Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

Position via AIS.

OBS visar inte alltid oss, pga otillräkneliga landstationer

,

Galicien

Tillbaks till startsida loggböcker  

La Coruna

11-14:e Augusti

La Coruna är en häftig stad. Här finns allt o lite till. Storstad med riktigt hög puls, samt små mysiga bakgator som man kan gå omkring i.

En kväll gick vi i gamla stan långt utanför turiststråken. Hittade en liten Jamoneria, slank in o tog ett fat lufttorkad skinka och två glas vin allt för 70 kronor. Därinne kom de boende i området in o köpte pålägg till kvällsmackan eller tog en snabb macka o en pilsner innan de for iväg igen.

Träffade 2st trevliga norrmän som är ute på samma tur som oss. Hade en trevligt kväll tillsammans som övergick i morgon innan vi pratat färdigt. Se deras blogg här.

Annars förflöt dagarna med cykelturer in till stan. Inköp av spanskt telefonabonemang så att vi lättare kan ringa i landet och även få internet..

Vi tog också en tur ut till fyren, Herkulestornet som är 1900 år gammal och det äldsta romerska fyrtornet fortfarande i bruk, Fyren sträcker sig 106 meter över havet. Imponerande byggnad.

AIS- problemet var löst men kom tillbaks på nytt sätt.... Nu lägger USB kopplingen till AISen av rätt som det är..?? Haft kontakt med Trueheading i Sverige som menar att detta är datorrelaterat.?! Jaja vi har fått igång en gammal Vistamaskin som verkar fungera. Men konstigt tycker vi att det är. Verkar som det strular med en 64 bitarsmaskin, så vi får väl se vad de kommer fram till. Ni kan i alla fall se oss nu igen på Marinetraffic.

En annan rolig sak som hänt är att vi fått svar på en flaskpost! En vecka innan avfärd skickade vi en flaskpost från Jönköpings hamn. Nu har en tjej som heter Ida 7år från Gislaved hittat den och lämnat ett meddelande på vår gästbok :-)

Träffade också en båthandlare från London som tyckte att LAYA var en väldigt fin o stadig båt i gott skick som kan ta en vart som helst. Kul att höra att fler tycker detta :-)

DSC_0117.JPG

I La Coruna virkar de blommor - behöver inte vattnas

DSC_0122.JPG

La Coruna Marina

DSC_0130-3.JPG

Cykeltur till Herkulestornet

DSC_0165-2.JPG

Cape Finistere

Cape Finistere

15:e Augusti

Nu var det dags att ge sig av från La Coruna. Vi hade kollat vädret och denna dag skulle vinden vara lite mindre från nordost. Vid Cape Finistere blåser det alltid och det kan vara grov sjö så det gäller att gå runt vi rätt väderlek.

Vi kastade loss kl 08.30 o gick med lätta vindar västerut. Sakta ökade vinden till ca 6-8 m/sek o vi vek av söderut. Hade bara genuan uppe då vinden kom akterifrån. Inga som helst problem och vi rundade udden som förr i tiden betecknades som The end of ancient world. Vinden ökade på så vi gick in i Ria De Corcubion där vi hittade en fin ankarplats längst in i viken.

Middag blev god extraalltpizza o en flaska vin...

AIS- problemet håller i sig. Den gamla datorn funkar det inte heller för. Konstigt är det när Trueheading säger att problemet beror på en 64 bitars dator... Men nu funkar det inte heller på en 32 bitars.... Undrar hur de menar nu!?

Just när vi skulle till att somna avfyrades det största fyrverkeri vi någonsin sett. Höll på i 20 minuter från 3 uppskjutningsplatser från stranden i viken med synkroniserad uppstkjutning. Mycket imponerande!! Undrar vad de firade?

Nu har vi varit på väg 2 månader. Hittils har vi gått 1809 Nm.

DSC_0177-2.JPG

För ankar i Muros

Ria de Muros

17:e - 18:e Augusti

Efter sjusovning :-) o frukost drog vi iväg. Akterlig vin på ca 8m/sek bara att åka med på genuan. 20Nm senare ankrade vi upp utanför Muros. Detta var en mysig stad med små gränder o vanliga butiker. Inget turistkrafs här inte.

Passade på att ta ett bad. Vi tycker att det är lite konstigt att vattnet bara är 19 grader så det går ju inte att ligga i hur länge som helst.

Stannade här även på söndagen. Muros var en riktig pärla som vi verkligen rekommenderar.

Träffade även ett mycket trevligt engelskt par ombord på Magnetic Attraction som vi umgicks med några timmar.

På söndagen drog vi in mot Vigo för att lösa motorproblemen.

Vi drabbades här av en brand ombord läs mer här

DSC_0181.JPG

God o nyttig middag ombord

DSC_0183.JPG

Vacker kväll i Muros

DSC_0003-1-1.JPG

Fullmåne i Vigo

Vigo

Motorproblem nu riktig verkstad!

19:e - 21:a Augusti

Vi valde att lägga till i Marina Davila Sport som ligger längst ut i den komersiella hamnen i Vigo. Fruktansvärt tråkig marina men nära till bra service. 5 min gångväg därifrån låg Krug Naval som är en auktoriserad Volvo Penta verkstad. På tisdag morgon kl 09.00 kom det en mycket trevlig servicekille. 23 minuter senare hade han monterat ner intercoolern och tagit denna med sig. Snacka om effektiv! På eftermiddagen gick vi till verkstaden för att få domen, vad som var fel och hur det skall fixas. Fick reda på att om kylelementet behövde bytas skulle detta bara i reservdelar kosta 16000:- Men de hade skickat iveg den till en annan firma som skulle försöka laga kylelementet. Tack o lov så gick detta att laga!! Under onsdagen kom vår servicekille tillbaks o monterade tillbaks allt. Provkörde o allt fungerade som det skulle. Vi fick också order att ge oss ut på sjön och köra motorn hårt med högt varvtal en stund för att se att allt funkade som det skall.

De dagarna vi väntade i Vigo hann vi med en massa annat också. Vi cyklade runt i stan som var fullständigt totalt ovänlig mot cyklister. Var lite jobbigt ibland i den tuffa trafiken. Vigo är också väldigt kuperad. En dag skulle vi till en butik högst upp i stan så det blev en svettig tur innan vi kom fram i den 34 gradiga värmen.

Vi passade också på att göra lite service av LAYA. Agneta målade om akterdäcket som var lite slitet o fult o Hasse monterade en ny motorrumsfläkt från Johnson pumpar. Mmm vad tyst o fint den gick.

Nu var det även dags att provköra Watermakern. Satte bara på den enl manualen och efter en stund hade den kört sitt första start program. Sedan var det bara att köra igång. Funkade hur bra som helst. Vattnet som kom ut smakade gott o var klart som källvatten.

DSC_0008-1-2.JPG

Vår duktige servicekille

DSC_0012.JPG

Intercoolern på plats igen. Nymålad o fin

DSC_0011-5.JPG

Ny motorrumsfläkt

DSC_0284.jpg

Provkörning av watermakern

DSC_0016-4.JPG

Gott vatten är det :-)

DSC_0019-2-2.JPG

Agneta med det nymålade däcket

Isla de San Martin

22:a Augusti.

Efter frukost så gick vi upp till marinakontoret för att göra upp notan. Det fungerar så att verkstaden skickar faktura till marinan så fick vi betala där. Kan väl vara bra på ett sätt men de lägger nog på lite för besväret. Notan på reparationen gick på 493 Euro. Det måste vi ju tycka är helt ok. Kunde blivit mycket dyrare...

Efter vi var klara så kastade vi loss och gick ut till öarna utanför Vigo. Droppade ankaret utanför en öde strand vid Isla De San Martin. Dessa öar är naturskyddsområde och man måste ha tillstånd för att ankra här. Vi kan väl säga att vi "hade" detta.

Det första vi gjorde var att byta oljan i motorn nu när den var riktigt varm. Vi har ju haft lite vatten i oljan ibland så vi ville byta till ren o fin. Gick lätt o bra med nyköpt elektrisk oljepump.

Vi tog en tur in till stranden, som var helt öde. Här fick man inte gå in på ön. Skyltar som upplyste om detta och stängsel. Så vi tog jollen över till närmsta ö Isla De Faro som är större. Här var fullt med turister som gick omkring på ön. Hittade även en stor tältsplats, så vi drog tillbaks till båten i stället.

I viken låg en norsk båt för ankar. Vi passade på att för första gången baka en sockerkaka ombord. Sedan åkte vi över till det norska paret o bjöd över dem på fika. Hade en trevlig pratstund ombord som sedan flyttades över till deras båt för ett glas vin.. Trevligt!

DSC_0022-2.JPG

Fin blomma på stranden

DSC_0030-2-2.JPG

Nybakad sockerkaka

DSC_0039-4.JPG

Fiskar som simmar i ytan o äter..

DSC_0042-2-2.JPG

Fyren på Isla De Faro - Kolla vägen!

Till nästa loggbok

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt