15-19/7 2010

Motala

Segling och stad...

Louise o Hasse hissar mesan

Vi halade upp ankaret ur leran och gav oss ut på Vättern med kurs mot Motala. Ja kurs blev det ju inte direkt då vi hade rak motvind ca 8 m/sek. Utan kryss blev det istället. Vi gjorde fantastiskt fin kryss och klarade oss på 3 kryssben direkt in mot inseglingen till Motala. Totalt avverkade vi 22,8 Nm mot raka vägen ca 16 Nm, det får man väl se som helt OK.

Mitt ute på sjön passerade vi ett par kompisar Uffe & Annelie som var på väg till Lilla Röknen.

Väl framme i Motala tog vi en plats precis innan bron där vi vet att vi kan ligga utanför Göta Kanalbolagets huvudkontor. Turbåten Kung Sverker ligger framför oss och vi frågade deras kapten om vi kunde få köpa lite ström. Vi betalade 100:- och han låste upp skåpet. Vi skulle koppla in 16A, 3fas så kabel drogs och vår lilla bygg-elcentral kom fram. Då fipplade Hasse till och PLUPP!!! - åkte elcentralen i sjön. Har man tappat nåt så är det bara o dyka i och hämta upp den igen men vi vågade ju inte koppla in el i den innan den torkat igen. Så det blev vanlig 220 anslutning istället.

Louise & Agneta var på bio på kvällen och Hasse slappade i båten.

Fredagen 16/7 låg vi kvar i Motala. Vi var på Motala båtvarv och gjorde lite småinköp. Agneta och Louise rände i affärer och Hasse gjorde lite småreparationer ombord, bla. limmades och skruvades durken i sittbrunnen samt vanten spändes där det behövdes.

God middag i sittbrunnen där vi satt och tittade på alla som hade problem att hitta kajplats...

Louise tog tåget hem den 17:e och vi hade ett ordentligt åskväder i hamnen så vi stannade kvar totalt 3 nätter.

Ja nu är den uppe!!

Uffe & Annelies båt vi mötte på sjön

Louise läser och solar

Fyren på Fjuk

Louise står vid rodret under insegling till Motala

Hasse har bärgat elcentralen

Vår fina plats utanför Kanalbolagets kontor

DIANA lägger till i Motala

18/8

Kyrkogårdsön

Segling och besök

(Kunde blivit dyrt!!)

Härlig segling

Efter frukost gjorde vi LAYA färdig för avfärd. Vi kastade loss vid 11 tiden. Det kom en kraftig vind rakt in i hamnen förifrån och Hasse beslutade att på ut på ett förspring för vi hade en stor motorbåt väldigt tajt bakom oss. Mitt i denna manöver tappar vi kontrollen över förskeppet som blåste ner mot den finaste och största motorbåten i hela hamnen.....!! Hasse backar så långt det går tills jollen tar emot DIANAS för. Trots detta kom vi inte förbi med fören och Agneta och en vettskrämd norrman kämpade förtvivlat för att inte vårt ankare skulle riva upp sidan på båten. Hasse fick släppa ner jollen i vattnet och kunde på så sätt komma 1 decimeter längre bak så vi kunde gå fria.

Allt gick väl men det var nära att det kunde blivit VÄLDIGT dyrt! Man lär sig på detta i alla fall.

Fin segling över till Kyrkogårdsön med bara genua och mesan i en frisk vind på 10-12 m/sek.

På vägen passerade vi Erkerna, några öar som invaderats av skarv som skitit ner hela öarna så att inget växer längre. Ser inte så kul ut.

Väl framme släpte vi ankaret i viken. Agneta började med lunch och Hasse gav sig iväg i jollen för att hitta våra vänner Gittan & Mattis som var på väg norrifrån med sina kajaker. Efter ett tag kom de tillbaks och vi hade en trevlig eftermiddag och kväll tillsammans med god mat och ett glas vin.

Inget växer på dessa öar

Mattis i kajaken

Gittan på väg

Mysigt på fördäck

19/7

Djäknasundet

Dödssundet & Promenad

Agneta navigerar genom Dödssundet

Efter frukost gav sig Mattis & Gittan iväg i sina kajaker. Vi halade upp ankaret och provade en ny ankarkättingborste vi köpte i Motala. Man fäster den runt kättingen och drar den upp och ner när man halar upp ankaret, på så vis får man bort all lera som brukar fastna i kättingen.

Vi satte kurs ut genom Dödssundet som ligger på Kyrkogårdsöns södra sida (vilka namn!) ett trång sund där det gäller att hålla tungan rätt i mun!!

Därefter gick vi ner till Djäknasundet där vi kastade ankar.

Vi tog en långpromenad genom skogen till Granvik där det intogs en glass och en kopp kaffe. Sedan tog vi stora vägen tillbaks. Vi hittade massor av smultron och blåbär på vägen Vilken sommarkänsla!

Middag ombord med bra DVD film, för det var lite mulet och kyligt.