Tillbaks i vattnet

LAYA 5.0 nu med nya färger

5:e - 11:e nov

I sjön

Efter sjösättningen så puttrade vi sakta bort till Yacht Haven marina där vi pluppade i ankaret. Vi tyckte att kylningen inte var så bra så vi kontaktade vår motormekaniker som kom dagen efter för felsökning. Han tyckte att allt var ok men fixade till en läckande tätning i sjövattenpumpen.

Watermakern startades upp. Men vad händer...! Den läcker överallt! Bara sprutar vatten. Det visar sig att plasten spruckit på flera ställen... Bara att montera ur den o ta med den när vi åker för att hämta våra segel och lämna in på en service firma vid boatlagoon. Killen gjorde en felsökning och kom fram till att flera plastdetaljer där det sitter rostfria detaljer har spruckit. Det verkar som det är korrossion som expanderat på  det rostfria som gjort att plasten spruckit..! En mailkonversation med tillverkaren Schenker i Italien följde där de inte tog på sig felet utan menade att korrisionen kunde bero på galvaniska strömmar i båten...? Ja kanske svårt att säga. De gav däremot lite rabatt på delarna så den skall vara klar nästa vecka. Men blev ju inte billigt!

Däremot var det glädjande att hämta det reparerade seglet o lazypack till bägge masterna samt sidorna till doghouset. Vi bytte nu färg till marinblått som skall stå sig bättre i solen. Kostnaden för detta var endast ca 8000:- Mycket glada för detta.

Hämtade även 2 st nysydda madrasser inkl nytt skum till en besättningshytt. Bara 2000 kr för detta var ju också helt ok. med riktigt bra hantverk o kvalite´

Några dagars jobb med riggning o montering av alla nya grejor. Sen var LAYA fin igen o vi var sugna att komma ut på sjön.

Vi puttrade sakta ut mot havet. Efter en stund gick temperaturlarmet till motorn. Vi fick segla tillbaks på en lätt bris o droppa ankaret igen... Motorgubben och medhjälpare kom o felsökte o testade en massa. Kom tillbaks dagen efter o spenderade timmar i det skållheta motorrummet. Det var termostathuset som var svårt att få tätt. Men tillslut så var det ok och vi körde en tur i skymnigen för att kolla att allt fungerade.

Nu skulle ju gubbarna iland... Allt lastades i jollen. Självklart la utombordaren av just då o vi paddlade in sista biten. Då öppnade sig himlen o världens tropiska åskväder brakade loss. Det öste ner så att det var som hinkar som plaskade ner. Hasse fick en mycket jobbig paddeltur tillbaks i ovädret. Samtidigt så fick Agneta struligt värre. Ankaret var ju ny ankrat och kraftiga vindbyar kom i samband med åskbyn. LAYA snurrade runt i vinden ioch var nära att driva in i en grannbåt. Bägge av oss var trötta o medtagna av ovädret.

Nu passade vi även på att bädda upp med våra nya bambulakan. De har en skön känsla i varmt klimat o blir inte så fuktiga som bommull. Verkar vara ett toppenmaterial för oss på båt i tropikerna. Men har många andra fördelar annars också. Läs mer på bambuboden.se skall bli intressant att höra besättningens åsikter.

Vi följde USA valet

Morgon utanför Yacht Haven

LAYA utanför Koh Hong

Äntligen på sjön igen

Häftiga öar i området

12-17 november

James Bond Island - Katabeach

Dagen efter lagades utombordaren snabbt. Det var skit i förgasaren. Sen halades ankaret o vi puttrade ut på ett vindstilla hav. Vi gick norrut upp till ögruppen där James Bond Island ligger. Ankrade utanför Hong Island där det finns en stor grotta som leder in till mitten av ön. Vi fick inte fara in med vår jolle men det var nog mest pga att de ville hyra ut kanoter.

Dagen efter for vi upp till Turistön James Bond Island där Mannen med den gyllene pistolen spelades in för många år sedan. Vi kunde inte ta oss tillräckligt nära med LAYA för det var väldigt grunt o vi hade inte lust att åka jolle så långt.

Dagen efter söderut till Koh Rang Yai halvägs ner på östkustwen av Phuket. Där stannade vi två nätter o jobbade med våra nya sidor till doghouset som skulle få tryckknappar på rätta ställena..

Tillfälle blev också att prova våra nya jollehjul. En för oss ny fantstisk bra konstruktion. Intresserade kan kolla hemsida här.

Färden fortsatte sedan runt södra udden till Kata beach där vi ankrade. Vår watermaker levererades o provkördes o fungerade INTE! Mycket felsökning o tillslut fick vi montera ur den igen för isärtagning. Nånting är inte rätt inuti.

Stor havsdyning började rulla in från Indiska oceanen vilket gjorde det omöjligt att vara kvar på Kata. Vi flyttade en bit söderut till Yanui Beach där det finns en ö att ligga bakom. Hoppas det funkar att ligga där i morgon då Ulla vår första besättning anländer!

Våra nya smidiga jollehjul

Lätta att fälla upp och ner

Mycket att skruva o reparera