Kosgoda hos familj

"Vår nya familj"

20/1 Annorlunda boende

Utcheckning från strandhuset. Beställde en taxi efter vissa strul då de skulle ha hutlöst betalt. Tillslut fick vi tag i en bil som körde oss till Kosgoda 28 km under en timme för 110kr.

Framme på Gypsy Garden guesthouse mötte vi en familj som driver detta B&B. Mycket prat och uppvisande av sitt boende som ligger vackert i deras trädgård. Här finns rum med AC, Wi-Fi, Pool, frukost ingår och lunch o middag fixar de gärna. Vi käkade lunch ris med lokala tillbehör, Dahl, torkad fisk, etc..

På eftermiddagen promenad runt byn och sedan bad i poolen som var 50 cm djup. Därefter in i familjens lastbil för nu skulle vi på inköpsrunda. Haha.. trångt o stökigt. Fiskhandlaren, String hopper gubben(nudelknyten), wine store & mataffären. När vi kom hem långt prat över stekta prawns och inköpt lokal Arrak innan middag med String hopper och Butter chicken med sambal.

Trötta i öronen slocknade vi tryggt.

Dottern Sapna lagar god mat

Piyal visar stolt upp sin dusch

Shyamalie lagar sambol. Chili, lime och riven kokos

Stora prawns med en skvätt arrak

21-23/1 Familjeliv en ny upplevelse

Innan frukost skulle Piyal hämta bröd. Lastbilen lät konstigt i går och nu konstaterades att fläkträmmen var trasig. Då tog han sonens cykel o gav sig iväg till bageriet.

Mätta efter frukosten gav vi oss iväg till räddningscentret för Havssköldpaddor. Detta startades av Viktor Hasselblad så svenskar är mycket populära och vi fick en entusiastisk guide. På stränderna i närheten lägger sköldpaddor sina ägg och dessa plockas av fiskare som får betalt för att lämna in dem. Sedan grävs de ner i ny sand där de är skyddade under nät. Efter 48 dagar kläcks de och paddorna samlas in. Placeras sedan i bassäng där de får vara i 4 dygn och stärka sig innan de släpps ut i havet. De har även skadade stora sköldpaddor på rehabilitering i bassänger.

Alla måltider äter vi hos familjen. Visst finns det restaurang i byn men det är riktigt bra o hemlagat. Här känner man sig som en del av deras familj.

Tragiskt nog så dog deras hund när vi var där. Då åkte vi med lastbilen till ett tempel i en sjö. Fick åka båt ut till lilla ön där templet var. Där lämnade vi blommor och tände oljelampor och rökelse. Piyal och hans fru hade även en bönestund med en munk.

På eftermiddagen åkte vi till en vän till familjen som hade en specialbyggd båt för att paddla i lagunen. Med den gled vi fram genom mangroveträsket som i en tunnel. Tittade på fåglar som kom i flockar för att övernatta. Fin solnedgång.

Piyal är troende Buddist. Han tog oss till ett litet tempel dit inga turister får komma. Där tände vi oljelampor, rökelse och offrade blommor. Han bad för sin familj och för oss på 6 platser där olika gudar hade sina boningar. Han förklarade att detta var en mycket kraftfull plats.

På seneftermiddagen gick vi ner till stranden o avnjöt ännu en solnedgång.

Vid hemkomsten hade Piyals fru blivit sjuk. Feber från förmodligen ett infekterat sår på foten. Vi fick rycka in. Agneta kolla frun o Hasse hacka grönsaker till middagen.

Så var denna vistelse snart slut. I morgon efter frukost drar vi norrut utefter kusten…

Piyal på sonens cykel

Små sköldpaddor redo för att släppas ut

Att åka på flaket sittande på lösa stolar är helt Ok!

Vilande Buddha

Munken som körde båten ut till ön

Buddhist flaggor

Fläsk säljes så här... Kyl?... NÄ!!

I lagunen på paddeltur

Det lilla speciella templet

Fåglar i överflöd

Denna gudaboning har Piyal bekostat och byggt

Sista böneplatsen under trädet för alla gudar