Valhaj - Världens största fisk

Den stora valhajen

8:e Februari

Stora fiskar i havet!

Vi gav oss iväg tidigt på morgonen. Hade inte riktigt bestämt var vi skulle ha som delmål på väg över till Koh Lanta. Havet var spegelblankt och vi passerade Phi Phi i ett huj så vi fortsatte raka spåret till Lanta. Fram på eftermiddagen såg Agneta något i ytan föröver. Såg ut som delfiner och eftersom det var så spegelblankt togs kameran fram utifall vi skulle kunna få några fina bilder. När vi kom fram till platsen där vi såg fenorna i ytan upptäckte vi att det var 3 st valhajar som åt plankton. Kameran rasslade på när vi sakta snurrade runt hajarna. Den största var minst 6-7 m lång och  sedan var det 2 lite mindre. Runt valhajarna var det fullt med Remora/sugfisk som suger sig fast vid större fiskar och valar för att åka  snålskjuts och försöka snappa åt sig nåt att äta. Detta var första gången vi lyckats att se valhaj. Tyvärr dök de och försvann i djupet när vi började ta fram snorkelgrejorna. Men vi var glada för denna upplevelsen och bilderna vi fick.

Ytterligare information:

Valhaj på Wikipedia

Remora på Wikipedia

Äter plankton i ytan

Kan bli över 12 m lång

Fullt med Remora som följer hajen

Och väntar på något gott

9:e - 11:e Februari

Koh Lanta

Vi slappade o hade skönt på Koh Lanta. Långa promenader och storhandling på Lanta Mart som verkar ha allt i sitt sortiment. Till och med Kalles Kaviar och Ahlgrens bilar.

Relät till watermakern monterades och allt verkade fungera som det skulle. Mycket vatten producerades så vi skulle ha till nästa vecka.

Vi fick fika hos Sylla o Magnus som är här några månader,och kul att träffa folk från Jönköping igen.

En gammal kompis till Hasse dök upp efter över 30 år. Anne var här på semester. Blev en trevlig kväll o prata gamla minnen.

Lanta nästan som hemma

Trevligt återträff i solen

Agneta, Ulla, Agne & Åsa med kokosnötter på Koh Mok

12:e - 18:e Februari

Ny besättning

Agne, Ulla och Åsa mönstrade på för en veckas seglats. Agne & Ulla har ett hus på Lanta och varit här i många år. De såg oss förra året och fick då idén att ta en seglingsvecka med oss tillsammans med deras dotter Åsa. De har ett förflutet som b.l.a segelmakare och seglat mycket själva i sina dar.

Kursen sattes söderut i den byiga vinden. Stundtals var det 30 knop i byarna så bara genua och mesan. Vi droppade ankaret på södra Lanta i Kantiang. Middag på trevlig restaurang.

Dagen efter gick vi till Koh Mok. fortfarande rätt kraftig vind så vi fick segla lite försiktigt. Stundtals uppe i 9 knop. Ankring i Charlie bay och tuk tuk till byn där vi vandrade runt o tog en mangoshake. På kvällen middag på vår favoritrestaurang på Koh Mok som heter Ko Yao och ligger vackert på en udde. Familjen som driver detta känner igen oss och tycker det är så kul att vi kommer. Allt verkar kosta 90 bath på menyn så det är både billigt o gott. När vi skulle gå fick vi en vattenmelon som present.

Dagen efter utflykt till Emerald Cave tidigt på morgonen innan alla turister hade kommit. Ett tag var vi ensamma därinne. Fantastiskt vackert. Sen drog vi över till Koh Kradan. där vi snorklade o utforskade ön. Ville inte ligga där över natt så vi åkte tillbaks på eftermiddagen o ankrade i vår vik på Koh Mok igen. Middag på samma reastaurang,och nu fick vi en ananas...

Vi satte sedan kurs norrut igen och seglade förbi Koh Lanta o anlände till vår favoritö Koh Jum på eftermiddagen. Promenad på stranden och middag på den lilla resorten Sunsmile där vi alltid blir väl mottagna.

Dagen efter tog vi en taxi in till den stora byn på Jum där vi vandrade runt o tittade. Denna ö är faktiskt väldigt fin. Lugnet råder o det känns som Thailand för 20 år sedan. Hoppas det inte blir förstört av turisthorder o krims krams. Vi stannade här 2 nätter innan vi fortsatte mot Phi Phi. När vi ankrat här var det rulligt värre. Dyning kom in i viken o tillsammans med alla färjor o båtar som kilar ut o in o ger svallvågor blev det ett jobbigt rullande. Middag på Annas en annan favoritrestaurang. Kul att fått visa upp Thailand från en annan sida till så vana Thailandsresenärer. De var mycket glada att fått se lite nya miljöer så nära men ändå så olika. Vi har också haft intressanta diskussioner om allt möjligt och haft trevligt ombord.

Dagen därpå avfärd till Lanta igen där denna vecka avslutades.

Vår tuk tuk chaufför som fixade kokosnötter

Hasse fick en med

Åsa, Ulla, Agne & Hasse gör sig klara för Emerald Cave

Man får simma in i grottan

Vacker mussla på Koh Kradan

Agneta i Fantomendräkten

Muslimsk by på Kho Jum

Byn på Koh Jum

Ett par svalor vilar på en stolpe