Sista besättningen...

Vy vid Old Town Koh Lanta

17:e - 21:a Mars

Koh Lanta

Vi låg på Klong Dao o gungade i dyningen. Vinden var konstig o kom ibland västerifrån o gjorde ankarplatsen stundtals obekväm.

Men vi hade trevligt med våra Jönköpingsvänner Mikael o Lotta och det blev 2 middagar tillsammans och var kul att höra hur läget var hemma. Vi fick också låna en moppe av dem några dagar så vi kunde köra runt på Lanta o se de ställen vi inte hunnit med.

HV71 hade ju nått kvartsfinal i hockeyn. Sylla o Magnus hade möjlighet att se denna i sitt hus och vi bjöd väl mer eller mindre in oss själva på hockeykväll hos dom. Det blev en helkväll med HV seger och sedan schlagerrepriser av alla intressanta bidrag som vi aldrig sett o hört. Sent eller tidigt på morgonen tog vi oss hem till LAYA nöjda o glada.

De sista två dagarna tvingades vi att flytta in till Saladan där vi låg bättre i skydd från vågor o vind.

Trevlig kväll tillsammans med Lotta o Mikael från Jönköping, med var också en av deras Thaivänner

22:a - 25:e Mars

Railey i väntan på besättning

Vi seglade norrut upp till Railey beach där vi ankrade på östra sidan i lä. Vi spenderade några dagar här med vandring runt alla stränder och även en långtailtur in till Krabi där vi förlängde visumet och hittade butiker med aircondition att svalka sig i.

Vi passade även på att besöka Diamond Cave som vi tyckte var fin och kul att gå in i.

Det var ovanligt hett med ibliand 36 grader varmt. Lite för varmt för oss.

Sista dagen drog vi in till Ao Nang för att vara på plats och ta emot ny besättning.

Agneta inne i Diamond Cave

Gunnar, Annica o Agneta letar skugga

Hur skall de här snörena va?

26:e - 31:a Mars

Ao Nang till Kata beach

Annica och Gunnar från Jönköping mönstrade på. Efter de kommit i ordning och vi fått reda på nyheter från Jönköping stack vi ut till Koh Poda för bad, snorkling och lunch. På eftermiddagen gick vi in till Railey beach där vi ankrade för natten. Middag på en favoritrestaurang: Railey Family Restaurant innan vi puttrade tillbaks med jollen i nattmörkret.

Dagen efter blev det segelsättning och seglats först till Hong Island och sedan till en öde vik norr om Koh Yao Noi.

Middag ombord innan vi vaggades till söms under stjärnorna.

Vi hade lite dåligt med bränsle och gick därför till Ao Po Marina där det var lätt att tanka. Allt gick på 15 minuter innan vi stävade ut från marinan igen. Kurs mot Koh Yao Yai där vi ankrade i viken för natten.

Under natten hade det blivit ett väderomslag. Mulet väder och lite svalare och det tyckte vi var skönt. Vinden kom från öster och fulla segel sattes. Fin seglats bitvis ner mot södra spetsen på Phuket. En bit innan udden kom en åskby o ställde till det så vi tvingades att reva i en hast och fortsätta i rak motvind runt udden och in i viken vid Yanui beach där vi ankrade. Långpromenad in till Rawai där vi käkade på kvällen.

Näst sista dagen sattes segel i den svaga vinden. Seglats till Kata beach där vi ankrade vid det södra hörnet. Shopping och fika iland.

Annica och Gunnar mönstrade av och fortsatte sin resa mot Chang Mai där barn och barnbarn väntade.

Vi tog bussen in till Phuket town. Bara 40 bath /person=ca 10 sek. Marknaden var kul med kött o fisk & grönsaker i en salig röra. Eftermiddagen spenderades i AC på ett stort shoppingcenter.

Annica & Gunnar vid rodret

Härlig Thaimiddag

Annica o Gunnar hade med sig Påskägg - Tack!

Trevligt på fördäck i solnedgången

Annica & Gunnar mönstrar av

Fiskförsäljning på marknaden

Fågelförsäljaren hugger på

Kryddor o torkade småfiskar

Blommor i mängder

Färska grönsaker

Och självklart chilli i mängder o kvalitéer