Feliz Navidad

14-19/12 Österut

Vi körde österut på A-7 och ibland på kustvägen N-340 när andan föll på. Vädret var riktigt dålig med ösregn och kraftiga vindar. Stannade en natt på en ställplats i Castell de Ferro. Rätt dåligt ställe där det bara fanns en (1) toalett för män och en (1) för kvinnor för ca 50 husbilar. Inte så trevligt. Dessutom blåste det på natten så vi trodde bilen skulle välta. I stan var allt stängt, så tyvärr ingen trevlig upplevelse.

Vi for vidare och såg att regnet borde lätta lite efter Cabo de Gata. Hamnade på en camping i Aguilas 2 nätter som var liten men rätt trevlig. Tyvärr var staden tyst och det mesta var stängt.

Vidare till Mazzaron där vi stod på en gata vid hamnen ihop med en hel radda husbilar. Bredvid låg en trevlig liten restaurang där det stod att man skulle boka bord så det gjorde vi till kl 8 på kvällen. När vi kom dit tände de upp restaurangen och gav oss ett bord. Vi käkade Paella för det bör man ju göra någon gång i Spanien den var god men hade nog varit trevligare om någon mer hade besökt restaurangen. Vi var helt ensamma hela kvällen hahaha..

Vidare till en ställplats utanför Cartagena där vi stannade i 2 dagar. Passade på att storstäda o slängde ut alla madrasser i solen som faktiskt visade sig.

Paella måste ätas en gång i alla fall

Storstädning måste göras ibland

Fin vägskylt

19-22/12 Julen kommer...

Vi hade lite dåligt med mat så vi stannade på Carefour utanför Cartagena. Passade på att storhandla kanske inte så mycket för jul men en o annan julmat hamnade ju i korgen i alla fall.

Sedan vidare till en stor gratisplats i Los Alcazares där fullt med husbilar stod. Men så tråkig! Regler i mängder att man inte fick ställa ut bord ha fönster öppna etc. etc.. Dessutom ser man knappt en människa utan alla sitter o trycker inne i sina bilar. Vad gör alla?? Är den ständiga frågan från oss. Man reser runt men pratar inte med någon utan drar ner gardinerna... Så tråkigt vi som gärna snackar med folk. Skiljer mycket på båtfolk.

Tråkig ställplats gratis men mycket förbud

Regler i mängder

22-23/12 Sant Pola

Vi anlände till Camping Bahia Santa Pola där vi bokat plats över Jul och Nyår. Vi kände att vi ville stå på bättre plats över helgerna. Dessutom har vi aldrig provat på att stå på camping så länge men nu var det dags.

Fick en fin men TRÅNG plats. Tog en bra stund innan vi hade flyttat bilen i sidled in i den korta platsen. Men tillslut var vi inne. Här var det svenskar överallt som välkomnade oss hit. När vi var klara passade vi på att ta ett bad i den uppvärmda polen innan vi promenerade in till den trevliga staden. Där satt vi på torget en stund innan vi käkade middag.Mycket spanjorer och nästan inga turister!

Dagen efter cykeltur runt stan innan vi stannade o handlade det sista till julmaten. Vi hade blivit medbjudna på julkalas med egen medtagen mat till gatan ovanför där svenskarna skall ha julfest.

Överraskade blev vi när vi fick en fin julklapp från campingen. Mycket uppskattat var det i alla fall.

Julbord på gatan

Julklapp från campingen - Uppskattat

24/12 JULAFTON

Kl 10:00 samling vid polen för ett glas cava och för de som vill bada med sång o ringdans..!?

Sedan förberedde vi maten. Vi var lite smarta o hade fixat matjesill med rödlök & hackat ägg med brynt smör till förrätt. Till huvudrätt en kall jultallrik med lite godsaker. Kl 14:00 var det dags och vi satte oss till bords. Sillen var mycket god som alltid, serverad med liten skvätt av vår egenkryddade Porsbrännvin som vi sparat till Jul. Å vad smart det var att vi fixat färdiga tallrikar. Så vi slapp fullt med kastruller o pytsar överallt. När vi var klara var det ju bara att förpassa allt till soptunnan så var det diskat o klart. Efter maten kom gitarren fram av vår granne Lennart o lite sång till kända låtar.

På kvällen gick vi in till stan och tittade på den stora julparaden. Ett otroligt påkostat tåg som säkert hade övats på länge. Mycket fint och riktigt sevärt. Kvällen avslutades på torget där vi satt o såg slutet på paraden över ett glas vin.

Fantastisk Julparad

Vår Julgran och Skum Tomte

Matjes med lök o hackat ägg med brynt smör - Mumma!

Jultallrik ala Spanien

Riktigt påkostad parad

Liten Julfilm

25-26/12 Juldagen o Annandag jul

Kl 11:00 aviserade våra grannar att då var det promenad med ett flertal svenskar om vi hade lust. Självklart hängde vi på. Vandringen gick ner till stranden och in till stan där vi drack kaffe innan vandring hemåt igen.

Annandagen var slö med promenad via fågelparken där flamingos går i saltbassängerna som finns här. Även ett saltmuseum med gratis inträde visar hur de utvinner salt från havsvatten i detta området. Sedan via marknaden innan stora affären Carrefour där vi handlade lite goda skinkor o korvar som vi skall ha med hem. På kvällen grill.

Rätt som det var knackade det på dörren. En kvinna hade cyklat omkull och någon hade hört att Agneta jobbat som ambulanssjuksköterska så hon fick rycka in o kolla upp. Var nog relativt OK men några stygn behövdes på närbelägna sjukhuset.