som bränner rätt in i sittbrunnen svalkar ju inte heller så svetten rinner.

Anlände efter lunch till Bonaire som tillhör Nederländerna men har ett eget självstyre. Bonaire är känt för saltexport samt att detta skall vara bästa dykningen i karibien, nu är vi spända av förväntan.

Inklarering gick fint med trevliga tjänstemän, som tog på sig solglasögonen när Gerth visade dem rumpskaksfilm från karnevalen. haha!!

På kvällen god middag på närbelägen restaurang. Smakade gott o var prisvärt :-)

Bonaire - Kan nån skicka saltet!