Marquesas

Marquesasöarna är en del av Franska Polynesien. Logger ca 1600 Km nordost om Tahiti. Stora höga klippöar som en gång var vulkaniska, dramatiska klippformationer men höga berg o djupa dalar. Fuktigt med en otrolig grönska.

6:e April

Atuona

Vi befann oss nu på Hiva Oa och utanför staden Atouna. Där hade vi ankrat i en liten vik tillsammans med en massa båtar som var del av ett rally. Blue Planet Odysse. Trångt i viken så vi var tvugna att lägga ut ett akterankare som skulle förhindra att vi bumpade i andra båtar, så gjorde alla. Detta ankare draggade hela natten så vi var uppe flera gånger för att lägga om det. Tillslut så verkade det sitta bra i alla fall så vi somnade om.

Sömnen var välbehövlig och det kändes konstigt att inte sitta vakt

På morgonen så vandrade vi in till den lilla stan. Här finns ett antal butiker med faktiskt riktigt bra utbud till skyhöga priser. Men kött var "billigt".. Bra att veta tills vi skall ge oss av. Det var Annandag påsk så mycket var stängt.

I stan finns även ett postkontor med bankomat och Gendarmeriet där vi klarerade in smidigt på 5 minuter utan kostnad.

Internet fanns inte att uppbringa någonstans så vi fick klara oss utan så länge.

Ön är fuktig frisk grönska överallt. Mycket palmer och frukter hänger i sina träd. Här finns många tropiska frukter som växer helt vilt. Mango, Papaya, Stjärnfrukt, Granatäpple, Pomplemousse och en massa andra som vi inte kan identifiera.

Lång vandring hem på het väg...

På kvällen i skymmningen skulle vi ge oss av till en pizzeria och käka middag. Just när vi reste på oss för att fara iväg small det till... Bandet till vårt akterankare hade gått av och vi gled nu hejdlöst runt bland alla båtar och riskerade att åka in i någon. Snabbt halades huvudankaret och vi satte kurs ut ur hamnen. Där ankarde vi på utsidan där det fanns svängrum. Rätt så rulligt men det var bättre att ligga säkert.

Det blev ingen middag på restaurang utan det blev mackor i stället.

Ankarviken i Atuona

Stjärnfrukt vid vägkanten

7:e April

Atuona - Internet

Efter frukost vandrade vi den långa vägen 3 km in till Atuona. Här hade vi fått tips om en crepperia som skulle ha internet. Där var packat med seglare så den redan från början låga hastigheten förvandlades nu till snigelfart. Nästan omöjligt att få något gjort överhuvudtaget. Dessutom hade hemsidan kraschat och vi kunde inte lägga ut uppdateringar. Supporten på Loopia svarade snabbt och försökte hjälpa till men lyckade inte.

Vi bokade en bil för att på egen hand kunna utforska ön i morgon.

Pengar växlades på banken. Vi besökte även ett hantverkscenter där vi köpte en tavla som souvenir.

På vägen hem fick vi skuts av Sandra. En tjej som fungerar som agentrepresentant och även har tvättservice i hamnen.

På eftermiddagen bärjades vårt förlorade ankare. Det var inte konstigt att det hade suttit fast. På den släta berghällsbotten har de lagt ut nätkorgar med sten i för att skapa ankarfäste..! Detta är väl inte så smart för nu är det fullt med vassa ståltrådsbitar som sticker upp. Dessutom kommer ju aldrig ankaret loss om det fastnat i nätet som vårt gjort.

Restaurangen hade hämtservice av sina gäster så de kom o hämtade oss o körde oss till restaurangen - fin service. Där käkade en del pizza och andra kötträtter. Entrecote eller lokal get! Det var visst gott... Trevlig kväll o god mat, senare hemkörda gratis av restaurangpersonalen.

Hiva oas norra kust

Näckrosor

8:e April

Hiva Oa

Vår hyrbil anlände till jollebryggan och vi stuvade in oss alla 6 i den. Vi hade hyrt en Toyota Hilux där vi lätt kunde sitta 3 fram o 3 bak, 4 hjulsdrift o flak hörde till.

Styrde mot flygplatsen på fin asfalterad väg, där fanns en rondell mitt i skogen. Vi beslutade att ta till höger, men inga skyltar fanns. Efter nån kilometer bar det iväg uppåt. Tillslut så tog beläggningen slut o vi trodde att vi kört fel. Mindre o mindre vägar o tillslut bara en traktorväg med gräs i mitten. Detta visade sig vara huvudvägen på ön och tog oss till den norra kusten o byn Paumau där vi stannade o tittade på urgamla Tikis = stenskulpturer som urbefolkningen på öarna hade som religiösa symboler. Hela dan for vi runt på skumpiga "vägar" o det var mer än en gång som huvuden slogs i rutorna av gungandet.

Vi var nere i flera små byar i vikarna där befolkningen försörjde sig på att skörda o torka kopra = Kokos.

På eftermiddagen var vi tillbaks i Atuona för lite mer koll av internet igen. Inte heller denna gång kunde vi få ut hemsidan.... tråkigt.

Tyvärr nåddes vi av ett mycket tråkigt besked. En båt vi umgicks mycket med i Panama city en Kanadensisk båt NIRVANA NOW med ett par ombord, hade sjungkit på väg från Galapagos till Marquesas. De hade fått rodret avslaget av en våg och tillslut kunde de inte stoppa inströmmande vatten längre. Tack o lov var det en båt i närheten som kunde plocka upp dem under vad vi tror ordnade former. Vi vet idag inte så mycket mer...

På kvällen take away pizza ombord.

Huvudvägen / "Highway no 1"

Get som nyfiket kollar in oss

Tikis urgamla stenskulpturer

Agneta o stenfisken

9:e April

Diesel - Hanamenu

På morgonen tankade vi 200 liter diesel i dunkar o fyllde på. Priset här är drygt 13:-/liter. Om man använder en agent kan man få tanka för halva priset skattefritt men då kostar agenten ca 300 dollar så för oss var det inte värt. Däremot får vi tanka skattefritt på Tahiti när vi kommer dit ändå så vi fyllde bara det nödvändigaste.

Sedan halades ankaret och vi satte kurs mot en vik på nordvästra Hiva Oa som heter Hanamenu. Fin seglats de 17 Nm dit. Väl där så ankrade vi och tog jollen iland. Inne på stranden stod 4 st barn o tog emot oss under mycket skrik o gestikulerande. Det visade sig att det var mycket haj som simmade i det grumliga vattnet o de ville varna oss. Vet inte vilken sort de menade.

Inne i den lilla bosättningen var det magiskt. En källa med färskvatten sprang ut ur bergssluttningen och rann ner i en liten pool. Där slängde vi oss i o badade i det bara 22 gradiga vattnet. Presis kristallklart o härligt. Barnen ledde oss sedan runt och en av deras mammor gav oss massor av citroner, pomplemousse och en hel bananstock. Vi återgäldade med en uppblåsbar jordglob, lite pennor, block, tändare, en tröja, samt lite godis. Dessutom köpte vi några träskulpturer. Tikis som de gjorde på plats. En fantastisk eftermiddag.

På väg mot Hanamenu

Lite gåvor från oss

10:e April

Tahuata - Vaitahu

Vi drog iväg o hissade mesan o genua med fin segling ner söderut. Bra vind mitt för sundet så segelsättningen var bra då.

Vi anlände till Vaitahu o droppade ankaret i denna vackra bukt. Kristallklart vatten, dök o kollade ankaret och det satt bra. Vi tog jollen in till byn där den trevliga tjejen i butiken delade med sig av intenetkoderna med ett leende. Tyvärr räckte uppkopplingen inte här heller fär att lägga ut hemsidan. Men alla andra var glada att få nät.

I byn var det marknad för det kom ett kryssningsfartyg o ankrade i viken. Det var 200 passagerare ombord som glatt köpte allehanda hantverk. Dessutom hade fartyget med sig förnödenheter till ön o det tog flera timmar att lasta o lossa allt som var med. Även varor från ön, bestående av kopra o några tunnor med obestämt innehåll exporterades.

Vi fick besök av 2 norska ungdomar som ombord på MILLA tagit sig hit. Många skratt då det berättades om alla lustiga saker som kan hända på en långsegling...

Liten bro över bäcken

Vaitahu på Tahuata

Kyrkan i byn

Bananer o kopra på export från ön