15-16/7 Besättningsbyte. Dramatik i Corrywreckan

15/7 Besättningsbyte

Tidigt på morgonen var Per tvungen att lämna oss för han hade ett flyg att passa från Edinburg och tog tåget kl 08.11 från Oban. Han hade fixat så att färjan körde en extratur för att han skulle hinna in. Det blev ett avsked på bryggan och vi vinkade allt vad vi kunde.

Sen drog det stora tvättracet igång... Vi hade 4 tvättmaskiner att köra och sen skulle det tumlas också för att vi skulle ha rena sängkläder och handukar till den nya besättningen. Detta tog nästan hela förmiddagen för maskinerna var väl inte de snabbaste..

Louise & Bert skulle lämna med 12 färjan till fastlandet. Denna färja dök aldrig upp på grund av motorproblem. Deras tåg skulle gå strax innan kl 13.00 så vi blev lite nervösa att de skulle missa tåget. Agneta lyckades då att hitta en lokal ostronodlare som raskt skutsade oss in till stan så att de hann med sitt tåg.

Nu hade hela den gamla besättningen lämnat oss och de kommer alltid att finnas i våra hjärtan som en av våra besättningar. Allt har funkat bra och vi har haft många skratt ombord.

Träffade nya besättningen inne i stan. De består av Björn, Linda, Anna och Hans. De verkar redan ha funnit varandra och delade till och med ett familjerum i natt på vandrarhemmet. Verkar jättebra :-)

Hans och Anna tog färjan ut till LAYA med all packning och Hasse, Björn & Linda gick till Tesco som är den lokala mataffären. Där gjordes en bunkring av mat o andra godsaker.

Tillbaks på LAYA stuvades allt in och alla fann sina platser ombord. Vi tog en kopp kaffe o gick igenom säkerhet och annat viktigt ombord. Därefter tog några en promenad i ösregnet och Hasse & Agneta lagade den traditionella välkomstmiddagen. Denna gång bestående av marinerad ungsgrillad kyckling med balsamico glaze, ris och en mumsig kall sås. Till detta några glas vin och vi hade en trevlig kväll tillsammans....

Louise & Bert Väntar på färjan

Anna, Björn, Linda & Hans i sina nya besättningströjor

Mumsig Kyckling

16/7 Dramatik i Corrywreckan

Efter en stärkande grötfrukost kastade vi loss i ett intensivt regnande. Gick söderut från Oban och kom ut på en större fjärd där fulla segel sattes och besättningen fick känna på lite härlig segling. Efter hand ökade vinden till ca 7-8 m/sek så det var fin kryss stundtals. Vi gick in genom Sound of Luing straxt norr om Scarba. Ner mot Corrywreckan som är sundet mellan Scarba och Jura.

Corrywreckan är världsberömt farligt sund känt för KRAFTIGA tidvatten och virvelstömmar. Vi närmade oss försiktigt sundet inte förr att gå igenom utan för att få en glimt av strömmarna. Till en början såg allt lugnt ut och vi närmade oss mitten på sundet... DÅ ökade strömmen och vi började dras ut genom sundet. Vände raskt på LAYA och satte motorn på driv tillbaks. Vi hade även seglen uppe. Som mest hade vi 6 knop i motström... Då var vi inte ens i närheten av de starkaste strömmarna som vi såg på avstånd. Linda som stod vid rodret fick kämpa för att hålla kursen tillbaks mot lugnare vatten. Detta var en spännande erfarenhet även om LAYA är så stadig att det aldrig var någon fara. Mitt i sundet såg vi även Tumlare som simmade runt båten. Säkert är detta strömmande vatten fullt av god fisk att äta.

Sedan stävade v i 2- 3 knops motström ner utefter östra sidan av Jura.

På väg ner genom Jurasundet blev vi uppropade av Olivia som hade mött oss utan vi sett dem. Olivia är en Svensk segelbåt som varit i Karibien och vänt. Anna har haft kontakt med dem så de hade en pratstund via VHF.

Vi anlände kl 19.00 till Craighouse som är huvudby på Jura. Där finns en affär, ett hotell, en restaurang, en pub och naturligtvis ett distelleri. Vi kunde inte ta en av deras bojar utan vi fick lägga ankaret en bit bort.

Det blev aktergrillat kött till middag, smakade bra. Sedan fick vi göra oss klara för en stökig natt för det var KULING varning utfärdad för området......

Nya besättningen på väg.....

Anna o Björn spanar

Linda vid rodret

Gulf of Corrywreckan

Agneta filmar skådespelet

7 knop fart genom vatten, 1,2 knop fart över grund!!!

Virvelpool

Tidvattenvågen i Corrywreckan. Varning för sjöfarare!!