Louisebesök & 60+

Louise på besök & Agneta 60 - Då kalas

28:e Februari

In i marina och Louise kommer

Vi kom tidigt till Ao Po Grand Marina där vi bokat en plats i marinan. Vinden var hård och vi navigerade in sakta i den trånga marinan. Det blev ett missförstånd då vi var tillsagda att fendra och göra klart för tilläggning på styrbordssidan med fören innåt. När vi kom fram så ville de att vi skulle backa in o det gick fint, även om det alltid är struligt att ändra taktik mitt i.. speciellt när det blåser hårt. Men tillslut var vi tillagda på en fin plats i marinan.

Marinan var fin med restauranger och en pool. De hjälpte oss att hyra en bil för vi behövde kunna ta oss runt på egen hand.

Vi for först ner till Boatlagoon marina och en elaffär för att hämta lite smågrejor till LAYA. Sen upp till flygplatsen dit Louise anlände efter en lång flight från New York via Hong Kong. Blev ett härligt återseende när hon äntligen kom ut genom ankomstdörrarna.

På kvällen en enklare middag ombord på LAYA o mycket prat... Agnetas bästa födelsedagspresent!!

Nu är hon äntligen här...

Hasse fick kaffe i poolen

Firande med skumpa

1:a Mars

Hipp Hipp HURRAAA!!

Idag fyllde Agneta 60!! Efter frukost packade vi ihop och tog bilen o körde iväg. Först ner söderut där vi rundade sydspetsen på Phuket och stannade på Yanui beach o badade. Sen fortsatte vi norrut förbi Kata, Karon och Patong och anlände till hotell Layalina som vi bokat på Kamala beach. Rummet var stort o fint med AC och alla bekvämligheter... Vi njöt o satt på altanen och drack något gott. Poolen provades också. På kvällen middag på restaurang. En toppendag tyckte vi innan vi somnade in i det svala rummet mellan nystrukna lakan.

Seglats runt Pang Nga viken

2:a - 8:e mars

Runt Pang Nga viken

Vi checkade ut ur marinan och satte kurs norrut upp i viken. Vi rundade Koh Yao Noi och stannade till på Koh Hong där vi åkte in i honget med jollen. Louise tyckte det var häftigt o vi badade därinne. Sen gick vi till Rayley beach där vi ankrade för natten. Bland annat kollade vi i Prinsessas grotta där det offras div trä penisar för fruktsamhet. Trevlig middag på en liten sylta.

Dagen efter sattes kurs på vår favoritö Koh Jum där vi ankrade utanför den lilla resorten Sunsmile där vi alltid blir väl emottagna av familjen. Vi vandrade på stranden och hamnade på Rock bar. En bar byggd av drivved och är väldigt säregen. Tror inte att myndigheterna i Svedala hade gillat  denna speciellt mycket, haha.

Dagen efter tog vi en taxi in till den lilla byn där vi vandrade runt o tog en fika. Senare på dagen sattes kurs mot Phi Phi. Ankrade på det vanliga stället och snorklade på revet. Vi stannade 2 nätter för att Louise skulle kunna uppleva Phi Phi. Blev lite mer snorkling på ett nytt ställe längre ut som var jättefint. Många butiker fick också besök o fick även släppa till lite bra priser. Ena kvällen käkade vi gott ombord. Matjesill med hackat ägg o brynt smör till förrätt och grillad entrecote till varmrätt i stjärnornas sken. Andra kvällen middag på en liten trevlig restaurang med mest backpackers. Maten var god till billiga priser.

På överfarten till Phuket var det väldigt varmt och vindstilla, därför beslutade vi att stanna vid Koh Mai Thon för att bada. Denna ö ligger straxt öster om Phuket och vi passerar den alltid på väg till eller från Phi Phi. Vi har aldrig stannat där innan. Vilket otroligt bra snorkelställe! Kristallklart vatten o härliga levande koraller i mängder. Dessutom en sikt på ca 20-25 m. Vi kunde alldrig tro att det kunde finnas så fina ställen så nära Phuket! Kul var också att de har lagt ner konstgjorda rev för att se till att fisk trivs och att koraller kan växa på.

Inne i Chalong la vi oss på en boj så långt in vi kom. På kvällen avskedsmiddag innan Louise började sin långa färd hem runt halva jordklotet igen. Har varit kul när hon hälsat på. Hoppas vi ses snart!!

Lisen semestrar med bok

Louise o Agneta kollar in Prinsessans grotta

Koh Jum ett paradis

Rock bar med LAYA i bakgrunden

Rock bar byggt av drivved

Fruktstund...

Sjöborrar är vackra men vassa

Lisen fick många kompisar

Har du nått till mej?..... Hungrig!

Även Nemo var där

Muränan kikar fram

Efter dyket

Vacker fiskebåt

Konstgjort rev på Koh Mai Thon

Hej då Louise - Trevlig resa!!