Söderut - med familj

LAYA ankrad utanför vår favoritrestaurang på Koh Mok

18:e - 19:e Februari

Shopping o fix på Lanta

Koh Lanta har nästan blivit vårt andra hem. Vi ankrar alltid utanför Klong Dao stranden där sanden är hård och fin o enkel att dra upp jollen i. För oss mycket viktigt då vi bara är två o inte orkar att dra upp jollen i för mjuk sand. Här finns också allt, bra affärer med ett utbud vi gillar. Dessutom mycket svenskar som ibland är kul att prata med.

Här fixade vi allt vi behövde innan nästa besättning. Dessutom en trevlig eftermiddag hemma hos Sylla o Magnus där Ulf och Boel dök upp, andra vänner från Jönköping.

Maneter kan finnas uppspolade på stränderna ibland

20:e - 25:e Februari

Söderut

Efter lunch mönstrade en familj på. Tina, Johannes, Alexander o Olivia. De skall segla med oss en vecka. Tina arbetar som rektor på Svenska Skolan på Koh Lanta och de har ju varit här i Thailand länge o är vana vid värme o thaimat... Kul att ha med en hel familj ombord och få reda på mycket om livet här i Thailand.

Vi satte lite segel o gick söderut ner till Kantiang beach där vi ankrade för natten.

Dagen efter gick vi till Koh Mok där vi stannade 3 nätter. Blandade vistelsen med besök i byn, snorkling på Koh Kradan och ett spännande besök i Emerald cave tidigt före alla turister!

Sista dagen gick vi först till Koh Libong där vi satte iland familjen för egna äventyr när det var högvatten. Detta eftersom ön är svår att nå vid lågvatten pga mycket sten. Sedan när de kommit tillbaks sattes kurs norrut till Koh Ngai. Denna ö tyckte vi var mycket fin. Ankrade utanför Paradise beach på södra sidan. På förmiddagen dagen efter tog vi en promenad genom djunglen till turiststranden på östra sidan. Tillbaks igen då satt nationalparks gubbarna o väntade på oss. Vi fick betala 400Bath /person för att ankra här.

Dagen efter hissades fulla segel och kurs sattes tillbaks till Klong Daostranden på Koh Lanta där familjen lämnade oss.

På kvällen käkade vi middag hos Anders & Linda på Cozy Guesthouse. Alltid lika gott...

Tina, Olivia, Alexander & Johannes anländer

Paradise beach, Koh Ngai

26:e -27:e Februari

Västerut

Efter frukost sattes kurs norr om Phi Phi och vidare till Koh Yai. Ovanligt het dag med lite vind så svetten pärlade sig i pannan.

Vi ankrade utanför en fin vik och stannade där 2 nätter. Hyrde moppe ena dagen o utforskade Koh Yai. Fin ö med lugnt tempo. Bitvis bumpiga vägar men bara och köra försiktigt.

I morgon sätts kurs mot Ao Po Marina där vi bokat 2 nätter. Louise kommer o Agneta fyller 60 år 1:a mars. Då blir det kalas! Men det blir i nästa loggbok...

Staty

Vacker longtailbåt

Tina & Alexander

Mangoshake svalkar gott i värmen

Skönt att köra ner fötterna i sanden