Södra Spanien

Juletid i Spanien rätt mycket pynt

1-2/12 Fuengirola

Vi stod på den stora parkeringen mitt i stan tillsammans med massor av husbilar som stod där gratis. Vandrade runt i stan och passade på att tvätta på ett av de fina tvätterierna som finns överallt. Mycket välordnat med egen dosering av tvättmedel så det enda man behöver ha med sig är tvätten o pengar. Rent o snyggt och modernt.

På fredagen var vi tvugna att flytta då det är marknad på parkeringen på lördagar. Christer ville vi skulle titta förbi o hämta lite matvaror som han hade över för han skulle flyga hem på lördagen. Sedan åkte vi till Marbella till en läkare till Hasse. Envis hosta nu i 4 veckor efter förkylningen så behövdes kollas upp. Inget allvarligt konstaterades utan troligtvis hans kvalsterallergi som blossat upp efter förkylningen. Det blev lite piller för det.

Strandpromenaden

Storstädning på campingen

2-5/12 Camping La Bouganvilla

Vi tog in på camping några dagar för våra batterier behövde laddas upp och även vi tycker det är skönt med lite bekvämligheter som obegränsad dusch, el, restaurang etc etc. Passade också på att storstäda det var ett tag sedan så nu åkte alla mattor ut...

Lite promenader i området och ner till den milsvida stranden som kanske inte är lika fin som den väster om Marbella. Blev lite TV tittande med serier och hockey mellan promenaderna.

På söndagen tog vi bussen in till Marbella och tittade i den mysiga gamla staden. Nu är julpyntningen i full gång och rätt kul att se. Här ligger vi långt efter i Sverige.

Soluppgång i Fuengirola

5-7/12 Marbella - Besöka vän

Vi besökte våran vän Gitte som har en lägenhet härnere tillsammans med hennes familj. Hon var ensam härnere och vi passade på att parkera rakt utanför huset där hon bor. Inga problem alls. Ingen sa nånting även om de tittade med stora ögon på den stora husbilen som tog upp stor del av gatan.

Vi passade på att vandra rätt mycket. Ena dagen var vi in till Marbella centrum och överraskades av ett ösregn eller kanske en syndaflod. Det fullkommligt vräkte ner och det tog mer än ett dygn att torka upp skorna på Gittes element. Andra dagen till Puerto Banus för lunch.

Tredje dagen passade vi på att käka på en trevlig grillrestaurang där de serverade både god fisk pch kött.

Julskyltning i rondell

Utanför Gittes lägenhet

Julkrubbor finns på många platser

Här stod vi bra

Vid kraftigt regn då sprutar det överallt

8-9/12 Fuengirola - Var är telefonen

Vi lämnade Gitte efter frukost och satte kurs österut. Blev inte så långt utan vi stannade på en fin parkering utanför gamla slottet i Fuengirola. Därifrån var det bara 1,5 km att gå till det stora köpcentrat där vi handlade lite mat o dyligt. Innan hemgång passade vi självklart på att besöka toaletten...

Hemma i bilen igen ger Agneta upp ett tjut..! MOBILEN!!! Hon har glömt den på toaletten på ett gigantiskt köpcenter med tusentals personer som rör sig. Nu fick vi lägga in överväxeln o småsprang med raska steg tillbaks till köpcentrat samtidigt som vi kollade på Hasses telefon var hennes telefon var (Hitta Iphone). Halvvägs bort såg vi att telefonen flyttade sig lite och när vi kom fram fanns den INTE KVAR på toaletten. Men vi såg ju den på Hasses telefon och vi flyttade oss till vi var på samma plats o där där var en informationsdisk som hade telefonen. Det finns hederliga o snälla människor överallt! Muchos Gracias var vår översvallande kommentar.

Vi stannade här två nätter innan vi for vidare.

Vår gamla följeslagare Skum Tomte är med igen

Denna fjäril var genomskinlig

Fjärilar i alla former och färger

10/12 Benalmadena

Vi stannade till på en gigantisk gratisparkering mitt i Benalmadena. Tog en långpromenad utefter den fina strandpromenaden till den exklusiva hamnen som mer liknade ett shoppingcenter och ett tivoli än en hamn. Hahaha... inget för oss.

På eftermiddagen blev vi hembjudna till Lasse o Susanne som bor härnere på vintrarna. Trevlig kväll med god Spansk mat o dryck.

På morgonen därpå ösregn så vi körde upp till fjärilshuset i Benalmadena. Här i tropisk miljö har de tusentals fjärillar som flyger fritt bland de fina växterna. Mycket intressan då de visade upp hela livscykeln för fjärilarna och vi fick även se när de kravlade sig ut ur sina kokonger innan de flög iväg.

Agnetas favvofjäril

Gigantiska stalagtiter i grottan

Över 30 meter i höjd inne i grottan

11-13/12 Nerja - Frigiliana, vi går under jord

I Nerja fanns en stor central parkering med gott om plats. Nerja är en mysig by.

Vi fick värdefulla tips av Agnetas arbetskamrat som har hus här.

Under vår rundvandring hamnade vi på ett stort firande utanför kyrkan. Ingen aning om vad de firade men halva stan var samlad i fina kläder. Kyrkportarna slogs upp och en gigantist procession trädde ut. Först finklädda med guldstavar. Sedan barn i vita kåpor och sedan den stora attraktionen när de bar ut hela altaret i silver med en jätteställning i trä. Den var jättetung och många unga män bar denna på sina axlar. Vid ett tillfälle höll de på att tappa allt och ett sus gick i genom oss alla utanför men tillslut styrde de upp allt. Därefter kören som sjöng med stor inlevelse. Sen tog alla en sväng på torget och gick in i kyrkan igen - Mäktig!

Vi hade hört talas om den stora grottan i Nerja. Googlade lite på denna och såg att éntrekostnaden var 13 euro per person. Men med liten text stod det att ibland delas gratisbiljetter ut om man bokar dessa i förväg. Vi hade tur dagen efter fanns det biljetter kl 09:30 så vi är ju smålänningar och bokade dessa raskt. Dagen efter tog vi bilen upp till grottan och parkerade. Vi förstod att gratisbiljetterna var nog mest för Spanjorer för de frågade var vi kom ifrån med stora ögon. Grottan var fin, stor, sevärd och väl värd ett besök även till vanlig kostnad.

På eftermiddagen lokalbuss upp till Frigliania en liten by uppe i bergen som blivit utsedd till Andaluciens vackraste by. Riktig kul att knata runt i trappor upp i de smala gränderna och se fin utsikt över dalen under.

Här processionens höjdpunkt, var nog tung att bära

Början på processionen

Barn i kåpor

I Frigliana

Fin liten by men backig

Julpyntat Nerja

Jättemysigt

En 3 meter hög VIRKAD julgran!