6:e DecemberPalau Sarok - Myrön Långseglats eller... motorgång hela dagen. Hela tiden västerut. Fram på eftermiddagen inser vi att vi inte kommer att hinna till Palau Raas som var målet. I cruisingguiden står att man inte kan gå in här i mörker så vi beslutar att stanna på en liten ö innan istället. Sakta närmar vi oss och rätt som det är så grundar det upp ordentligt. Vi droppar ankaret och blir överfallna av svärmande flygmyror. Hela båten var full o vi sprutade inseksmedel o fick sitta på fördäck i mörkret till det var dags att sova... |
Båtarna skiljer regionsvis med olika utseende |
Ny flagga hissas |
Propellern borras o gängas |
7:e DecemberPalau Giliyang Efter frukost och dammsugning av alla döda myror så gav vi oss iväg igen. Dagens etapp tog oss till Giliyang en liten ö öster om Medura där vi ankrade på sydsidan. Nu krånglade utombordaren igen. Propellern slirade så nu blev det en förbättrad steloperation. Nu borrade vi 3 hål som gängades och tre M6 bultar drogs i för att låsa propellern i rätt läge. Operationen ser lyckad ut och det funkar fint vid provkörningen. Vi provade att snorkla vid en fin klippformation men det var ingen sikt så vi såg inget... |
Propellern fit for fight igen |
8:e DecemberSergang , Medura Motorgång med segelstöttning hela dagen. På eftermiddagen kom vi fram till en liten by som vi ankrade utanför. Vi tog jollen in och möttes av mycket nyfikna blickar. Vi promenerade genom byn o hälsade på alla vi mötte. Rätt som det var blev vi inropade på en gata. Där höll de på att bygga på ett hus o var stolta att få visa upp vad de gjorde. Husen här var i mycket fin kvalité och påkostade i alla fall utomhus. Några grabbar drog iväg med oss in på bakgatorna. De tog oss till skolan där vi träffade en mycket vältalig o trevlig engelsklärarinna. Hon tog in oss på expeditionen o bjöd på thé och vatten. Vi pratade om livet här och vi berättade om Sverige. Lite bilder togs som vi lovade att skicka per mail. Ett kul o trevligt besök... |
Byggnationer i byn |
Cement blandas för hand... o fot! |
Fint när det var klart |
Byggmästarn med sin dotter |
Majs som torkas |
Gruppfoto utanför skolan |
Halva byn vinkar farväl.Åtminstone den manliga delen... |
9:e - 10 DecemberTelagabiru - Blarak, Java Motorputtrandet fortsätter, för ingen vind finns att segla på. Lite sjöbris på eftermiddagarna med det räcker bara att stötta upp motorn lite med, så vi sparar lite diesel. Utanför Telababiru blev vi överfallna av ilskna myggor. Inte lätt att skydda sig här. Det är för varmt att ha långa armar o ben och myggnäten stoppar all bris så det känns som man kvävs. Nä.... bara att smeta in sig o tända myggspiraler.. Tur är att det inte skall finnas malaria här i området men det finns ja annat som sprids via mygg... Utanför Blarak ankrade vi så långt från kusten att vi nästan inte såg land på morgonen. Här fanns det mycket olje o gas installationer o vi såg en supertanker som var 328 meter lång tankas utanför kusten. Här var det också väldigt konstiga fiskegrejor. På 30 meters djup så kunde det stå en hel skog av pinnar som märker ut något som vi inte vet. Bara att försöka hålla avstånd. |
Fiskare som nyfiket närmar sig |
Äntligen fisk på kroken |
Konstiga fiskeredskap som knappt syns |
11:e - 12:e decemberRembang -Java Hela dagen fortsatte vi västerut. Målet var Rembang en stad vi hittat på sjökortet och Google Earth. Vi vet inget om staden utom att det ca 5 mil in i landet skall finnas en Hypermart alltså en stor modern affär. Vi måste handla!! Förråden tryter o det finns inget att köpa i de lokala butikerna utom barnmat, godis och schampo... När vi tillslut lotsat oss in till staden kryssandes mellan en skog av fiskenät så ser vi att detta är en fiskestad. De har en stor flotta av fiskebåtar som trängs i en skitig hamn. Grunt är det o sikten i vattnet är obefintlig. Efter några försök så lyckas vi ankra på ett par meters djup utanför hamnen. Fisklukten är minst sagt bedövande... Vi kör in besättningen till land så de kan undersöka läget i land innan mörkrets inbrott. Här vågar man inte lämna båten obevakad..... De hittar en kille som erbjuder sig att köra dem till affären på morgonen dagen efter. I övrigt tyckte de att det var ett skitigt o illaluktande ställe. Morgonen därpå så gav de sig iväg o vi skulle försöka tanka bensin till jollen o fylla på telefonkontot. Synen inne i land går ej att beskriva. Skitigt med fiskrens, plast o sopor överallt. Man hade behövt stövlar för att ta sig fram. Lukten var bedövande. Men vi fixade våra ärenden med hjälp av en trevlig kille med en flakmoppe som körde oss runt till alla ställen o även såg till att vi kom hem igen. Det roligaste var när han stannade hemma hos gamla farmor o lånade två st plastpallar som vi skulle sitta på på flaket...Allt detta i ösregn.... Besättningen lyckade också bra med handlingen o nu hade vi gott om mat igen. När vi var klara så halade vi upp ankaret ur dyn o gav oss ut på renare o friskare vatten igen. |
Fiskmarknaden i Rembang, helt utan kyla Obeskrivligt skitigt o äckligt |
Vackert ändå... |
LAYA för ankar utanför den lilla resorten |
13:e - 15:e DecemberKarimunjawa Vi gick över natt ut till Karimunjawa, en ögrupp mitt i Javasea. När vi kom fram upptäckte vi att sjökorten stämde mycket dåligt. Säkert var de över 1 Nm felvisning så vi fick navigera med ögonen o använda korten som om de vore på papper. Vi gick in o hittade en fin ankring på sandbotten utanför en liten ö där det fanns en liten resort. Här snorklade vi o käkade lunch inne på resorten. Kanske en annan nivå på resorten än vad vi är vana vid. Här var allt väldigt enkelt. De hade inte ens en matsal så vi fick sitta vid personalbordet under några träd. Det fanns ris eller nudlar att välja mellan med tillägget stekt eller kokt. Ingen kött eller fisk... Men det smakade bra o var mycket billigt ca 14:-/port. Vi var här i 2 dagar. Hade planerat en vecka men vi upptäckte på väderprognosen att det var storm på väg! Först trodde vi att den skulle passera fort men vid nästa prognos stod det klart att den skulle drabba öarna hårt och hålla i sig länge. Bara att hala upp ankaret och bege sig mot skyddad hamn på Java. Vi hade ju hänsyn att ta för besättning som skulle flyga hem. |
Enkla bungalows |
Enkel lunch. Se tallrikens mönster...? |
Hamnkaptenen i Cirebon till höger med sin assistent |
16 - 18:e DecemberCirebon, Java Det blev en bitvis stökig överfart. Åskbyar med kraftiga vindar tvingade oss oss reducera seglen mycket. Dessutom på en pinkryss. Det innebär att trots att vi hade vind var vi tvugna att stötta med motorn i alla fall för att överhuvudtaget komma framåt, o inte bara stampa i sjön och ha stor avdrift. Vi kom sent på eftermiddagen fram till Cirebon en stad ca 20 mil öster om Jakarta på Java. Där finns en stor hamn. Vi provade att ropa upp hamnen för att kanske få tillåtelse att gå in i den för skydd mot vinden. Men ingen svarade så vi droppade ankaret utanför i dyn på 3 meters djup. Natten gick bra öven om det rullade lite. På morgonen försökte vi ropa upp hamnen igen utan svar. Alex ville mönstra av lite tidigare så vi gick in i hamnen på vinst o förlust. Efter sökande så hittade vi en liten plats längst in i en skitig del av hamnen. Där la vi till och hade presis knytit fast när hamnkaptenen kom på moped. Han var väl allt annat än glad o upplyste oss att så här får man inte göra. Har ni motorproblem fick vi frågan. Nä vi drog en vals o sa att vi var på väg till Jakarta o tvingats söka nödhamn på grund av stormen. Det stämde ju nästan i alla fall. Han tinade upp lite o sa att han skulle hjälpa oss. När han tittade i pappren så hittade han ett fel i våra dokument. Stämpeln från hamnkaptenen på Flores visade sig inte vara därifrån utan från Polisen.. Detta var INTE bra. Fel i dokumenten kan vara straffbart här ja man kan till o med hamna i kurran. Men kan någon då förklara hur man skall se skillnad på en polis o en hamnkapten, när taxichauffören hävdar att det är rätt. Vi förklarade detta o han skulle försöka lösa problemet. Tog med sig våra papper och stack. Sedan var han tillbaks flera gånger. Blev riktigt trevlig o hjälpsam. När vi frågade om diesel så sken han upp och sa att vi inte fick fråga någon annan. Han skulle beställa o fixa. Vi beställde 300 liter för priset 12000 RP/liter priset på macken är 6500 så liten mellanskillnad skulla han ju ha men fortfarande billigt = 7,80 SEK Alex mönstrade av o begav sig till ett tidigare flyg från Jakarta. Vi utforskade stan där befolkningen inte var vana att se västerlänningar. Överallt man går så skriker alla HELLO! Ibland I love you o andra engelska uttryck de snappat upp. Överallt syns gamla Holländska byggnader i staden eftersom Indonesien var en gammal Holländsk kolloni. och då var Cirebon en viktig hamnstad. Henke o Gerth tog varsin cykeltaxi runt stan för 1,50 SEK. Här finns ett hyfsat utbud på affärer och varor. Framförallt elektronik o kläder. Vi blev inropade till vaktstyrkan i hamnen. De var nyfikna o ville veta allt om oss och hur vi kommit hit. Bilder visades från Sverige o vi hade en trevlig stund över kaffet de bjöd på samt buffelsvål (som fläsksvål). Hela tiden får vi inte lämna LAYA helt. Alltid måste minst en vara ombord som vakt enligt hamnkaptenen. Vi hoppas att vädret skall bli bättre snart så vi kan komma till Jakarta innan Jul! |
Alex mönstrar av och får lift till stationen Våra båtgrannar. Har varit inblåsta länge... Stadsvy i Cirebon |
Vaktstyrkan i hamnen, se ringarna på mannen bredvid Agneta |
Till nästa loggbok |
|
|