Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

Position via AIS.

OBS visar inte alltid oss, pga otillräkneliga landstationer

,

Framme i Australien

_DSC5905.JPG

Vackra pelikaner simmar i Cairns   

Tillbaks till startsida loggböcker  

25:e September - 2:a Oktober

Hav  Hav o Hav!!

Det blev en hastig avfärd från Vuda Marina. Vi hade bara en chans att komma iväg innan helgen o vi tog den. Kl 13,40 puttrade vi ut genom kanalen och gick för motor de 20 Nm till passet. Ute på öppet hav sattes segel. Kursen sattes rakt västerut mot Australien 1850 Nm bort.

Under första natten upplevde vi att den nya kölen klonkade i vågorna. Vi blev oroliga o hissade upp den om något skulle vara fel. Vi ville ju inte förvärra problemet. Dessutom gick en av våra genuavinchar sönder. Det bara small till i den o den funkade inte längre. Gick heller inte att skruva isär den eftersom delen som gick sönder hindrar isärtagningen..? Vi rev ner innertaket under där vinchen var monterad o lyckades demontera den underifrån. Hittade en gammal 3 växlade Lewmarvinch i en gömma ombord. Den monterades o funkar nu finfint.

När vi passerade Vanuatu så smet vi in i en vik. Hasse dök i o konstaterade snabbt att kölen var helt OK men lite för lätt. Det var detta som gjorde det klonkande ljudet när vi seglade. Det skall gå att tynga ner den med lite bly när vi ligger på land i Thailand.

Glada seglade vi vidare västerut. Bra lagom vind puttade oss med 6 knops fart mot Australien.

En natt såg vi något ovanligt. Det var fullmåne och en regnby passerade. Då såg vi en regnbåge i månljus! Visste inte att man kunde se det. Syntes bara i månljusfärg men helt klart en regnbåge.

_DSC5862.JPG

Den trasiga vinchen

IMG_1551_redigerad-1.jpg

Demonterades med lite våld

_DSC5861.JPG

En bättre begagnad hittades i gömmorna o monterades

_DSC5848.JPG

Kvällen innan ovädret

3:e - 8:e September

Vind Vind o VIND!

Vi var nu mitt emellan Australien, Nya Caledonien, Salomonöarna och Papua New Guinea. Vinden skulle öka till ca 10-12 m/sek snett akterifrån. Detta är helt ok o den vinden seglar vi bra på. Vinden ökade till 16-18 m/sek med över 20 i byarna. Sjön växte till tvåvånningshus som kom rulland in akterifrån och ibland vräkte ner över oss. Inte kul precis. Det blev en jobbig dag o natt innan det dagen därpå lugnade sig till en mer hanterbar styrka. Under ovädret hade vi förlorat vår livboj som tydligen blåst iväg trots att den sitter fast bra ombord. Enda fördelen är att vi susar fram på bara revad genua i upp till 12 knop ibland. Snittet är på dryga 7 knop.

Tillslut kom vi fram till en waypoint straxt norr om Coral Sea. Därifrån är det raka spåret in till Grafton pass utanför Cairns.

De sista dygnen var det fortfarande stark vind o grov sjö. Vi hoppades på att det skulle lätta när vi kom innanför revet men då blev sjön riktigt krabb istället. Sista sträckan över 15 m/s när vi gick i den smala muddrade kanalen in till Cairns.

Det var skönt att knyta fast i bryggan o pusta ut lite grand. Det blev dock kortvarigt för nu kom tull o imigration med 6 personer plus en hund. De höll på under några timmar o gjorde en nogrann genomsökning. Vi fick under tiden sitta på däck o svara på en massa frågor. Rätt som det var blev vi nerkallade under däck..för de hade hittat två saker de ville fråga om... Vad är det för "korv" som ligger i kölsvinet? svar: det är en oljeabsorbtionskorv som suger upp ev olja så vi inte förorenar havet. (det borde de väl sett innan?). Var är ölfatet till ölkranen i köket? svar: det är inte för öl det är för kylt vatten att dricka. (det tyckte de var smart.)

Efter klartecken från tull o imigration fick vi inte lämna LAYA ändå. Sista kontrollen skulle vara hälso och biosecurity o de kunde inte komma förän dagen efter. Vi fick stränga order att stanna ombord och fick heller inte prata med nån iland..

Detta gjorde inget o vi somnade snabbt i bingen.

_DSC5895.JPG

LAYA i Marlin Marina Cairns

_DSC5864.JPG

Cairns är sig likt men större...

9:e Oktober

Cairns - We are back

På morgonen kom två trevliga gubbar o kollade att vi var friska o gjorde kontroll av livsmedel o ev termiter ombord. Inga problem där och de var glada o tyckte vi hade fin ordning ombord. De tog lite mat som vi visste de skulle göra. Lite kött, ägg och grönsaker som vi hade kvar sedan Fiji fick gå i soporna tillsammans med alla andra sopor som de tog omhand för förbränning. Nu var vi officiellt godkända att gå iland.

Vi bodde ju här i Cairns för 30 år sedan o det var kul att se den otroliga utveckling som staden haft sedan dess. Idag är det en pulserande äventyrs destination med fullt av turister från jordens alla hörn.

Men staden är fortfarande mysig o trevlig att gå runt i. Vi hittade ett Svenskt café FIKA som hade gott kaffe o goda bullar med bra WIFI. Ett telefonkort inköptes så nu har vi Australienskt telnr o internet igen.

Vi hade fått en läcka på vår huvudcylinder till hydralstyrningen o nu fick vi tag i en reparatör som skall fixa detta på måndag.

På kvällen träffade vi Julius en 21 årig kille från Björkö som mönstrade på och skall vara med till Indonesien.

_DSC5879.JPG

Green Island Express Fortfarande kvar efter 30 år!

_DSC5910.JPG

Agneta i Benjaminfikusallén

_DSC5935.JPG

Vi får unna oss lite godis

10 - 11 Oktober

Civilisation!

Vi har under en längre tid saknat en massa saker. Här finns ALLT. Inte så billigt kanske men det finns. TV kanaler i massor, mat, service i alla former...

Lite tid las ner på att täta de läckor som vi upptäckt under vår översegling. Några luckor läcker o behövde tätas om. Vi tog en vandring genom staden o passade på att handla middags mat för kvällen o fylla på lite av förråden.

Trevlig kväll ombord med wokat fläsk i fräscha grönsaker med ris o special hot sauce.

Morgonen därpå tog vi en tidig promenad runt Cairns och försökte hitta vår gamla bostad. Det verkar vara rivet o något nytt modernt byggt på platsen.

Mycket vandrande blev det runt stan och vi njöt i fulla drag av att vara tillbaks i civilisationen igen. Efter många avlägsna öar så har vi verkligen saknat en massa saker o här finns allt!

_DSC5925_redigerad-1.jpg

Fruitbats / stora fladdermöss hänger i träden

_DSC5939.JPG

Strandpromenaden i Cairns

_DSC5887.JPG

Läckande huvudcylinder till styrningen

12:e - 14:e Oktober

Reparationer IGEN

På förmiddagen kom reparatören o demonterade huvudcylindern till hydralstyrningen. Tog med sig den o packningssatsen som anlänt från USA. Skulle ta till dagen efter men det visade sig inte stämma. Var visst strul med ett specialverktyg som inte fanns utan fick tillverkas för att få ihop den igen. Men tillslut monterades den o allt visade sig fungera som det skulle. Skönt med en nyrenoverad styrning.

Under dagarna vandrade vi runt i stan o tittade på alla gamla ställen. En dag gick vi en halvmil till den närmsta marinbutiken o handlade en massa grejor vi behövde. Bland annat en ny livboj som monterade o sattes fast på ett bättre sätt. Men måste ju ändå vara lätt åtkomlig för att kunna skickas iväg snabbt till någon nödställd.

Imorgon drar vi vidare från Cairns. Vi skall gå norrut på insidan av Stora Barriärrevet upp till Torres Strait och därifrån direkt till Darwin.

_DSC5889_redigerad-1.jpg

Vår reparatör Huigh.. Hur skall vi få upp honom?

Till nästa loggbok

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt