8/7 - 10/7 2010

Vadstena-Motala-Omboöar

Bunkring & Reparation

Agneta har bunkrat i Motala

Efter uppstigning skulle toaletten i Vadstena besökas. Döm om förvåning när det fanns en (1) toalett för män med FULL gästhamn. Nu förstår jag varför alla säger att Vadstena gästhamn är kass. Synd för det är ju jättefint att ligga vid slottet.

Vi satte kurs mot Motala där vi först gick in till stan och handlade massor med god mat. Därefter gick vi till Motala båtvarv där vi hade beställt reservdelar.

När vi var på väg från Hjo till Hästholmen upptäckte vi en sak som INTE var bra. 4 st vantskruvar hade sprickor i godset vid gängorna. 2 av dessa höll vanten till ankterstagen till stormasten. Hade dessa gått sönder kunde det gått riktigt illa. Jag ringde till Motala båtvarv och de lyckades att få hem nya vantskruvar från Stockholm.

Nu monterades dessa vid deras brygga och allt gick fin fint- :-)

Sedan gav vi oss ut på Vättern med kurs på Omboöar. Vi hade frisk vind (8-12M/sek) så vi seglade på bara genua och mesan. När vi kom fram hittade vi en fin ankarplats vid Djäknesundet där vi fick prova vårt nya ankare för första gången.

Nu lagar vi mat och vår generator tuffar på fint, skall bli gott med lasagne.

Vantskruv med sprickor

Montering av nya vantskruvar

Nöjd skeppare...

9/7

Omboöar - Kyrkogårdsön

För ankar...

Så här vaknade vi på Omboöar

Vi vaknade på vår ankarplats på omboöar. Det hade varit en lugn och tyst natt. Det är skönt att ligga för ankar. Nya ankarspelet funkade jättebra.

Efter frukost tog vi en tur i jollen och provade motorn. När vi kört runt öarna gav sig Agneta av på en tur själv så att hon känner sig hemma med nya motorn.

Därefter gav vi oss av mot Kyrkogårdsön som ligger 7 Nm norr om Omboöar. Hade fin segling med fulla segel satta. Under mesanmasten har vi satt upp en hängmatta som man kan ligga i även när vi seglar. Vi revade och körde runt hela ön per motor, vi hittade en fin ankarplats i viken på SÖ sidan.

Provade att fiska med klent resultat, inga aborrar till middag i kväll heller.

Vattentemperaturen var 20 grader och då är man tvungen att bada, även om det i början kändes kallt var det skönt.

Vi hade en fin kväll med pasta till middag, därefter blev det en film innan vi gungades till söms

Agneta testar motorn

Kyrkogårdsön - Igelbäcken

Hetta & Grill

Agneta tar sin morgonrodd

Uppstigning vid 08.00. Agneta tog en morgonrodd runt viken och Hasse lagade frukost.

Därefter halade vi upp ankaret och gav oss iväg planlöst norrut. Strax utanför Lilla Röknen möter vi några vänner, Uffe & Annelie som var på väg söderut. Vi stannade mitt på sjön och snackade en stund. Idag har de befarat åska så vi gick in till Igelbäcken där vi kastade ankar i en fin vik. Tog jollen in till land och gick en promenad o tittade på en gammal masugn. När vi kom tillbaks så provade vi att fiska men aborrarna har åkt på semester så vi fick hitta på annan mat istället.

Vi hade en gammal grill ombord som vi aldrig provat. Skruvade den i aktern o fixade till....

Recept: Akterrökt Fläskfilé med grillad färskpotatis.

Grillen tänds med lite briketter på ena halvan. Rökspån läggs i blöt (eller ta nåt annat färskt fuktigt trä)

Fläskfilén putsas och kryddas med kryddor som finns till hands.

När kolen har en grå yta, lägg på filén så den får en grillyta. Därefter flyttas filén till sidan som inte har kol. Grillspån lägges på kolet och potatis bredvid över kolen. På med locket med lufthålen halvöppna. Efter ca 40 min är det klart....MUMS!!

I natt har SMHI utlovat tropisk natt, undrar vad som händer i Igelbäcken då!!?