Runt, runt, runt...

Apa som kollar så vi sköter oss

9:e - 11 mars

Runt viken igen!

Lars & Stefan mönstrade på i Chalong bay. Vi träffades ute på piren och tog jollen ut till LAYA som låg vid boj.

Lasse har en fru som jobbar på Svenska Skolan på Koh Lanta och han var sugen på en seglingstur en vecka. Stefan kommer från Jönköping och vi har många gemensamma bekanta. Kul med en musch ombord som som hajjar vad vi säger.

Vi gav oss iväg och hissade lite segel men fick mest gå för motor upp till Koh Yai där vi ankrade för natten. Trevlig kväll på restaurang.

Efter frukost sattes sedan en nordlig kurs upp i Pang Nga viken. Seglade bitvis för fulla ställ men sedan dog vinden och vi puttrade på för motor. Vi ankrade i en ödslig vik högst upp i norra delen av Koh Yai Noi. Middagen ombord bestod av helstekt fläskfilé och ugnsgrillade grönsaker med specialsås.

Efter en slö morgon gick vi till Koh Hong där vi besökte Honget, badade o käkade lunch. Sedan färd mot Ao Nang där vi gjorde stadsbesök och åt middag. Blev lite tjat i sittbrunnan till sena natten.

Lasse & Stefan anländer

Agneta, Lars, Stefan & Hasse på tur

12:e - 14:e Mars

Favvoön...

Efter frukost hissades segel vilket visade sig vara helt onödigt då det var vindstilla. kurs sattes på Koh Jum. På vägen såg vi vad vi tror var en till valhaj som plaskade i ytan men dök när vi kom närmare.

Framme på Koh Jum ankrade vi som vanligt utanför Sun Smile. Mangoshake och strandbad på eftermiddagen och på kvällen middag på den lilla restaurangen. Dagen efter tog vi en taxi o åkte runt ön. Först upp längst i norr till en sagolig strand Paradise beach där vi vandrade runt o njöt av stillheten. Sedan ner till "storstan" Ban Koh Jum längst ner i söder där vi käkade lunch. På hela denna tur så såg vi bara en bil till som vi körde om. Då kanske ni kan tänka er lugnet som råder på ön.

Eftermiddagen spenderades på Big Beach Bar där Mr Chang och hans kompis serverade kalla drycker till solnedgången då de stänger.

Morgonen därpå halades ankaret tidigt och vi satte kurs söderut förbi Koh Lanta till Koh Ngai.

Vi anlände till Paradise Beach på Koh Ngai. Snorklade på revet och hade planer på att äta middag på restaurangen. Detta visade sig vara omöjligt då det var extremt lågvatten o vi kom inte in över revet. Fick då hala upp ankaret o gå runt hörnet till den östra sidan där vi med stort besvär lyckades att ta oss i land o få lite mat...

Sunsmile resort på Koh Jum

Härligt ombord ibland

Lilla apan visar upp sig

Taxitur på flaket

På Paradise beach nära till allt

Peace bar serverar även vatten

Torkad fisk är nog gott... för de som gillar det

Rågummi färdigt för försäljning

Big Beach Bar

15:e - 16:e Mars

Kho Ngai till Koh Lanta

Snorkling på morgonen på östra revet som var fint det med. Sedan en lugn förmiddag ombord med solning o fixande. Efter lunch gav vi oss iväg norrut upp till Koh Lanta där vi ankrade längst söderut i Bamboo Bay. Strandbad på eftermiddagen o middag på en trevlig restaurang med bra mat. När vi skulle hem i nattmörkret gick en faslig dyning som gjorde jollefärden onödigt spännande. Men vi kom ut till LAYA i alla fall men blöta.

Efter frukost puttrande vi upp längs Koh Lanta och vi anlände till Klong Daostranden innan lunch då Stefan & Lars mönstrade av. Har varit en trevlig vecka men med lite segling då vinden inte ville som vi...