24/7 - 28/7 2010

Karlsborg

Styv kuling & Besättningsbyte

Sjöräddningskryssaren från Karlsborg

Vi lämnade Djäknesundet och kryssade 2 ben norrut, frisk vind ca 8 m/sek. Alla tyckte det var toppen att få känna på LAYAS segelegenskaper. Därefter vände vi mot syd ock hade en fin läns mot Karlsborg. På vägen dök sjöräddningskryssaren upp från Karlsborg i full karriär norrut. Hoppas det inte var något allvarligt...

Vi la till vid stenbryggan i Karlsborg och käkade middag på pizzeria. Väl hemma ombord igen ökade vinden så vi la ut extra tampar och förtöjde för storm. På kvällen var det filmkväll i salongen.

Under natten blåste det upp rejält ca 15 m/sek så vi var glada att vi förtöjt ordentligt.

På morgonen lämnade fam Lindström-Leister och på eftermiddagen tog Louise bussen hem till Jönköping. På kvällen kom vår nya besättning Calle och Maggan. Middag lagades och vi snackade till långt in på småtimmarna..

Filmkväll ombord

Besättningen lämnar oss

26/7

Vadstena

Segling & Kultur

Calle & Maggan ny besättning

Efter frukost kastade vi loss och hissade segel strax utanför Karlsborg. Kurs mot Vadstena. Vi hade en fin läns/halvind hela vägen och sträckan avklaradesw på ett par timmar.

Väl i hamn lyckades vi att tränga in oss mellan två båtar. Vi hade 1 meter för och akter om så det var lite tajt...

Tog en stadsvandring och besökte klosterkyrkan där de hade en vacker orgel. Stannade även på en trevlig uteservering och släckte vår törst.

Calle & Maggan hade köpt med sig citronmarinerad lamminnerfilé, som tillagades med råstekt potatis och en rödvinsmörsås. Smakade underbart!!

Vi satt i sittbrunnen och pratade med ett par båtvänner som precis kommit tillbaks till Vättern eftrer att varit på kusten några veckor. Sedan somnade vi sött!

Passerar Ljungfrun

Lamminnerfilé m råstekt potatis

27/7

Hjo

Äntligen fisk till middag!

Maggan vid rodret, Calle vilar :-)

Dagens mål var Hjo. Vi hade rak motvind ca 8 m/sek så det blev kryss. Besättningen gjorde ett bra jobb och vi lyckades att ta oss fram på 3 kryssben från Vadstena. 1:a till straxt söder om Karlsborg, 2:a till Borghamn och det sista rätt på Hjo.

Väl i hamn i Hjo fanns det ingen plats så vi fick lägga oss ute på nocken av flytbryggan. Så länge som det inte blåser så är det väl ok... Vi fick fin hjälp vid tilläggningen av Uffe & Annelie som kommit i hamn en stund innan oss.

Senare på eftermiddagen dök Lasse upp vår båtgranne på hemmabryggan i Huskvarna, och vi lyckades att med "skohorn" tränga in honom på en plats

Vi har ju fiskat hela semestern med dåligt resultat. Men nu var det dags att äta fisk till middag. Agneta gick till fiskhandlarn och inhandlade 1 st Sik på 1,1 Kg. Denna rensades, färskpotatis kokades och dillmajonäs gjordes. Allt intogs med iskallt gott vitt vin. Fantastiskt trevlig kväll.

Duschkö i Hjo hamn

Fyren i Hjo

LAYA längst ut på bryggan

Rökt sik rensas

Kvällens middag - MUMS

28/7

Hjo

Stadsvandring & Restaurang

LAYA i Hjo hamn

På förmiddagen lämnade vår besättning Calle & Maggan oss. De tog bussen till Karlsborg där de hade sin bil. Hoppas att detta funkade bra för dem.

Vi tog en promenad i Hjo och tittade på alla gammla trähus. Gjorde även lite små reparationer i båten.

På kvällen blev det restaurangbesök. Det var skönt att slippa laga mat.

När vi kom tillbaks till hamnen var det en fantastisk regnbåge över hamnen. Vi satt en stund i sittbrunnen och njöt av sista kvällen. I morgon bär det iväg hemmåt.

Vackra vyer i Hjo

Regnbåge över Hjo hamn

Agneta myser i lampans sken