Atlanten

25:e November

Avfärd mot öppet hav

Efter frukost så gjorde vi det sista som behövdes. Handlade lite småsaker och skruvade till något lite.

Sen klarerade vi ut från Puerto Mogan. Normalt skall man ju klarera ut från sista hamnen i Europa innan man ger sig av. Detta går bara att göra i Las palmas och eftersom de har mycket att göra med ARC båtarna insåg vi att detta inte var en bra idé. Frågade då på marinan och de kunde fixa ett papper som i och för sig inte är officiellt men det brukar visst gå bra.

Det samlades lite folk på kajen och vinkade av oss, både Jönköpingsbor men även andra svenskar som sett vår hemsida. Tillslut blev klockan 12.00 och vi lossade förtöjningarna. Självklart tutade vi för fullt när vi gick ut med vårt signalställ uppe o marinan tutade tillbaks. KUL!

Väl ute på havet möttes vi av lätta vindar och en grov sjö. Blev lite jobbigt första dagen o natten när vi rullade för fullt och seglen slog. Två travare gick sönder o fick bytas. Tur att vi har reserv. Sen provade vi att spira ut genuan. Funkade bra i ett par timmar tills hela spirbomsskenan lossnade och kröktes. Finns inget som tål denna sjö med i princip ingen vind.

Vi såg också en Kanadensisk roddbåt som skulle korsa Atlanten. Fanns ingen vid årorna när vi passerade. De vilade sig nog.

Säkerhetsgenomgång innan avfärd

Puerto Mogan i fjärran

Hasse Joel & Linda skotar hem

26:e November

Havet är stort

Vi kastade oss genast in och försökte laga skenan. Den monterades ner och vi kunde se att blindnitmuttrarna hade dragits ur hålen. Vi provade att slå tillbaks dessa och efterdra dem så att de skulle nypa fast igen. Hela dagen gick åt för att när vi monterade tillbaks allt igen kunna konstatera att det inte håller. Nu fick vi sova på detta o komma på en ny lösning för vi lär behöva spirbommarna.

Fortfarand lätta vindar som gör att vi inte håller vettig fart genom vattnet. Tack o lov har i alla fall sjön lugnat sej.

Ro över Atlanten...

Verkstad på akterdäck

Agneta & Gerth med mastskenan

27:e November

Skenan på plats

Efter frukost började vi igen. Vi borrade nya hål i masten och gängade dessa i det tjocka godset. Skenan monterades tillbaks med sicaflex bakom. Detta gör att förutom 30 skruvar så hålls den fast av 30 cm2 sica som tar upp en hel del kraft. Detta måste hålla när sican har torkat.

Vi kunde segla hela dagen och natten i halvvind eller kryss. Nu verkar besättningen ha hämtat sig från sjön och alla mår bra.

Vi fixade till vår dusch på badbryggan så att alla kunde tvätta sej - skönt.

Dusch på badbryggan

28:e November

Elfel ombord

På morgonen när brödet skulle bakas hade vi ingen el. En jordfelsbrytare hade löst ut och stor felsökning gjordes. Efter någon timme konstaterades att det hade läckt in lite vatten i en grenkontakt med kortslutning som följd. Lätt fixat efter en intensiv morgon. Brödet blev kanske lite överjäst men smakade bra ändå.

Vi har också börjat fiska. Linan skall klara 200 Kg och vi har flera små bläckfiskdrag som skall locka de stora fiskarna. De tycker dock inte detsamma än...

Vindarna är inte riktigt vänliga mot oss. På ett dygn har vi flyttat oss 35 Nm i rätt riktning. Därför beslutade vi att gå för maskin ner mot Kap Verde. Troligtvis får vi gå in o tanka där om inte vinden blir bättre.

Middag blev en tryckkokad köttgryta med nybakat bröd, smakade mums.

I natt skall vi köra nytt vaktpass, man sitter ensam i två timmar. Kommer nog att funka fint.

Filmkväll ombord - Spännande

29:e November

Det rullar på

Natten har flutit på fint. Kändes fint med det nya schemat. På morgonen kokades gröt och alla diskuterade mail vi fått med väderinfo och info om Kap Verde vi fått av Anna. Vad skönt det är med fungerande komunikationer ombordDet gör allt lättare. Skrev uppdatering av vår Facebooksida o mailade denna till Tobbe som lägger ut den åt oss när vi är på havet.

Dagen var mulen med lite regn av o till. Konstigt med regn nu. Det har vi inte haft sedan vi var i Brest. Vi satt i salongen o kollade på en bra film till middagen. Senare på kvällen blev det fredagsmys med chips o popcorn samt en öl var. Lät nog konstigt när den sexstämmiga kören klämde i med "Nu är det slut på veckan, det är dags för fredagsmyyyyyyyys!"

Tonfisksallad i väntan på napp

30:e November

Så känns det i en tvättmaskin

Natten var stökig med först kryss i 14 m/sek som rev upp grov sjö. LAYA hissade upp o ner och det blev inte mycket sovit för någon. Till detta kraftigt regn och en kolsvart natt. Det var ett trött manskap som samlades för frukost i sittbrunnen. Vinden hade nu vridit till ostlig ca 5 m/sek och sjön hade lagt sej. Regnet däremot fortsätter att ösa ner.

Tillslut slutade regnet men hela dagen var mulen. Rätt som det var fick vi NAPP!! En fisk hade huggit på kroken och alla blev precis tokiga. Den halades upp under hejarop. Visade sig vara en fin Bonito på ca 6-7 Kg. Den krokades i hakan med huggkroken och då släppte draget. Så skulle den lyftas ombord då gick vår nyköpta huggkrok av!! Skitleksaker de säljer!! Alla blev så besvikna för vi hade ju sett fram emot fisk till middag.

Nu tillverkades en ny kraftig huggkrok av vår båtshake och ett kycklingrillspett. Den skall väl hålla!

Agneta & Linda adventspyntar

Nu skall vi ALDRIG tappa en fisk igen

Linda med en liten flygfisk som hamnat på däck

1:a December

Adventfirande på havet

Morgonbestyren avklarades och fiskelinan sattes. Vi höll på hela dagen med olika drag o längd på linan. Men utan resultat.

På eftermiddagen så var det adventsfirande med julskyltning-. Linda hade haft med sig pepparkaksdeg så hon bakade och en härlig doft spred sig i båten. Sen fick vi titta på julpyntet som Agneta o Linda satt upp och dricka kaffe o äta pepparkakor. Till alltihopa spelades julmusik i den 28 gradiga värmen på Atlanten.

Rätt som det var - NAPP!! Rabalder igen och alla skulle se vad vi fångat. Visade sig vara en liten oerhört vacker guldmakrill på ca 2 Kg. Även denna lyckade att sprattla till så att kroken lossnade. Kvar på däck stog 6 st hungriga sjöfarare med lång näsa.

Fick besök av en liten häger som på något sätt hamnat så här långt ut till havs. Den försökte landa på LAYA men fick ge upp i den för en häger luriga vinden. Undrar hur det gick för den?

Middagen fick istället bli gratinerad vitkål med lufttorkad skinka - gott det med.

Fiske på hög nivå

Häger som försöker landa

Adventsfirande till havs

Delfinmöte

Magisk soluppgång

2:a December

Rörmokaren kom på besök

I natt hade jag (Hasse) sista nattpasset mellan 06-08. Möttes av en kristallklar stjärnhimmel som inte går att beskriva. Vindstilla med spegelblankt hav. Bara en liten dyning som gjorde att LAYA vaggade fram. Kl 07.30 gick solen upp som ett glödande klot ur havet. Samtidigt såg jag 3-4 små valar som simmade i ytan.. Magiskt!

Vår besättningstoa började låta konstigt igår. Pumpen/kvarnen gick trögt. bara att skruva isär allt och efter mycket svett konstarera att det satt en våtservett i pumpen. Inte konstigt att det strulade. Jaja.. sånt händer och vi fick öva i att skruva isär denna med. Nu funkar den fint igen :-)

Innan lunch blev det bad i spegelblank Atlant, drygt 3000 meter djupt. Jättskönt att svalka ner oss efter förmiddagens arbete. Häftig känsla!

Innanmätet på toaletten

Henrik & Joel badar på 3000 meters djup

Gula flaggan Q är hissad

3:e December

Tankning på Kap Verde

Eftersom det varit mycket motorgång var vi ju tvugna att tanka på Kap Verde. Tidig morgon siktades land och kl 09.30 anlände vi till Mindelo. Vi hade hört via VHF:en att det skulle vara en enklare form av inklarering om man bara skulle tanka och åka igen. Båten innan oss såg vi, gav sig iväg direkt. När vi kom in till tankstället blev vi informerade att vi var tvugna att göra hel inklarering med polisbesök och tull. En process som tar ett par timmar. Dessutom var vi också tvugna att betala för en natt i marinan. Om vi struntade i detta så riskerade vi att bordas av kustbevakningen och tvingas tillbaks samt betala böter på ca 500€. Vad göra? Laglydig... eller skurk..? Vi tog snabbt beslutet vi drar! AIS:en stängdes av och vi la oss i kölvattnet av en norsk ARC båt som hade inklarerat som legat där en natt. Vår förhoppning var att inte synas på radarn och på så sett kunde smita.

På väg ut kom ett jättestim med delfiner. De hoppade jätteskutt bara meter från båten. Då fick vi se! En delfin hoppade och krumbuktade i luften. Hon höll på att föda, en liten stjärtfena tittade ut ur magen. När hon hoppat sista gången tror vi att ungen föddes för nästan alla delfiner stannade upp bara några enstaka fortsatte en liten bit och lekte i bogvattnet. riktigt häftigt!

På eftermiddagen ställdes klockorna om. Lika bra att ta en timme då och då.

Sedan blev det grill. Transatlantisk Barbeque. Smakade bra för hungriga sjömän.

På väg in emot Kap Verde

Skönt med soltak i 28 gradig värme!

Hasse vid grillen

Läs mer om vår översegling...