Teneriffa & La Gomera

San Miguel, Teneriffa

8:e & 9:e Oktober

Efter god frukost mönstrade Magnus av och begav sig hemåt.

San Miguel ligger längst nere på sydkusten av Teneriffa. Där finns inte mycket bara två st golfbanor. Så vi gick mycket till grannbyn Los Abrigos som var lite mer genuin.

En dag så tog vi cyklarna o trampade upp till en supermarket som låg vid motorvägen. Det var säkert 200 meters stigning så svetten sprutade innan vi kom fram. Men det var det värt. En fin affär som hade allt och hemfärden gick ju snabbt :-)

Lite småjobb avklarades och vi hade gjort oss förtjänt av en AW öl.

After Work

Uthalet till mesan lagas

San Sebastian kryper uppför bergsidan

San Sebastian - La Gomera

10:e Oktober

Vi gav oss iväg vi 09,00. Målet var bestämt till La Gomera som är grannö med Teneriffa på sydvästra sidan. I början lugnt men sedan brallade det i. Emellan öarna här är det accelerationnzoner som gör att det kan blåsa upp rejält på kort tid.

Väl framme vid huvudstaden San Sebastian så lugnade det ner sig och vi kunde puttra in i den fina marinan. Inheckiningen klarades av och sedan upptäckte vi staden som kryper upp efter bergsidan. Passade också på att boka en hyrbil till morgondagen.

La Gomera är känt för att Christoffer Columbus hade denna ö som sista hamn på sin färd när han upptäckte Amerika.

Fina små båtar i hamnen

Kaktusar överallt

Agneta & Hasse

La Gomera runt

11:e Oktober

Hämtade våran hyrbil och gav oss iväg. Vi var riktigt sugna på att åka runt o se nåt annat än vatten.

La Gomera visade sig vara en riktigt fin ö. Höga berg o djupa dalar tog oss till norra kusten där vi vindlade oss ner till havet igen. Sen bar det iväg västerut via bananplantager och konstiga slott till toppen på ön, där vi hittade fuktiga skogar fulla med gröna lavar.

Hela ön var fantastisk vacker och vi hade en trevlig dag. Mycket bilder o video blev det.

Väl hemma i San Sebastian var det festival med konsert på stora scenen. Vi satt också en stund på den enda baren som hade WIFI o surfade för hela pengen.

Höga berg o djupa dalar

Liten by på norra kusten

Bananplantage

Fina vandringsleder över hela ön

Rena djunglen i det fuktiga klimatet på toppen

Branta stup

Terassodlingar utefter bergssidorna

San Sebastian

12:e Oktober

Hasse & Gert passade på att byta impeller och offeranoder i kylsystemet på huvudmaskin samt impeller, olja o filter på hjälpkärran. Så nu har alla motorer fått sin service.

Sen passade vi på att ta fram snokelgrejorna. Hasse & Gert gick ut till en playa där de snorklade runt o kollade på några stackars fiskar. Inte så mycket att se men skönt ändå.

På kvällen var det löpartävling i stan. Vi satt en stund o tittade på.

San Sebastian från ovan

Filterbyte på Onan hjälpkärran

Mot Teneriffa igen

Los Christianos

13:e Oktober

Planen var att komma iväg så fort det gick när marinakontoret öppnade. Tyvärr hade marinagubben som sköter dieselpumparna inte vaknat, så vi fick gott vänta en timme tills vi fått vår diesel.

Sen gick vi över till Teneriffa igen. Vind från alla håll och styrkor på vägen över. Utanför kusten stötte vi på en liten val som simmade runt. Den var ca 5 meter lång o verkade lite trött så vi gled över den o fick möjlighet att se den.

Sen droppade vi ankaret utanför Los Christianos där vi spenderade natten.

Den lilla valen

Teide i morgonsol

Blöt besättning efter överskjöljning

Puerto Mogan - Gran Canaria

14:e Oktober

Klockan var satt på 06.00. Fortfarande mörkt då vi halade upp ankaret o gav oss iväg. Söder om Teneriffa gick solen upp vid 07.30 tiden och vi fick se Teide få de första strålarna på sej.

Sen hade vi en tuff seglats de 55 Nm till Gran Canaria. Vind på upp till 16 M/sek och relativt grov sjö. Dessutom på kryss så vi fick en bra koll på vad som var sjöstuvat o inte. Allt gick bra med lite blåmärken som minne. LAYA klarar sej i alla fall fint.

Sen kom vi till Puerto Mogan där vi fick en fin plats i marinan. Här är det många svenskar som går förbi o ropar uppmuntrande till oss.

Det blev en rejäl köttbit på restaurang på kvällen, det var vi värda!