Varmt & Blött. Klara för hemfärd

Den stora Buddhastatyn som blickar ut över Chalong bay

1:a - 7:e April

Kata till Chalong

Favoritrlaget HV71 hade gått vidare till semifinal och vi letade förtvivlat efter ett ställe som visade matchen. Men vi lyckade inte utan det blev radiolyssnande ombord istället o HV vann så vi var nöjda o glada.

Den 2:a kom Magnus med sin dotter Anna o hälsade på. Magnus jobbar på Ticket o har hjälpt oss och familjen mycket med flygbiljetter. Anna jobbar som artist i Stockholm. De följde med oss från Kata beach till Chalong pier med ett lunchstopp på Yanui Beach. Vi käkade o passade på att snorkla lite.

Dagen efter skulle vi in till Chalong. Tog jollen in till jollebryggan och upptäckte då att vi hade glömt hänglåset ombord på LAYA. Äh tyckte vi.... Vi skall ju bara lämna tvätten o handla lite så vi struntar i det o knöt fast jollen i bryggan. När vi stod o väntade på bussen in till land upptäckere Agneta att JOLLEN ÄR BORTA! Nån hade stulit jollen då vi vände ryggen till o gick upp för rampen. Snacka om fräckt! Ett febrilt sökande inleddes och efter en stund upptäckte vi en av boatboysen som kom o körde med den. Den utskällningen o den ljudvolymen hade de nog aldrig hört förut för hela piren stannade upp. O vad vet vi, när vi lugnat oss lite så verkade det som att han hade "lånat" den en stund för att köra ut något till en båt!? Men vi tror att han säkert tänker sig för innan han gör om det i alla fall...

Vi hyrde moppe en dag o for till Janne o Maud som har lägenhet härnere. Svenskt kaffe, leverpastej med gurka o brännvinsost på knäckebröd smakade ljuvlig!!

Vi passade också på att köra upp till Big Buddha. En brant väg att köra som leder till den ofantligt stora Buddhastatyn som blickar ut över Chalong Bay. Väl värt resan upp där det var en vidunderlig utsikt och se hur bygget framskrider av Buddhastatyn som är långt ifrån färdig.

De sista dagarna flyttade vi LAYA ut till den första lilla viken i Chalong Ao Yon där vi låg fint några dagar. Vi besökte även Akvariet som ligger härute. Inte så stort men väl värt ett besök.

Imponerande staty

LAYA för ankar i Chalong bay

Agneta med Chalong i bakgrunden

Flera Buddhastatyer finns i området

Flera gudar

Liten ödla tittar fram

8:e - 12:e April

Yacht Haven

Vi satte kurs upp längs med ostkusten av Phuket. Obefintlig vind gjorde att vi tvingades att gå för motor hela vägen. Nu gjorde detta inte så mycket för vi var tvingade att köra vår watermaker och producera så mycket vatten vi kunde innan vi anlände till det grumliga vattnet utanför marinan.

Vi ankrade och tog en middag hos vår wokkäring Penh. När vi satt där så bröt världens åskväder ut. Vi fick vänta i timmar innan det höll upp lite så vi vågade oss ut. Men vad hjälpte det. När vi höll på att ösa jollen som var helt full med vatten öppnade sig himlen igen o vi blev så blöta så vi lika gärna kunde ha badat, haha!

På marinan finns det WIFI nät och vi kunde lyssna på radio och se svenska TV program. O vad kul det var!!

Att utnyttja marinans alla bekvämligheter som jollebrygga, WIFInät, pool, gym etc etc kostar bara 75 SEK /vecka helt klart jättebilligt. Vi hyrde också en moppe för att kunna ta oss runt o inte bli fast på marinan. Vi hamnade på en strand på västkusten där det var drivor med plast som kommer in vid pålandsvind. Detta är så sorgligt att se och ett stort miljöhot.

En dag hamnade vi utanför Antanara, en resortanläggning av stora mått. Här blev vi kidnappade och utsatta för ett Timeshare försäljningsknep. Men de blev lite frustrerade då vi efter 2 timmar var så glada att få vara i svalkan på deras kontor med gott kaffe och lyssna på deras försäljningsknep som överhuvudtaget inte påverkade oss. Efter 2 timmar gav de upp! 4 pers var det som försökte sälja in semestandelar hör 48 000 dollar som gäller i 28 år. Måste faktiskt varna lite för detta. De är duktiga o väldigt påstridiga. Men de mötte nu ett värdigt motstånd. Vi gick därifrån med presentkort på 1000 Bath på restaurang samt massage på lyxspa för 2pers.

Under statyn blir det ett tempel som är under uppbyggnad

Plast driver in från havet vid pålandsvind

13:e April

Songkran

Songkran är det Thailändska nyåret. Det firas genom att skvätta lite vatten på sina medmänniskor och önska lycka till och möta det nya året ren o lycklig.. Nu har detta växt till stora proportioner o det är ett regelrätt vattenkrig med slangar, hinkar, tunnor och vattenkanoner... Utefter vägarna står familjer och öser vatten på förbipasserande bilar och mopeder. Vi vågade inte köra längre än till Thalang för längre söderut blir det ännu mer kaosartat o direkt farligt att köra moppe. De har också färgpulver de sprider på förbipasserande. Vi såg många bilar som var flerfärgade av vatten o färgpulver.

En vattenkrigsplats utefter vägen

Förbipasserande blir blöta

Här får jag en hink över mig...

En stor vattenpistol är ett måste

Full fart på moppen

14:e - 16:e April

Påsk

Nu gjorde vi de sista förberedelserna vi kunde göra innan vi lyfter. Segel plockades ner, Watermaker konserverades o en massa annat småfix.

Påskafton firades med en moppetur ut på västkusten där det var dramatisk dyning som rullade in. Här hade vi inte kunnat komma in med jollen. Kvällen blev det middag på marinans restaurang.Våra sparade påskägg festades på med!

På påskdagen flyttade vi in i ett rum vi hyrt bredvid marinan. Vi skall ju snart lyfta LAYA och det går inte att bo ombord i denna värme." Wooden house" heter stället vi skall bo på. Konstigt ställe byggt med snickarglädje helt utan någon planering. Alla rum är liksom staplade på varandra huller om buller. Men skön aircindition har de o rummet var mysigt. Blev två turer med jollen innan vi fått med oss all packning in i land.

Agneta med en del av packningen

LAYA väntar på lyft

Nu på gång

17:e - 26:e April

Laya på land

Den 17:e när vi lyft jollen så puttrade vi bort till boatyarden. Efter lite väntan var det vår tur. Lyftet gick smidigt och på eftermiddagen stod LAYA uppställd på vår plats som vi stodpå förra säsongen också, nära till toalett och glasskiosken.

Nu blev det hårt jobb några dagar. Gick ju bara att jobba på förmiddagen innan lunch innan det blivit för varmt. Men vi har ju gott om tid att färdigställa allt.

Tillslut var vi klara och ville låta vår avfuktare köra i lugn o ro ombord för att sänka fuktigheten. Så vi hade några dagar på oss att köra runt på Phuket för att utforska ställen vi inte varit på innan. En dag åkte vi till två vattenfall Ton Sai och Bang Pae som ligger på varsin sida av samma berg. En kul och intressant dag med mycket vandring i den heta fuktiga regnskogen. Vi passade också på att "stjäla" lite skott från växter vi tänkte plantera hemma.

Sista dagen tittade vi till LAYA, sprayade myrgift överallt och ställde in timern för avfuktaren. Nu skall hon klara sig fint ett tag...

I natt påbörjas resan hem till Jönköping....

Stor påväxt på metalldelar, skrovet helt ok

På väg till uppställningsplats

Agneta vid Ton Sai waterfall

Sammanfattning denna säsongen

Vi har seglat 1775 Nm runt på västkusten av Thailand. Totalt har vi haft 27 pers som besättning ombord samt en hel hög med kompisar som varit med på endagsturer...

LAYA har krävt en hel del pyssel och omtanke. Mest pga det stora slitaget när vi seglat hela vägen från Sverige till Thailand. Men nu är hon i gott skick igen, motorn är servad, Watermakern har det bytts många delar i, segel har reparerats, lazypak och sidor till sittbrunn är nya, Jollemotorn går som en klocka, nya instrument o mycket mycket mera....

Totalt har vi seglat 25627 Nm sedan avseglingen 15/6 2013.

Nu lägger vi upp henne på boatyarden i Phuket igen så får vi se vad som händer. Vi har ju lagt ut henne till försäljning