Asturien & Galicien

Mellan 14:e och 26:e oktober var vi hemma i Sverige en sväng. Vi flög från Bilbao till Göteborg och tillbaks samma väg. Hasse hade ett uppdrag på Par Bricole och Agneta passade på att jobba lite på Art Clinic och HV-sjukvården. Lite kul o träffa barnbarnet Elmer som nästan fyllede 1/2 år, barnvakterna var redo.

Skinkor i långa banor i affären

26-27/10 Bilbao-Laredo

Vi landade strax efter kl 23:00. Parkeringen där bilen stod stängde kl 23:30 så vi ringde dem direkt ifrån planet. De fattade nog inte riktigt utan de sa att vi skulle gå direkt upp till avgångsnivån där de skulle hämta oss. När vi efter ett bra tag blev utsläppta ur planet sä sprang vi genom flygplatsen som gazeller! Lite kul var att Hasse sprang fel i en rulltrappa som halvvägs upp började gå nedåt.. hahah! Allt gick bra i alla fall och de stog o väntade på oss och körde oss till bilen som var utkörd ur garaget. Körde iväg en kilometer o slaggade under en gatlampa i ett bostadsområde.

Morgonen därpå drog vi iväg till en stor Carrefour butik och storhandlade o fyllde upp bilen med mat.

Kursen sattes västerut och vi hamnade på en gratisparkering utanför Laredo med en vidunderlig utsikt över hela stan och en jättefin playa.

På kvällen vid mörkrets inbrott kom ungdomar o satt o snackade och umgicks på parkeringen. Efter ett tag kom en omisskännlig doft från rökverken som det puffades på. Vi somnade in ovaggade till sorlet o dofterna utanför...

Fin utsikt från vår parkering

Fin solnedgång

Puerto de Vega

28-29/10 Ribadesella-Puerto de Vega

Dagens färd gick inte långt utan vi stannade i en turistort vid have... Ribadesella. Fint ställe men sömnigt nu när alla tuister dragit hem. Själva centrum var lite mysigare men lockade inte till att stanna. Så det blev TV kväll i husbilen.

Dagen efter hittade vi en mysig liten hamn där det fanns en gratisplats för husbilar. Vägen dit var dock lite mer än spännande. Trånga gränder som blir smalare och smalare så man undrar kommer vi härifrån. Parkeringen var stor och lugn. Den lilla stan var bara ca 500 meters gångväg bort. Där var det fest denna dag med stort tält med musik och öl o mat. Men vi valde en liten fiskrestaurang istället och käkade magiska kammussslor och calemares. En smaskig dessert i form av en cheesecake som var ljuvlig.

På morgonen därpå tog vi tag i monteringen av vår nyinförskaffade DC/DC laddare som kommer att ge oss lite bättre laddning och mer kontroll över våra batterier. Vi monterade även en shunt där vi kan avläsa all laddning på ett bra o enkelt sätt.

Mysig liten hamn

Kammusslor smaskigt värre

Nya elinstallationen

Häftigt gräs växer överallt 2 m högt

30/10 Foz

Denna dag tog vi för ovanlighets skull in på en fin betalställplats. Skälet var främst att vi ville ha el så vi kunde ladda våra batterier fullt så att mätsystemen blev kalibrerade.

Fint ställe där ALLT fanns till priset av 13 euro så ungefär halva priset mot liknande standard på plats i Sverige.

Fin promenad ner till en strand med härlig sand och klart vatten som dock denna dag inte inbjöd till bad. Men riktigt härligt ställe.

Här på ställplatsen fanns allt som den hjälpsamme värden kunde fixa... hyra bil, låna cykel, billig diesel, utkörning av mat ja han kunde nog fixa allt...

På fina stranden väster i Foz

31/10 A Coruna

Färden fortsatte västerut över höga berg i ett riktigt skitväder. Regnet öste ner och vindbyarna höll på att kasta av oss från vägen. Agneta höll krampaktigt i ratten och lotsade oss sakta ner mot bättre väder. Det var inte roligt när bilen kastas i sidled trots att vi inte körde fortare än 40-50 km/tim.

Tillslut kom vi fram till A Coruna en stad vi känner till sedan innan. Det var hit vi kom efter vår seglats över Biscaya 2013. Och som av en händelse blev det att vi parkerade på samma marina som vi låg på då.

Den gamla stan är väldigt fin med trånga gränder där restaurangerna ligger tätt. De har även inglasade balkonger i A Coruna som är rätt typiska,så att  vara fönsterputsare eller glasmästare måste vara lönsamt. Mycket vandrande blev det och det var kul att vara tillbaks i denna stad igen.

Marinan i A Coruna

Agneta utefter hamnpromenaden

Inglasade balkonger överallt

Pimentos de padron

Ett skyltfönster till en restaurang

1/11 A Casilla

Efter promenad ut på den långa piren i A Coruna lämnade vi söderut. Vi hade strul med våra telefoner så vi ville vara kvar i Spanien en dag till så att vår nya leverantör hade tagit över våra nummer.

Vi hamnade på en gratisplats högt ovanför den lilla staden A Casilla. Där fanns en stor parkering utanför ett kulturcenter ( fint namn på ett gubbdagis med en liten restaurang där de pratade o hade trevligt ) Men bra ställe att övernatta på. När alla lämnat var det knäpptyst o vi sov gott.

I morgon blir det Portugal!!

Den välkända byggnaden i hamnen, marinövervakning

En riktig Jamoneria där skinkor hänger överallt

Längst ut på den långa piren