14/6 - 21/6 2009

Köpet Klart!!

Kontraktet klart

Hanslaget efter köpet!

Avresa från Jönköping kl 10.00 och styrde mot Göteborg. Fick stanna på vägen och fylla på luft i däcken för bilen var full lastad..!

Anlände till Öckerö vid 13 tiden och vi åkte hem till säljarna Sven-Erik och Inger och gjorde klart affären med kontrakt och slutbetalning. Självklart tog vi ett sedvanlig bild vid nyckelöverlämnandet.

Sedan fortsatte vi ner till Båten där vi lastade ombord allt. Det tog en god stund och vi fick gå många gånger mellan bilen och båten.

Sven gick igenom ALLA tekniska finesser ombord men det är inte säkert att vi fattade hälften ens för det är MYCKET att gå igenom!!

När Sven hade lämnat oss satte vi oss och Agneta dukade fram grillad kyckling och potatisallad som hon varit och handlat under tiden Sven gav Grand Tour.

MEN mat blev det inte direkt utan först var vi tvungna att under högtidliga former öppna en flaska Champagne och skåla in köpet. Vi är nu jättenöjda och kan inte riktigt fatta att det är sant. NU är vi här och vi är lyckliga ägare till en alldeles egen båt (skepp).

Efter middagen har jag suttit och fixat in anmälan till Post och Telestyrelsen för VHF radion ombord och anmält oss till Sjöräddningsällskapet.

Blev en sen natt innan vi kom i kojen. Vi satt upp länge och pratade o njöt.

Loggbokskrivande

Skriver loggbok vid navigationsbordet

Champagne

Champagne att FIRA med

Måndag 15/6

Inte VI!!

Upp tidigt! Vi gick och pillade i båten o utforskade allt vi såg. Kl. 10.00 kom Sven och överlämnade mätbrev och papper han haft i bankfacket, under tiden drack vi en kopp kaffe tillsammans.

Sedan tog vi bilen in till fastlandet och körde till Sea Sea i Björlanda för att titta på båtgrejor. Självklart köpte vi något och det blev 2 st plattfendrar som kan vara bra att ha vid slussningen. Sedan till Ica Maxi där vi bunkrade massor med mat,

Efter hemkomsten var vi i Svens sjöbod och hämtade en massa gamla segel o andra bra båtgrejor som hör till båten. Därefter blåste vi upp gummijollen och hissade den i dävertarna samt monterade focken.

På kvällen kom Mats och Mia med barna och hälsade på. Mats skall mönstra på på onsdag och vara med i 10 dagar o segla. Sedan lagade vi middag o satt i sittbrunnen i det härliga vädret. Men nu börjar det dra i seglartarmen o vi är sugna att ge oss ut....

Senare på kvällen blev det lite kyligt så vi beslutade att sätta upp kapellet över sitt brunnen. Det var JÄTTEFINT och säkert kan 10 pers sitta skyddade från väder o vind därunder. Samtidigt upptäckte vi ett solskydd som täcker hela ytan från stormasten till akterdäck. Fint att ha på platser med starkare sol än här.

Efter lite ljug i sittbrunnen blev det en tidig nattning!

Hallå Kaj!

Agneta fikar i solen.

Gummijollen uppblåst o klar för Sjön!

Tisdag 16/6

Sov gott i natt och vi var utsövda när vi gick upp o lagade frukost. Kl. 10.00 kom Sven och efter lite genomgång av motorer o dyligt gav vi oss iväg för att tanka diesel på Björkö där det finns en sjömack.

Första gången vid rodret kändes nervöst. Men jag måste säga att för att vara en så lång båt så var den väldigt lättmanövererad. Tilläggningen på Björkö gick fint och snart hade vi tankat upp den lilla dieseltanken så den är full. Sen gick vi tillbaks till Öckerö och lagade lunch som intogs i båten.. Sen följde några timmar till då vi kröp o krälade runt och gick igenom båtskötsel. Jag har skrivit upp en checklista som kan vara bra att ha. Gick även igenom ritningar så att vi vet var alla skrovgenomföringar sitter och vad de går till. Det är mycket teknik på båten som skall ha vatten in o ut på olika sätt.

Hela besättningen passade på att duscha så att vi är fräscha i morgon då det bär av på egen hand mot Läsö i Danmark. Middag blev korv (kaav) med bröd och vi satt på kvällen och planerade morgondagens segling. HÄRLIGT ATT ÄNTLIGEN KOMMA UT PÅ HAVET!!!!!

Efter Tankningen!

Onsdag 17/6

Första dagen på egen hand!

Mot Läsö!!

Mats!! NY Besättning!!?

På väg mot Läsö Göteborg i bakgrund

Mats Skotar hem...Pust!!

Tidigt var vi uppe utan väckarklocka. Nu var vi på hugget och käkade en snabb frukost och sjöstuvade båten. Sven kom med en tom dieseldunk som kan vara bra att ha samt gick igenom ventilerna på grovfiltret till bränslet som han och vi missat.

När jag var inkrupen längst in i motorummet ringer min mobil det var Mats som stod på bryggan och anhöll om att få gå ombord. Självklart fick han det och den nya besättnings medlemmen dokumenterades när han gick ombord.

Sedan gav vi oss av från båtens gamla hemmahamn Öckeö och Sven stod på bryggan och vinkade. Vi gick per motor förbi färjan och satte sedan segel vid Fotö där Sven sagt att han skulle stå och ta en bild. Rak sydvästlig motvind hade vi och vi kryssade ut mot Vinga och Trubaduren. Vi provade också att sätta hela segelstället med genua, fock, storsegel och mesan. Tyvärr var det ingen vind så vi revade och satte kurs mot Läsö för motor.

På vägen förättades dop av Mats som aldrig seglat utanför svenskt vatten (han har aldrig seglat överhuvudtaget). Vid gränsen dök Moder Svea upp i manlig skepnad och tvingade i Mats en frusen köttbulle.

Rätt som det var dök det en tumlare upp!! Tumlare är en liten delfin som lever i nordiska vatten. Jag har bara sett tumlare 2 gånger innan så vi får ta det som ett gått tecken.

Strax innan Läsö provade vi på att fiska makrill med klent resultat. Inloppet till Österby på Läsö var lite dolt så vi fick vara lite försiktiga vid angöringen. Men all gick bra och en trevlig hamnkapten stod och mötte oss på bryggan.

När vi lagt till gick vi upp till närmsta affär och köpte en flaska whiskey som seden sig bör: När man lagt till i sin första hamn med sin nyanskaffade båt skall man snabbt gå och köpa en flaska whiskey och bjuda sin besättning på. Dock måste det vara whiskey kvar i flaskan som sparas på båten och denna får endast drickas upp när man säljer båten eller den sjunker!!

Sedan grillade vi hamburgare o drack gott vin...

Distans 37,4 Nm

Gångtid 7:29

Köttbulledop!!

Dansk Gästflagga hissas

Fiske utan Napp!

Whiskey i efter tilläggning!!

Flaskan som nu ligger ombord.

I hamn på Läsö

Torsdag 18/6

Kuling och generatorproblem

Dansk gästflagga och JSS flagga

Sov länge, det var skönt. Under natten hade det blåst upp rejält och regnat floder. Vinden hade ökat rejält och det blåste ca 12-14 sekundmeter så det var skönt att vi skulle ligga still på Läsö.

Efter frukost tog vi en promenad. Mats ville gå till golfbanan o kolla så vi knallade i väg 3 km. Väl där var restaurangen stängd så vi fick inget att dricka som vi hade räknat med. Sedan gick vi hem på stranden och det var tur att vi hade vinden i ryggen för sanden yrde som en bläster.

Lunch skulle vi laga i båten. När vi satte på spisen hade vi ingen el. Det verkar som att elen gått på hela bryggan. Beslutade då att sätta på generatorn som vi bara hade provkört 1 gång innan. Tyckte den lät konstigt och den hackade o pustade. Upptäckte då att det bubblade i grovfiltret till dieseln, den sög alltså luft!! Pratade med Sven på Öckerö och han kom med lite goda råd. Upptäckte sedan att det läckte diesel från det ena grovfiltret. Som tur var fans det nya packningar ombord så vi tömde filtret, skruvade isär det och hittade en liten metallflaga som fastnat i packningen. Där var alltså felet. Bytte packningen, fyllde upp systemet med bränsle, luftade ur på motorn och på spridaren. Efter några startförsök så hoppade den raskt igång igen o nu går den som en klocka. Det var faktiskt tur att det hände nu, för jag fick en chans att gå igenom bränslesystemet och lära mig hur det fungerar.

Vinden har hållt i sig hela dagen men solen skiner så det är riktigt skönt ändå.

Det var LÅNGT till golfbanan!

Den lille Havemanden

Promenad på stranden

Luftar generatorn

God Dessert!!

Fredag 19/6

Midsommarafton

Stor flaggning på Läsö Midsommarafton till ära.

God sömn och vinden hade mojnat under natten. Vi tänkte hyra cyklar efter frukosten och packade ihop o gick upp till cykeluthyrningen. Just då kom det en rejäl åskby med efterföljande ösregn så cyklingen fick vi glömma. Efter nån timme slutade regnet så vi gick en ”liten” promenad på 1,5 mil... pust!! Det var på svaga ben vi stapplade in på bykrogen och fick oss en pilsner och en gammeldansk.

Därefter intogs en rödpölse i båten innan vi gick på invigningen av en ny fiskaffär i hamnen. Där bjöds på vinprovning och öl så det var ett glatt gäng som gick till båten och började förbereda midsommarmaten.

Otroligt god och traditionsenlig middag med sill, färskpotatis o snaps intogs i sittbrunnen. Vi dukade upp en härlig buffé som alla fick plocka av. När vi nästan hade ätit klart så kom en i besättningen på att han hade varit o köpt havskräftsskärtar tyvärr såkan jag inte äta detta längre för jag tål inte skaldjur så jag tyckte inte något var konstigt... Efter en stund så sa Agneta att de var lite sladdriga och det upptäcktes då att de var råa. Men kan man äta sushi så gör nog inte så mycket att en del råa havskräftor slank ner. Nu får vi fixa dessa i ugnen till kvällen i stället.

Hade en trevlig midsommarafton i läsö och vi satt uppe länge o ljög...

Börjar att fylla på sig inför midsommar

Mats letar efter vatten under vår vandring!?

Vi gick eftrer stranden hem.

Trötta kom vi änligen fram till bykrogen

Midsommarbuffé

RÅA!! Havskräftor

Till och med kompasshuset var utsmyckat

Vindstilla med fina regnbågar på midsommarafton

Lördag 20/6

Cykeltur på Läsö

Tångtak på huset

Vaknade i dag vi 9-tiden och kollade vädret. Vinden ligger fortfarande på ca 10-12 m/sek nordvästlig vind så det var inte läge att ge sig av mot Skagen.

Istället hyrdes cyklar och vi cyklade till Byrum ca 1,5 mil bort. På vägen stannade vi och tittade på ett gammalt hus med tångtak!! Tydligen lägger de tång på taken här på Läsö och antagligen håller det tätt också. Ser i alla fall kul ut med det tjocka taket.

Därefter åkte vi till Byrum där vi drack kaffe. Cyklade sedan till Läsö Saltsyderi där man gör Läsösalt. Det var kul att se hur de på gammalt sätt kokar havsvatten i stora kar och utvinner saltet. Det fanns även en butik och naturligtvis inhandlades salt att ta med hem.

Därefter handlade vi i Byrum mackor o pilsner som intogs i det fina vädret. Cykelturen hem gick lätt för vi hade medvind.

Middag intogs på bryggan. Grillad karré o pastasallad. När man grillar får man passa sig för måsarna o trutarna vänta bara att man skall vända ryggen till så de kan sno en köttbit.

Saltframställning, här kokar man vattnet

Förrådsbassängen av havsvatten

Salt färdigt att säljas

Förbereder grillmaten

Söndag 21/6

Mot Skagen

Mot Skagen!!

Var uppe vid 8-tiden o åt frukost. Under natten hade vinden mojnat och det var vindstilla. Sjöstuvade allt och gav oss i väg strax innan 10.00. Spegelblankt hav och inte en vindpust så vi fick gå för motor hela vägen. Stannade på vägen o fiskade utan resultat. Ingen fisk till middag i kväll...

Lunch intogs under färd: Rödpölse o pilsner. Såg även flera tumlare utefter seglatsen.

När vi kom fram till Skagen kl.15.00 så hittade vi en plats längst in i hamnen. Gick fint att vända o få aktern inåt även om det såg omöjligt ut från början.

I morgon blir vi kvar här och skall utforska nordspetsen på Jylland.

Middagen intogs tidigt till den hungriga besättningens glädje. Sittandes vid bästa bord på Skagen (i sittbrunnen)mitt i allas beskådande.