7:e JanuariTanken var från början att Hasse skulle åka själv ner för försäljningen. Agneta kunde inte ta ledigt från sitt nya jobb. Christer, en kille som gått VHF kurs hos Hasse frågade om han inte skulle kunna följa med. Sagt o gjort. Biljetter bokades för honom också, o rätt som det var satt Hasse o Christer på planet till Phuket. Skönt att ha med sig någon ner som en distans till en kanske nervös ny köpare. Lång väntetid i Doha men Christer hade kort in i loungen. Hasse & Christer på flyget till Phuket |
God mat i Lounchen i Doha |
8-10 JanuariAnlände Phuket 8 januari kl 07:05 tog direkt taxi till Premiere Boatyard där LAYA stog på land. Där mötte vi Keith den framtida ägaren. Han hade haft LAYA på boatyarden några veckor och lagt på ny bottenfärg, tvättat o fixat så hon såg riktigt fin ut när vi kom. Iläggning av Laya var bokad till lunchtid så det var lite att stå i innan hon var klar för sjösättning. Tillslut hamnade vi i vattnet och puttrade så stilla o fint ut på vattnet. Droppade ankaret utanför och sjösatte jollen. Sedan tog vi oss in till Yacht Haven Marina där vi bokat plats i marinan. Vi hade bokat 3 nätter i marinan för att klara av alla saker som måste vara klara innan avsegling mot Langkawi. Det var möte med mäklaren, inköp av mat och utklarering av LAYA och oss själva nere i Phuket. Tryckvattenpumpen till färskvattnet ombord hade gått sönder och den stängde inte av sig utan bara matade in vatten i systemet så övertrycksventilen löste ut. Vi fick byta hela pumpen. Det kändes hemvant och trevligt att bo ombord igen. Jollemotorn strulade som vanligt så det tog lite tid o skruvande innan den gick. Men kylningen var dålig, så tror det är intorkade avlagringar i kylsystemet. |
LAYA i Yacht Haven Marina |
11:e JanuariTill slut var vi klara och vi gav oss iväg med siktet inställt på Phi Phi island den första kvällen. Fulla segel sattes och vi hade en fin seglats nästan hela vägen, bitvis uppe i 8 knop. Tror att detta var viktigt för Keith att han kunde se segel satta och att hon seglade väl. Allt verkade fungera som det skulle o det tyckte man var skönt. Vi anlände till Phi Phi och ankrade på vanlig plats, snorklade lite och tog jollen in till land på kvällen. Middag på restaurang. Jollemotorn blev rejält överhettad på vägen in även om vattenflödet ser ut att förbättrats under 42.3 Nm Ankrade utanför Phi Phi Don |
´LAYA för fulla segel i lätt vind |
12:e JanuariDagen därpå halade vi upp ankaret efter frukost och gick ut till sydspetsen på Phi Phi Don där vi ankrade och snorklade en stund innan vi satte kurs mot Koh Lanta. Inte så bra vind denna sträcka så mest motorgång även om seglen var uppe. Vi anlände vår vanliga plats på Klong Dao där vi ankrade o tog jollen in till land. Utombordaren lite bättre men fortfarande rätt varm. Tyvärr var det punka på jollehjulen så iväg till moppeverkstan. men de lyckades inte att fixa detta. Finns inte slangar i den storleken och ventilerna hade lossnat från slangen, men det får Keith fixa på Langkawi för nu går det inte. Tog en tuk tuk till Cozy Guesthouse o hälsade på Anders o Linda. Middag på Sogood på stranden där vi kollade på fireshow innan hemfärd. 17,4 Nm På väg mot Koh Lanta |
Ankrade utanför Klong Dao |
13:e JanuariVi stannade en dag till på Lanta. Startade watermakern som funkade perfekt direkt. Skönt! När vi producerar vatten måste elverket gå. Allt funkade fint en timme då plötsligt elverket började ge över 300 volt. Detta innebar att vår Victron elcentral stängde av sig o inget funkade. Fram med alla verktyg och felsökning och det verkade som voltregulatorn gav fel spänning. Skruvade ner spänningen o rätt som det var så gick det igen! Rensade ut svenska böcker som Keith inte ville ha. Lämnade en omgång på Southern Lanta och en omgång på Cozy Guesthouse. Handlade en middag på Lanta mart till övernattningen om ett par dagar då vi inte har någon restaurang att åka in till. Middag på stranden. |
Fireshow alltid häftigt |
LAYA för ankar på sin vanliga plats |
God Thailändsk mat |
|
|
Till nästa loggbok |
Mangoshake alltid gott |
|
|
|
|
|
|