Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

Position via AIS.

OBS visar inte alltid oss, pga otillräkneliga landstationer

,

Darwin

_DSC6582_redigerad-1.jpg

Hasse med ett av de säregna Baobab träden som finns här uppe i norra Australien   

Tillbaks till startsida loggböcker  

28:e Oktober - 2:a November

Arafura Sea

Efter vi hade hissat jollen och gjort allt klart för avfärd så halade vi ankaret o satte kurs västerut. Först genom några smala sund ut på öppet hav. Vi hade hoppats på en riktigt bra medström men det blev bara ca 1/2 knop.

De första två dagarna hade vi fin akterlig vind o vi seglade på bra. Sedan dog vinden o vi fick puttra på med motorn. Ibland var genuan uppe om vi hade lite vind så den i alla fall fylldes annars var den helt revad. Värmen steg drastiskt o vi svettades floder. Över 32 grader och vindstilla gjorde ju att temperaturen ombord var HET. Svårt att sova och svettiga ständigt.

En dag så gick vi förbi en ca 2 meter lång havsorm som låg i ytan o vilade sig. När vi kom så dök den o ville inte ha skjuts.

Den 1:a November fyllde Julius 21 år. Firades ombord med nybakad kaka o present i form av besättningströja. Samma eftermiddag kom ett stort gäng med delfiner o lekte länge runt LAYA. De var lite mindre än vanligt o verkade trivas med vår fart genom vattnet. Alltid lika kul.

På morgonen 2:a november gick vi in i sundet till Van Diemen gulf. Ett innanhav lika stor som Vänern som leder in till Darwin. Vi hade tur o fick strömmen med oss. Över 10 knop ett tag så vi susade in snabbt med seglen uppe i den svaga vinden.

Men det höll inte i sig så länge. Strömmen avtog och blev till motström istället. Vinden dog helt o vi puttrade fram i hettan samtidigt som svetten rann i floder. Totalt vindstilla hela dagen. När vi närmade oss Darwin i skymmnigen insåg vi att vi aldrig skulle hinna in innan det blev kolsvart. Vi hittade en alternativ ankringsplats utanför Shoal Bay där vi droppade ankaret. Själkvklart kom det ett squall o rev upp rätt så stora vågor som vällde in i den oskyddade viken vi låg i. Men vi sov tryggt o gott i alla fall.

_DSC6277_redigerad-1.jpg

Denna trippens fripassagerare

_DSC6295.JPG

Mycket läsning i skuggan

_DSC6304.JPG

Julius 21 år

_DSC6301.JPG

Firas med chokladkaka o grädde

_DSC6320_redigerad-1.jpg

Många delfiner på besök

_DSC6409_redigerad-1.jpg

Julius filmar

_DSC6443_redigerad-1.jpg

Agneta delfinskådar

_DSC6492_redigerad-1.jpg

Var med oss i 2 timmar

3:e November

Cullin Bay Pontoon

I Darwin ligger alla marinor bakom slussportar på grund av den stora tidvattenskillnaden som ibland uppgår till 8 meter. Inne i marinorna är de rädda att få in främmande arter av musslor som skulle kunna förstöra hela ekosystemet i marinorna. De hade ett fall 1998 som kostade flera miljoner dollar att sanera. Därför skall alla båtar som har vistats utomlands genomgå en bottenundersökning av dykare och även en giftbehandling av alla skrovgenomföringar så att inga främmande arter har gömt sig någonstans. Detta sker vid en ponton utanför Cullin Bay Marina. 3st personer från Fisheries department och ett dykarlag på 3st personer kom och behandlade allt. När bottenundersökningen genomfördes hörde vi dykaren utbrista i kommunikationen till ytan "this is the cleanest boat I have ever seen" Mycket beroende på att vi hade ny bottenfärg på på Fiji och sedan seglat hårt och inte legat still länge. Men det var skönt att höra.

Efter behandlingen fick vi inte använda LAYA på 10 timmar så vi var tvingade att ligga kvar över natt. Vi passade på att åka in till stan och besöka Indonesiska konsulatet för visumansökan.

Natten spenderades vid bryggan efter restaurangbesök.

_DSC6534.JPG

Makalösa solnedgångar till havs

_DSC6551.JPG

Fisheries department övervakar

_DSC6554.JPG

Dykare i arbete

_DSC6559.JPG

Hopp i...

_DSC6573.JPG

Fina "långsnokar"

4:e - 6:e November

Tipperarywaters marina

På morgonen väcktes vi bryskt kl 06.00 av slussvakten på Cullin Bay. Han undrade när vi behagade flytta på oss. När vi sa att han skulle ge oss 30 min så nöjde han sig med det. Vi kastade loss så fort vi kunde o gick mycket sakta runt mot Tipperarywaters marina, där vi bokat en plats. Framme så möttes vi av Kieth slussvakten där. En fantastisk trevlig o pratglad man. Han öppnade slussportarna o vips hade vi slussat in och fått en fin plats i den lilla mysiga marinan. Han hade också fått ett efterlängtat paket till oss.

Vi har en tid haft problem med vår autopilot. Ibland har den gått i 10 dagar i sträck och andra gånger har den strulat var 10:e minut. Den har tappat kontakten med kompassen och gjort totala systemåterställningar. Mycket tid har gått åt att skruva isär hela autopiloten för rengöring av kretskort och kontakter. Ibland i grov sjö mitt i natten. Men det värsta är att vi inte riktigt har kunnat lita på den.

Vi ringde tillslut i ren desperation till NAVICO som står bakom Simrad som är märket på vår Autopilot. Vi fick kontakt med en mycket trevlig norrman som snabbt förstod problemet. Trots att vår autopilot är gammal sedan 1988 så hade de reservdelar till den! Dessa skickades med DHL från Norge till Darwin på 4 dygn och låg o väntade på oss. Snabbt byttes kretskorten o nu fungerar allt som det skall. Vi måste bara provköra i sjön först för att veta helt säkert. Servicen som NAVICO stod för måste man säga är i världsklass och en nivå som vi aldrig sett innan. Imponerande och stort TACK för snabb och bra service.

Vi åkte mycket buss in till city. Det är för varmt att stanna i marinan dagtid. Över 34 grader i skuggan o solen värmer dessutom upp skrovet mycket mer, så lätt har vi 37 grader ombord på dagen.

Julius mönstrade av och fortsatte sin resa med flyg vidare upp till Asien.

På kvällen den 6:e kom Alexander med sin flickvän Jaqui och hälsade på. Alexander skall mönstra på i nästa vecka och vara med upp till Indonesien. Vi hade en trevlig kväll ombord som senare avslutades på en Fish and chips restaurang i marinan.

 _DSC6567.JPG

Autopiloten repareras

_DSC6575.JPG

Blommor överallt

_DSC6579.JPG

Julius mönstrar av

_DSC6593_redigerad-1.jpg

Fina växter i botaniska trädgården

7:e - 10:e November

I HETTAN

Här i Darwin är det en värme vi aldrig känt innan. Ca 35 grader varmt o rätt så hög luftfuktighet + kraftig solstrålning. I marinan där vi ligger står luften still och vattnet är jättevarmt så ingen svalka genom skrovet överhuvudtaget.. Nätterna är jobbiga med ca 37 grader att försöka sova i. Vätska går åt i mängder o så fort vi kan så flyr vi till ett köpcenter för kaffe, wifi o AC.. Många tror att denna värmen är skön men nu har vi verkligen passerat gränsen. Trodde aldrig man skulle gnälla över värme men det går liksom inte att skydda sig. Så tänker man att nu skall jag ta en kall dusch. Jodå kallvattnet är dryga 30 grader varmt så man svettas floder i duschen till och med. Haha! Ja så kan de vara ibland. Men vi överlever och Darwin är en trevlig stad.

Mycket pill o fix innan avfärd. Besök på Tull o Immigration för alla papper. Bokning av dieselinköp vid avfärd, bunkring av mat, inhandling av gästflagga till Indonesien  o mycket mer.

Men tillslut är vi klara och färdiga att lämna marinan i morgon bitti. Då skall vi först slussa ut kl 07.30 Sedan till fiskehamnen o tanka taxfree diesel. Därefter kastar vi loss mot Kupang i Indonesien där vi skall klarera in. Hoppas på ca 4-5 dagar för de 495 Nm dit.

_DSC6597.JPG

Regnskogsväxter även här

_DSC6601.JPG

Mycket ovanliga växter

Till nästa loggbok

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt