Norra Portugal

Viana do Castelo

23:e Augusti

På morgonen lättade vi ankaret från vår sista ankarvik i Spanien o satte kurs söderut mot Portugal.

Målet var Viana do Castelo dit vi skulle få en ny laddare skickad från Victron i Holland (den gamla hade gått sönder o Victron ersatte denna på garanti)

Vi hade också en gammal kompis Björn som bor där o han skulle vi passa på att hälsa på.

Dålig vind i princip hela dagen så genuan fick lite hjälp av sin goda vän järnhästen (motorn). Vid inseglingen till Viana do Costelo ökade vinden helt plötsligt till 36 knop. Detta i kombination med 4 knop motström gjorde tilläggningen minst sagt knepig...

Att dessutom marinan inte ville låta oss få en plats trots att vi ringt innan o kollat, gjorde oss lite frustrerade. Det skulle vara ett stort båtrace med formel 4 båtar hela helgen o den bryggan som vi kunde få plats vid var bokad för racets räkning. En viss diskussion uppstod och tillslut när de förstod att vi hade aviserat vår ankomst så fick vi en plats med näsan in vid bryggan som var menat för racet. Detta var första gången vi hade ringt till någon marina o det var ju tur:-) Tillslut var vi förtöjda vid pontonen i alla fall.

På eftermiddagen fixades ett portugisiskt telefonkort för telefon & internet.

Vår kompis Björn - Här god lunch

Bron över Rio Lima

Bron igen

Åhh vilket kött!

Ponte de Lima

24:e Augusti

På förmiddagen kom Björn. Han fick en rundvandring ombord på LAYA innan han tog oss i sin bil in i landet. Björn en före detta Jönköpingsbo som vi känner sedan många år tillbaks bor i Ponte de Lima ca 3 mil in i landet från Viana do Castelo sedan 4 år tillbaks.

Ponte de Lima ligger vid floden Lima som rinner ut bredvid vår marina.

Vi tyckte det var kul att komma in i landet en sväng. Vi har ju inte ens åkt bil på 2,5 månad så det var fint med vyerna i bergen. Ponte de Lima var en mycket vacker liten stad som kännetecknas av den romerska bron som leder över floden. Fantastiskt byggnadsverk som stått på plats 2500 år! Lunch intogs på en mysig restaurang i stan. Sen självklar promenad över bron o genom stan innan vi åkte hem till Björn & hans hund. Han bodde i en fin lägenhet med kanon terass där vi satt o snackade hela eftermiddagen. Rätt som det var började vi känna brandrök! Det var skogsbrand som hade blossat upp utanför stan o vi såg helikoptrar o en massa rök hela eftermiddagen. Tydligen mycket vanligt här nere med dessa bränder efter lång tids torka.

Efter solnedgången vandrade vi in till centrum där vi åt en fantastisk grillad köttbit o till detta gott lokalt vin. Vi såg också skogsbranden på avstånd med lågor som slickade natthimlen.

En mycket trevlig kväll o dag som avslutades med att en lokal taxichaufför o vän till Björn körde hem oss till båten.

Skogsbrand

Utsikten från basilika St Lucia

Här går det undan

Viana do Castelo

25-27 Augusti

På söndagen tog vi långpromenad genom Viana o utforskade stan. En också trevlig stad där det finns det mesta att köpa. Vi tog kabelbanan upp till toppen av berget där Basilika Santa Lucia ligger. En vacker o välkänd kyrka tillägnat helgonet vi firar 13:e december med luciatåg o sång.

Vi gick in i kyrkan som var fullproppad. Där försigick ett dop med en präst som vi tror skämtade hela tiden för församlingen skrattade väldigt ofta :-)

Det fanns också möjlighet att åka hiss upp 60 meter för att besöka toppen av kupolen av kyrkan. Sista biten fick man gå/klättra i en TRÅNG trappa. Där fick man inte ha anlag för klaustrofobi. Väl ute möttes vi av en sagolik utsikt som tyvärr skymdes lite av skogsbrandsdiset.

Väl tillbaks i marinan passade vi på att titta lite på båtracet. Imponerande hastigheter de kommer upp i. Verkar helt livsfarligt! En vindpust eller våg skulle välta dem direkt. Bredvid LAYA lyfte de i och ur alla båtar med kran. Var väl kanske lite trångt tyckte de kanske men det gick nog bra tillslut efter lite gapande o skällande båtarna och lyftchefen emellan. Det var i alla fall ingen som sa nåt till oss.

Måndagen förlöpte med att hitta en marinbutik som skulle finnas i Viana. Vi behövde få tag i ett NMEA interface till vår fortfarande strulande AIS. När vi tillslut hittade butiken så var det väl mest ett skämt. De hade lite fiskegrejor o visste inte ens vad en AIS var :-) men vi fick i alla fall se stan.

På kvällen kom det flera båtar o la sig bredvid oss däribland en norsk.

Tisdagmorgonen blev lite dramatisk. Längst in utefter pontonen hade en fransk båt blivit anvisad en plats. De hade blivit tillsagda att förtöja i en katamaran som låg där permanent. Under natten vid lågvatten hade katamaranen vridit sig så den franska båtens  pulpit kommit under nedgångsrampen till pontonen. När sedan vattnet steg så lyftes hela rampen upp i luften. Denna vägde säkert 400 kg, så deras båt och pulpit utsattes för stora krafter innan marinapersonalen lyckats palla upp rampen så de kom loss igen. Pulpit blev lite böjt, men hoppas det inte blev andra skador.

Vi fick också leverans av vår nya laddare/inverter från Victron. De hade skickat en större än den som gick sönder så det tackar vi för. Lite elgrejor inköptes hos elektrikern sedan monterades den under eftermiddagen.

På kvällen var det festival i stan. Folkdansare från hela världen var där o visade upp sig. Passade också på att gå ut och äta på restaurang. Soppa till förätt och en varsin grillad köttbit. Till detta 1 l av husets vin samt 1,5 liter vatten. Allt detta till ett pris som motsvarar 2 st dagens rätt i Jönköping.

LAYA var delaktig i racet

Vackra vyer i Viana

Stackars fransmannen har lyft upp rampen

God o billig mat i Portugal

Mexicanska folkdansare

Leixões - Porto

28:e - 30:e Augusti

På ondags morgonen gick vi till posten o skickade tillbaks den gamla laddaren till Victron innan vi kastade loss med kurs söderut.

Mycket svaga vindar så ingen vettig segling tyvärr utan järnhästen fick jobba på...

Vi gick in i Leixões som är hamnen precis norr om Porto. Där stod 2st marinagubbar och hjälpte oss in på en liten plats som kanste var gjord för en 10 metersbåt max. Men det gick fint tillslut... Undrar bara hur skall vi komma ut? Hoppas det inte blåser då.

Under torsdagen fortsatte eldragningen av den nya ladderen. Blev jättebra :-) Vi knatade också iväg till en riktig marin navigationsbutik. Där blev vi lovade att om vi kom tillbaks på morgonen därpå så skulle det finnas en tekniker inne som kunde hjälpa oss med NMEA interfacet till AIS:en.

Fick också ett mail från Per på SÄKRA försäkringar. Vi hade skickat ett mail till honom för att reda ut vår strulande reseförsäkring. Han fixade detta till oss och vi fick nu en reseförsäkring som vi behövde för 2 personer för 16500:-/år från och med 1:a september - SKÖNT!

På fredagsmorgonen besökte vi den lokala fiskmarknaden innan vi infann oss i marinbutiken och teknikern fixade en NMEA kabel snabbt o lätt för 10 Euro.

Sedan tog vi metron in till Porto, som var en fantatiskt vacker stad. Mycket backar upp från floden, med den gamla stan som är ett världsarv. Trånga gränder o trappor. Otroligt vackra vyer. Vi vandrade också över bron till andra sidan där alla portvinshusen ligger. Finns visst ett 40- tal kvar. Alla har rundvandringar o provsmakning. Vi tog ett besök på Croft. Där betalade vi 3 Euro/pers för guidning och provning av 3 sorter, Klart värt priset. Hela Porto anser vi vara väl värt ett besök. På kvällen kopplades NMEA kabeln in till AIS:en. Allt funkar nu som det skall. Konstigt bara att det skall ta sån tid att få en lösning från Trueheading men det är en annan historia där vi ifrågasatt deras kundsupport.

Fiskmarknaden i Leixões

Kyrka med kakelmosaik i Porto

Marknadstånd i gamla marknaden Porto

Bron över floden i Porto

Porto stad från "Portvinsidan"

Mitt i Portvinsdistriktet

Croft - Portvin

Gott!

Stor vinkällare med många ekfat

Aveiro

31:a Augusti

Vi gick i dåliga vindar till Aveiro där de inte har någon marina utan man går in i floden och in i en större bassäng vid sidan om floden där man kan ankra fint. Vi tog en tur in till byn o tittade lite på de sömniga trädgårdarna utefter gatorna. Många fina hus, nån hade stensatt hela trädgården så de slapp att klippa gräset, bara att sopa ibland. Fanns säkert 8-10 st restauranger o caféer i byn, undrar vem som äter där?

På vägen hem till LAYA blev vi ombordbjudna till ett trevligt norskt par som låg med sin båt bredvid vår se deras blog här. Blev en trevlig pratstund över ett glas vin. På kvällen passade vi på att slänga en köttbit på grillen. Jättegott o trevligt.

Aveiro strand o fyr

Fiskebåtar förtöjda efter floden

Pittoreska kakelhus

Härlig solnedgång med fyren som visar vägen

Flaggan hissas på militärförläggningen

Figueira da Foz

1:a September

Under natten gick ankarlarmet, inte för vi draggat utan för att vinden mojnat så vi hade rört oss utanför vårt larmade område. Inga problem utan bara att konstatera o somna om. Däremot på morgonen då blåste det från "fel" håll så vi vred oss o vi hamnade ivägen för en färja som for mellan vår by och Aveiro. Mycket irriterad färjekapten som hötte med näven både åt oss och norrmännen :-) Vi skulle flytta på oss o skulle dra igån motorn.... DÅ strul igen! Startade dåligt o lite vatten i oljan igen!? Helt förtvivlade drog vi upp ankaret o satte kurs mot nån marina där det finns service. Kontaktade Volvo Penta action center som upplyste att närmaste är i Peniche. Lite för långt att dra på en dag så vi gick in i Figuera da Foz för natten. Där mötte oss en uniformsklädd man från marinan som klarerade in oss (tror inte att Portugiserna fattat att vi alla är med i EU)

Där passade vi på att tvätta av LAYA från allt sot som kommit från alla skogsbränder. Det var riktigt svart på en del ställen, skönt att få rent igen.

Denna dag passerades 2000 Nm sedan vi lämnade Jönköping.

Delfiner i kristallklart Atlantvatten

Nu funkar AIS:en igen

Fyren utanför Peniche

Peniche

2:a September

Drog iväg tidigt för att komma fram i tid.

Nu på morgonen startade motorn hur fint som helst o visade inget vatten i oljan. Vi är väldigt konfunderade över detta o måste reda ut vad det beror på.

På vägen ner till Peniche ringde vi till verkstaden och de hade möjlighet att komma direkt på kvällen när vi kommit i hamn. På vägen ner mötte vi massor med delfiner igen som lekte runt båten i det klara vattnet.

Väl i hamn ringde verkstaden o meddelade att teknikern hade rest bort o kom inte hem förän på onsdag. De erbjöd en annan firma som inte kunde engelska så vi beslöt att vänta till onsdag i stället. Vi ligger ju fint här. Vi får väl cykla runt i stan o montera solpaneler under tiden. Det finns alltid en massa grejor att göra o laga ombord.

Vi har också bokat nu på Gran Canaria innan vi drar över Atlanten. Bokat plats i Puerto Mogan så vi har en garanterad plats :-)