7/7-8/7 Nessie finns

7/7 Vila i Inverness

Denna dag passade vi på att ta en välförtjänt vila i Inverness. Shopping, lunch på restaurang samt lite service av LAYA. Alla njöt och passade på att vila lite extra. På kvällen blev det middag ombord bestående av akterrökt fläskytterfilé med ungsstekta rotfrukter och 2 såser.

Därefter några glas vin och historier innan kojning..

Vi har konstaterat att alla Skottar är otroligt trevliga och hjälpsamma för att inte tala om slussvakterna som är så serviceminded som man aldrig sett innan. Jättetrevligt!

Seaport marina Inverness

Inverness vid floden Ness

Akterrökt fläskytterfilé med tillbehör

Fredag 8/7 Loch Ness. NESSIE FINNS!

Efter frukost kastade vi loss och började uppslussningen mot Loch Ness. Slussandet gick fint och var väldigt lugn. Totalt passerade vi 5 slussar innan vi kom in i Loch Ness. Vackra vyer med små hus på sluttningarna, vattenfall och tjusiga slott överallt. Vädret var dramatiskt med sol blandat med åskbyar. Jättevackert!

Vi stannade vid det berömda Urquhart Castle där sjöodjuret Nessie siktats flest gånger... Vi chansade och kastade ankar utanför slottet och alla utom jag tog lillbåten in till slottet för att titta på turisterna... Detta var dock inte populärt, för de hade ju inte betalat de 7 punden som det kostade att gå in. Vi blev då bortkörda för man fick inte ankra där vi låg sa de? Jag (Hasse) var ju ombord så ankaret halades upp och besättningen plockades upp lite längre ut. Lite fina bilder blev det i alla fall.

Nessie finns! Mitt ute på Loch Ness så hade vi över 150 meter djupt på ekolodet, plötslig sjönk det till 5 meter och sedan till 0,7 meter innan det återgick till 150 meter igen. Detta anser vi vara nog bevis Nessie finns och har kollat upp oss.

I södra delen av sjön ligger Fort Augustus dit vi anlände på eftermiddagen. Fantastisk fin liten by med härliga pubar som fick ett litet besök...

I slussen

Fanny spanar efter Nessie

LAYA nedanför Urquhart castle

DSC_0111-2.JPGLAYA från Slottet

Besättningen på väg i lillbåten

Slottet från sjösidan

Här fick man inte ligga

Andra tjusiga båtar på Loch Ness

Härliga vyer med dramatiskt väder

Bert & Per på span

The Lock Inn lokala puben

Besättningen fuktar strupen efter möte med Nessie